Main menu

header

899 32 1de Roxana Istudor şi Daniel Şuta

Este mai bine pentru mediu dacă este achiziționat un tricou din bumbac nou sau unul reciclat? Aceasta este întrebarea la care vor încerca să răspundă autoritățile din țara modei de lux, Franța, care intenționează să pornească o adevărată revoluție în acest domeniu care consumă resurse enorme și generează deșeuri pe măsură.

Etichetă care detaliază impactul exact asupra climei

Reciclarea unui tricou are beneficii aparente, dar procesul scurtează fibrele de bumbac și, prin urmare, de obicei trebuie amestecate cu material pentru ca piesa vestimentară să nu se destrame. Astfel de compromisuri fac dificilă determinarea cotei reale de durabilitate a hainelor, dar mărcile din Hexagon nu vor avea de ales peste doar câteva luni. Concret, Franța va adopta un decret care va cere - în principiu, din 2023 - ca fiecare articol de îmbrăcăminte vândut în țară să poarte o etichetă care să detalieze impactul exact asupra climei. Pentru firmele de îmbrăcăminte, asta înseamnă jonglarea cu multe puncte de date diferite și conflictuale: unde și cum au fost cultivate materiile prime? Cu ce s-a colorat piesa? Cât de departe a călătorit? Fabrica era alimentată cu energie solară sau cu cărbune? „Noua reglementare va forța mărcile să fie mai transparente și mai informate și să creeze relații pe termen lung cu furnizorii lor - lucruri cu care nu sunt obișnuite. În acest moment pare infinit de complex. Dar există așa ceva aplicat în alte industrii, cum ar fi consumabilele medicale”, explică Victoire Satto, de la The Good Goods, agenție media axată pe modă durabilă.

În „război” cu cele 10% emisii globale de carbon ale industriei

Agenția Franceză pentru Tranziție Ecologică (Ademe) testează în prezent 11 propuneri privind modul de colectare și comparare a datelor și cum ar putea arăta eticheta rezultată pentru consumatori folosind 500 de articole de îmbrăcăminte existente. „Mesajul legii este clar: va deveni obligatoriu, așa că mărcile trebuie să se pregătească, să își facă produsele trasabile, să organizeze colectarea automată a datelor. Unii spun că modelele sunt prea simple, unii spun că sunt prea complicate, dar este un semn al maturității dezbaterii și nimeni nu mai pune la îndoială necesitatea acestor calcule”, a declarat Erwan Autret, unul dintre coordonatorii Ademe, citat de EURACTIV. Statisticile legate de impactul industriei de fashion asupra planetei sunt notoriu de greu de verificat, dar, potrivit ONU, aceasta este responsabilă pentru 10% din emisiile globale de carbon, precum și pentru o parte semnificativă a consumului de apă și a deșeurilor.

Uniunea Europeană elaborează un regulament similar celui din Franța, valabil pentru întregul bloc comunitar (euractiv.com)

Coloranţi din fructe şi lenjerie biodegradabilă

Simțind „de unde bate vântul schimbării”, industria textilă se grăbește să vină cu soluții tehnice. O prezentare recentă a Premiere Vision, o conferință de textile din Paris, a evidențiat multe procese noi, inclusiv tăbăcirea netoxică a pielii, coloranți extrași din fructe și deșeuri și chiar lenjerie biodegradabilă. „Cheia durabilității este utilizarea țesăturii potrivite pentru îmbrăcămintea potrivită. De exemplu, un material sintetic puternic, cu o durată de viață foarte lungă, ar putea fi potrivit pentru anumite utilizări, cum ar fi o îmbrăcăminte care necesită puțină spălare”, susține Ariane Bigot, șeful adjunct al departamentului de modă al Premiere Vision.