de Simona Soare Ghișea şi Adrian Barna
Conceptul de inteligență emoțională (EI), întâlnit și sub denumirea de coeficient emoțional (EQ), a apărut în anii ’60, însă a devenit cunoscut mult mai târziu, datorită lui Daniel Goleman, autorul a numeroase cărți pe această temă. Coeficientul emoțional (EQ) se diferențiază de coeficientul de inteligență (IQ), ce măsoară inteligența umană din perspectiva abilităților men- tale cognitive. Inteligența emoțională are un rol esențial nu doar pentru starea de bine, ci și pentru obținerea succesului în profesie, fiind capacitatea de a înțelege și gestiona atât propriile emoții, cât și pe ale celorlalți. Din fericire, există numeroase trucuri prin care ne putem dezvolta abilitatea de a gestiona adecvat situațiile de zi cu zi, la locul de muncă.
EQ ridicat versus EQ scăzut
Procesul de dezvoltare a inteligenței emoționale începe cu conștientizarea propriilor emoții, susțin specialiștii. Persoanele cu un EQ ridicat pot rezolva probleme complexe, reușesc să-și mențină calmul în situații-limită, au capacitatea de a aplana conflictele, sunt empatice, ascultă cu atenție și știu cum să răspundă la criticile constructive. Persoanele cu o inteligenţă emoţională ridicată nu se tem de schimbare şi sunt capabile să se adapteze. Ele înţeleg că acest proces este necesar pentru a cunoaşte succesul. Angajaţii cu o inteligenţă emoţională ridicată sunt conștienți de atuurile lor și sunt capabili să-şi aleagă un mediu de lucru cât mai propice dezvoltării. La popul opus, cei care nu au un nivel ridicat al inteligenței emoționale tind să se victimizeze și nu sunt dispuși să-și asume responsabilitatea atunci când fac greșeli. Totodată, ei au un stil de comunicare pasiv sau agresiv, refuză să lucreze eficient în echipă, nu ascultă părerile celorlalți sau chiar îi critică cu vehemență pentru faptul că au opinii distincte de ale lor.
Este o abilitate foarte importantă pentru un lider
Dacă pentru unii oameni intelgența emoțională poate părea ceva firesc, mulți au dificultăți la acest capitol. Totuși, există anumite strategii la care oricine poate apela, pentru a-și îmbunătăți capacitatea de a înțelege și de a gestiona propriile emoții. Iar acest aspect este benefic la locul de muncă, unde relațiile și deciziile de business se axează, de regulă, pe experiențele fiecărui angajat, pe abilitatea sa de a comunica eficient cu colegii, de a oferi feedback și de a lucra în echipă. Inteligența emoțională este considerată o abilitate valoroasă, mai ales în planul profesional. Cei care au capacitatea de a se gândi la consecințele unei decizii înainte să acționeze, care pot aplana situațiile tensionate și pot coopera cu ceilalți, se remarcă la locul de muncă. Inteligența emoțională este deosebit de importantă dacă doriți să urcați pe scara ierarhică în companie. Specialiștii în dezvoltare personală consideră că un lider are nevoie de un grad mare de inteligență emoțională, pentru că în activitatea curentă este nevoit să gestioneze situații stresante și să găsească soluții fără a-i învinovăți pe ceilalți de neplăcerile apărute. De asemenea, este important de menționat că această abilitate poate fi îmbunătățită, în timp, prin practică și training.
Identificați-vă slăbiciunile și punctele forte
Empatia nu este o calitate ușor de dezvoltat, însă puteți face un efort pentru a vă pune în locul celorlalți. În acest mod, îi veți înțelege mai ușor și veți învăța cum să reacționați în situații dificile. De fiecare dată când sunteți supăraţi sau stresaţi, încercați să vă mențineți calmul și căutați cauzele reale din spatele emoțiilor negative. Învățați cum să le controlați, pentru a nu vă simți copleșiți de acestea. La locul de muncă, identificați-vă slăbiciunile și punctele forte, cunoașteți-vă limitele și găsiți acele capitole pe care le puteți îmbu- nătăți. Analizați-vă cu onestitate, folosind resursele pe care le aveți la îndemână: un test psihologic, păstrarea unui jurnal, o oră de terapie. Psihologii vă recomandă să vă asumați responsabilitatea pentru comportamentul și acțiunile dumneavoastră și să acceptați critica constructivă, fără a da vina pe ceilalți sau a găsi scuze pentru propriile greșeli. Atunci când dați vina pe alții pentru felul în care vă simțiți, de fapt îi lăsați să vă controleze emoțiile. Vă puteți gândi în ce mod aceste emoții vă influențează gândurile și comportamentul și vă afectează raționamentul. Este important să știți că doar dumneavoastră puteți decide asupra modului în care răspundeți la comportamentele și situațiile generate de alții.
Puteți apela la meditație, yoga sau plimbări în natură
Fiecare emoție pe care o simțiți are forța de a vă influența, fie într-un mod pozitiv, fie într-unul negativ, în funcție de modalitatea prin care vă raportați la realitate. Odată ce identificați ceea ce simțiți, veți decide în mod autentic dacă emoția va fi considerată „amicul” sau „inamicul” dumneavoastră. Furia poate ajuta în anumite situații, când doriți să vă apărați un principiu, însă vă poate influența negativ atunci când aveți o discuție cu un coleg la locul de muncă. Luați în calcul că emoțiile sunt trecătoare. Chiar dacă un coleg sau un șef v-a supărat, nu permiteți furiei de moment să vă determine să luați o decizie greșită, în detrimentul obiectivelor profesionale pe termen lung. Așadar, în cazul în care observați că sentimentele negative sunt o piedică în calea îndeplinirii obiectivelor, puteți învăța să vă relaxați. Meditația, yoga sau o plimbare în natură sunt modalități excelente de a face acest lucru. Încercați să vă concentrați pe aspectele care vă plac la job, astfel încât să vă găsiți întotdeauna motivația. O analiză atentă și pragmatică a modului în care oamenii percep lucrurile reprezintă unul dintre elementele-cheie prin care vă puteți dezvolta gradul de inteligență emoțională. Astfel, puteți înțelege mai bine cum percepția și comportamentul acestor persoane pot fi influențate. Fiți atenți la comunicarea nonverbală, care vă poate dezvălui mai multe despre ceea ce gândește o persoană.
Limitaţi timpul petrecut în faţa ecranelor
Pentru a vă îmbunătăți gradul de inteligență emoțională, este recomandat să evaluați schimbările pozitive pe care le puteți face, învățând din propriile greșeli sau din cele ale persoanelor cu care interacționați. Pe măsură ce petreceți tot mai mult timp în fața telefonului, laptopului, tabletei sau televizorului, relațiile autentice au de suferit. Totodată, abilitatea de a înțelege emoțiile celorlalți scade. Uneori, este indicat să luați o pauză de la tehnologie pentru a interacționa mai mult cu ceilalți, în viața reală. Puteți profita de timpul liber să ieșiți în oraș cu colegii și șefii, pentru a-i cunoaște mai bine. Nu uitați că întotdeauna puteți acționa pentru a vă crește gradul de inteligență emoțională. Dacă doriți să vă îmbunătățiți relațiile cu șefii și colegii și să aveți mai multă încredere în propriile forțe, ședințele de psihoterapie sau de dezvoltare personală pot fi, de asemenea, o alegere bună.