Main menu

header

902 30 1de Irina Țolea și Claudia Mîțoi

Drame și comedii spumoase, povești animate de arii celebre sau în pași magici de dans și întâlniri unice cu maeștrii ai scenei românești, acestea sunt câteva dintre „tentațiile” care îmbogățesc repertoriul scenelor autohtone. În continuare, vă oferim câteva repere ale producțiilor noi sau deja consacrate pe care merită să le urmăriți în această săptămână.

„Regele moare”, despre dragostea de viață, cu Mariana Mihuţ și Victor Rebengiuc la TNB

Un spectacol magistral, jucat mai rar, dar care merită văzut și revăzut cu prilejul fiecărei reprezentații programate, revine în repertoriul stagiunii Teatrului Național din București. Pe 1 octombrie, de la ora 19:30, la Sala „Ion Caramitru”, puteți vedea piesa „Regele moare”, de Eugene Ionesco, o montare emblematică semnată de Andrei și Andreea Grosu. Textul spune povestea regelui aflat la sfârșitul unei vieți pline (în care și-a însușit conștiința nemuritorului), nevoit acum să „învețe să moară”, să-și accepte existența efemeră. Succesul spectacolului se sprijină pe interpre- tarea remarcabilă a protagoniștilor, rolurile principale (regele Berenger și regina Marguerite) fiind interpretate de Victor Rebengiuc și Mariana Mihuț, care îi au alături pe Șerban Pavlu (doctor și astrolog), Ana Ciontea (Regina Marie, a doua soție a regelui), Florentina Țilea (servitoarea) și Richard Bovnoczki (gardianul regelui). Montarea originală, transpusă în decorul intim al unei sufragerii modeste, impune o meditație legată de întâlnirea inevitabilă cu moartea, amintind cu realism că: de la rege la muritorul de rând, toți indivizii se așteaptă, se luptă și speră să-și poată prelungi existența, dorința de a trăi, definind natura umană.

„Școala Femeilor versus Școala Bărbaților”, un spectacol marca Gigi Căciuleanu, la Timișoara

902 30 2Prima premieră a stagiunii Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara aduce pe scenă o dezbatere veche, dar extrem de actuală: statutul și rolul femeii într-o lume încă dominată de mentalitatea patriarhală. Pe 30 septembrie și 1 octombrie, la Sala 2 a Naționalului timișorean, de la ora 19:00, au loc primele reprezentații ale producției „Școala Femeilor versus Școala Bărbaților”, după Molliere, un spectacol de teatru-dans purtând amprenta inconfundabilă a maestrului Gigi Căciuleanu. Într-o viziune inedită, tematica satirică a celor două texte celebre (atât „Școala nevestelor”, cât și „Școala bărbaților” ilustrează cutume sociale privind relațiile de cuplu, cu efecte nefirești și ridicole) este ingenios exploatată prin expresivitatea mișcării și gestului. Personajele colorate oferă partituri provocatoare pentru protagoniștii Alina Ilea, Flavia Giurgiu, Laura Avarvari, Daniela Bostan, Mirela Puia, Cătălin Ursu, Iuliana Crăescu, Alina Spiridon și Andrei Chifu. Următoarea reprezentație este programată pe 30 octombrie.

„Povestirile lui Hoffmann”, în deschiderea stagiunii Operei din București

Drama, romantismul, personajele și întâmplările fantastice sunt strălucit îmbinate în spectacolul care deschide stagiunea lirică în Capitală. Pe 1 și 2 octombrie, de la ora 18:30, la Opera Națională din București, au loc primele reprezentații ale spectacolului „Povestirile lui Hoffmann”, de Jacques Offenbach. Opera inspirată de nuvelele lui E.T.A. Hoffmann, ilustrează drama poetului visător, rătăcind între amintiri excentrice, misterioase și fatale, iubind mereu fără șansă o cântăreață cu un destin tragic, o curtezană diabolică ori chiar o femeie robot. Montarea regizorului Matteo Manzoni vă invită să descoperiți o lume construită cu multă imaginație pe arii și duete devenite celebre. Eroii povestirilor spectaculoase sunt interpretați de soliști renumiți, precum Lucian Corchiș, Mădălina Barbu, Crina Zancu, Iustinian Zetea, Cătălin Toropoc, Mihaela Ișpan, Liviu Indricău, Dumitru Filip, Claudia Caia și Daniel Filipescu, acompaniați de soliștii Baletului, Corului și Orchestrei Operei Naționale, condusă de maestrul Ethan Schmeisser.

„Când apare copilul”: un ministru cu (prea) multe sarcini, în premieră la Brăila

902 30 3Cu efervescență, șarm și un nesfârșit șir de situații comice își așteaptă publicul echipa Teatrului „Maria Filotti” din Brăila, care lansează comedia „Când apare copilul”, de Andre Roussin. Textul introduce spectatorul în casa ministrului Charles Jacquet (politician respectabil, opozant al legalizării avortului), unde toate forțele universului par să se fi unit pentru a-i ruina cariera politică: nevasta descoperă că e însărcinată, fiul are o aventură cu secretara sa de cabinet, care, bineînțeles, așteaptă un copil, fiica sa, încă nemăritată, anunță venirea pe lume a unui nepoțel și chiar menajera familiei mărturisește că va fi mămică. Montarea regizoarei Laura Moldovan exploatează iscusit conversațiile spumoase și spectaculoasele răsturnări de situație, generate într-un ritm amețitor de protagoniștii Valentin Terente, Ramona Gînga, Dan Moldoveanu, Flori Popa, Emilia Mocanu, Flavia Călin și Adelin Ilie. Piesa „Când apare copilul” se joacă în avanpremieră pe 1 octombrie, de la ora 18:00, premiera fiind programată pe 8 octombrie, de la aceeași oră.

„Orchestră” de elită, în recital cu „Filarmonica de Comedie”, la Sala Dalles

O seară explozivă, cu reprize generoase de umor de calitate se anunță pe scena Sălii Dalles din Capitală, care, pe 30 septembrie, de la ora 20:00, găzduiește spectacolul „Filarmonica de Comedie”. În program sunt incluse partituri originale de umor spumos, scheciuri de succes inspirate de ofertantul univers contemporan românesc, scrise și regizate de Radu Gabriel. Miniaturile satirice au fost selectate din cele peste 400 de schițe create și prezentate, de-a lungul timpului, pe micul ecran, dar nu au avut nicicând șansa unei întâlniri live cu publicul. În stilul reprezentativ pentru spațiul mioritic, ce îmbină ridicolul cu hazul de necaz și ironia ascutiță, pe scenă sunt evocate năravurile societății contemporane și eroii săi, deveniți celebrii. Așadar, aveți ocazia să-i întâlniți pe: muncitorii cu probleme metafizice, vecinii de bloc mereu puși pe harță, un miliardar de carton sau un provincial neadaptat la ritmul Capitalei, în interpretarea fabuloasă a artiștilor Marius Florea Vizante, Gheorghe Ifrim, Radu Gabriel, Leonid Doni și Gabriel Vătavu.