Main menu

header

872 23 1de Ștefania Băcanu şi Silviu Ghering

Nu este zi fără cel puțin un accident rutier, în urma cărora mor oameni sau, mai rău, rămân cu sechele pe viață, greu de dus și de acceptat. De cele mai multe ori, vinovatul se află în cealaltă mașină, însă tu trebuie să știi că, dacă ești bine instruit și suficient de atent, poți evita o catastrofă. Titi Aur, multiplu campion național de raliuri, organizator al cursurilor de conducere preventivă în cadrul academiei care-i poartă numele, ne-a vorbit despre ce înseamnă conduita la volan, cum putem evita un eventual impact, chiar și frontal, și ce facem în cazul unui accident rutier.

„Cuprinde distanța corectă față de mașina din față și de cea din spate”

- Ce este conducerea defensivă? Care este diferența dintre o conduită preventivă și un stil de conducere defensiv?

- Termenul „defensiv” este din domeniul militar și se referă la măsuri de apărare. „Defensive driving” este folosit în aproape toată lumea pentru că atunci când mergi pe stradă, în orice calitate - șofer, motociclist, biciclist, pieton etc., trebuie să te aperi și de ce ai putea greși tu, dar și de ce ar putea greși ceilalți. „Preventiv” este termenul folosit în România, dar inspiră doar faptul că trebuie să mergi încet, iar șoferii au senzația că au făcut în școală cam tot ce e nevoie ca să conducă preventiv. Termenul de conducere defensivă a devenit mai provocator și mai interesant și aduce multe elemente noi față de sfaturile primite la școala de șoferi sau de la poliție.

- Care sunt componentele principale ale conducerii defensive?

- Conducerea defensivă cuprinde distanța corectă față de mașina din față și față de mașina din spate, filmulețe tehnice care arată cum funcționează și reacționează sistemele de siguranță ABS, ESP, controlul tracțiunii etc., filme informative cu diferite situații/accidente din trafic pentru a se exemplifica ce se întâmplă în interiorul unei mașini în timpul unui impact, cu explicații din partea trainerilor. Mai cuprinde simulare impact la 15 km/h în condiții de siguranță, simulare răsturnare și tehnici de evacuare dintr-o mașină răsturnată, frânare pe aderență bună și aderență scăzută, controlul mașinii în derapaj și evitare cu frânare la diferite viteze. Aceste elemente de conducere defensivă nu sunt discutate și nicidecum făcute practic la cursurile clasice de conducere preventivă.

„Se produc din trei cauze: omul, drumul sau mașina”

872 23 2- Ce rol au cursurile de conducere defensivă?

- Cursul de conducere defensivă are trei roluri: aduce cursantul la zi cu toate cunoștințele tehnice și legislative, rolul de protecție a muncii, unde îi spui lucrătorului (șoferului) ce să facă și ce să nu facă pentru a nu face accident, și rolul de evaluare și autoevaluare în timpul practicii prin care apare conștientizarea capacității de a controla mașina, dar și conștientizarea pericolelor.

- Totuși, nu este zi fără accident rutier... Care credeți că sunt principalele cauze?

- Accidentele se produc din trei cauze: omul, drumul sau mașina. Dacă la drumuri s-au făcut în ultimii 30 ani îmbunătățiri, iar la mașini lucrurile au evoluat foarte mult, din păcate, însă, la educație nu s-a făcut nimic. Cred că aceasta este cauza principală a accidentelor.

„Trebuie să știm cum facem ca să nu fim în situația de a evita la limită”

- Mulți șoferi se bazează pe faptul că pot controla mașina, evitând, astfel, un eventual impact. Care sunt situațiile în care autoturismul nu mai poate fi controlat?

- Accidentele sunt produse de două categorii de șoferi: cei care cred că stăpânesc mașina mai bine decât o fac în realitate, își depășesc limitele și își asumă riscuri crezând că sunt capabili să iasă din orice situație, și cei care nu au încredere suficientă în mașină și, dacă ajung în ipostaza să frâneze de urgență sau să evite, nu au curajul să apese maxim pedala de frână, dar mai ales să tragă de volan în același timp ca să evite. Și unii, și alții reușesc să înțeleagă ce poate face mașina după probele practice de la cursurile de conducere defensivă.

- Sunt fracțiuni de secundă în care trebuie să luăm cea mai bună decizie, pentru a salva vieți. Este o misiune imposibilă?

- În primul rând trebuie să știi cum să faci ca să nu fii în situația de a evita la limită. Dacă, totuși, ajungi în această situație, la cursurile de conducere defensivă bine făcute poți învăța și cum să reacționezi.

„Nu ai voie să vezi prea târziu un pieton pe trecere”

- De exemplu, dacă un participant la trafic pierde controlul volanului și se îndreaptă spre tine, cum poți evita impactul frontal?

- Impactul frontal și impactul lateral sunt cele mai periculoase și cel mai greu de evitat, dar trebuie să fii atent, să conduci defensiv și să faci astfel încât să nu ajungi să fii lovit și să fii capabil în orice moment să găsești calea cea mai puțin periculoasă pentru a ieși dintr-o situație limită. Dacă nu ai putut evita, totuși, impactul, trebuie să știi cum să ieși dintr-o mașină răsturnată, să îi ajuți și pe ceilalți și, eventual, să acorzi și primul ajutor.

- Cum poți evita impactul cu un pieton aflat pe trecere, pe care l-ai văzut prea târziu?

- Nu ai voie să vezi prea târziu un pieton pe trecerea de pietoni. În astfel de situații viteza maximă admisă este de 30 km/h, iar atenția trebuie să fie 100%. Dacă nu faci asta, riști să ai pe conștiință toată viața pietonul pe care îl lovești și să rămâi fără dreptul de a conduce mult timp sau permanent.

- Cât de importantă este starea carosabilului? În ce situații mașina este controlată mai greu?

- Starea carosabilului este foarte importantă, la fel ca și starea generală a autovehiculului și starea generală a șoferului. Carosabilul mai puțin aderent înseamnă alte viteze, alte distanțe, alt timp de deplasare. Nu poți să invoci starea carosabilului ca scuză pentru accident. Carosabilul este vizibil sau poate fi anticipat, dacă știi ce ai de făcut, lucruri care se pot învăța la cursurile de conducere defensivă.

„Starea carosabilului este foarte importantă, la fel ca și starea generală a autovehiculului și a șoferului”

„Conducerea defensivă cuprinde filmulețe informative cu diferite situații/accidente din trafic pentru a se exemplifica ce se întâmplă în interiorul unei mașini în timpul unui impact“

„Efectul de turmă este tendinţa de a te lua după alţii“

- În cazul unui carambol, se poate evita impactul cu autoturismul din față?

- Cu siguranță, se poate, dacă știi să păstrezi distanța față de mașina din față, dar și față de mașina din spate. Vorbim despre regula celor două secunde și de efectul de turmă. Regula celor două secunde înseamnă, de fapt, că trebuie să menții distanța față de mașina din față la jumătate din viteza pe care o ai. De exemplu, la 60 km/h distanța să fie de 30 de metri, iar la 100 km/h - 50 metri. Efectul de turmă este tendința de a te lua după alții. Trebuie să analizezi în fiecare moment doar cazul tău.