de Roxana Istudor şi Adrian Barna
Tendințele modei sunt în continuă schimbare și uneori poate fi greu pentru cineva să țină pasul, dar există și unele tendințe majore. Una dintre acestea este personalizarea tricourilor - modelele verii 2023 au scos în prim-plan imprimeurile și pun în lumină personalizarea. Mai precis, mesajul de pe această piesă atât de populară poate fi în deplin acord cu personalitatea fiecăruia.
Preferință pentru citate
O cercetare de piață derulată de OnePoll pe un eșantion reprezentativ de tineri și adulți din SUA a relevat faptul că, la capitolul tricouri, aproape toată lumea se exprimă pentru piesele cu citate (32%), culorile strălucitoare (31%) și logo-urile amplasate pe fața bluzei (31%). De asemenea, peste jumătate dintre cei chestionați au punctat faptul că tricoul astfel personalizat este piesa centrală a verii 2023. O pregnanță mai mare a acestui trend a fost constatată în dreptul generațiilor mai tinere, milenialii și reprezentanții Generației Z dovedindu-se cei mai deciși să poarte astfel de piese.
Fără trivialități și… animal print
La capitolul mesaje, persoanele care au răspuns la chestionare au vădit o mare varietate de preferințe, dar, pe de altă parte, și opțiuni clare despre ceea ce nu doresc pe tricouri: trivialități, imagini cu ei înșiși sau cu alte persoane, sloganuri binecunoscute, aluzii și animal print. În acest context, expertul în branding Clare Alexander, din Londra, adaugă pe lista imaginilor nerecomandate în universul tricourilor 2023 și aglomerarea de elemente grafice. „Purtarea lucrărilor de artă pe îmbrăcăminte este o tradiție consacrată în modă. Prin imprimări, fiecare se poate exprima sub formă vizuală reprezentând locurile pe care le-a vizitat, melodiile preferate, emisiunile de televiziune, filmele sau designerii”, explică specialistul.
Angajații adoptă trendul
Indiferent că este vorba despre participarea la un festival de muzică sau la o petrecere între prieteni, tricoul personalizat va fi, în acest an, o adevărată vedetă. De altfel, trendul este atât de pronunțat, încât experții elaborează proiecte inclusiv pentru angajații companiilor. Cercetările de piață au demonstrat, pe de o parte, faptul că aproape toți lucrătorii vor o bluză personalizată pentru a se pregăti mai ușor de a începe lucrul, iar pe de altă parte, că clienții sunt fidelizați mai ușor prin însemne originale, plăcute, aplicate pe tricourile de serviciu. „Crearea de articole de îmbrăcăminte personalizate, cum ar fi tricourile, pentru companii le oferă tuturor șansa de a-și sărbători individualitatea”, spune Llorenç Sola, director general la brandul de cadouri VistaPrint.
Totul începe de la un laptop și o idee
Sondajul OnePoll a mai constatat că tricourile sunt cel mai popular articol de îmbrăcăminte personalizat la acest moment. Respondenții declară că folosesc acest tip de piesă pentru evenimente, pentru muncă, pentru ziua de absolvire, la concerte sau la ziua de naștere. Mai mult, peste două treimi dintre cei chestionați s-au declarat dispuși să plătească mai mult pe tricouri personalizate. „Majoritatea tricourilor grafice reprezintă un mediu unic și modern pentru exprimarea creativă. Nu a existat niciodată un moment mai bun pentru personalizare. Tot ce aveți nevoie pentru a începe este un laptop și o idee”, adaugă Alexander.
Formulări clare pentru declarații-manifest
Odată trendul stabilit, specialiștii au sintetizat preferințele de mesaje ale noului val de tricouri personalizate și câteva opțiuni s-au dovedit mai răspândite. În primul rând este vorba despre declarațiile puternice („Încheiați violența armată acum!”, „Alături de Ucraina” etc.). Aceste mesaje se referă la a lua o poziție publică și a vibra împreună cu energia socială foarte puternică pe care o manifestă generația tânără. Aceste modele de tricouri sunt considerate îndrăznețe și specialiștii afirmă că sunt purtate de persoanele cu un puternic simț civic. Pentru acest tip de mesaje, care pot include activism ecologic sau susținere pentru drepturile animalelor, experții recomandă formulările clare, directe, în cuvinte puține, dar puternice.
Mesaje inspiraționale pentru generațiile tinere
O altă tușă majoră de personalitate a tineretului contemporan este ieșirea din paradigma „a avea” și opțiunea de viață „a fi”. Cum piesele vestimentare sunt primele chemate să facă acest gen de declarații de personalitate, tricourile au un segment bine definit de imprimări cu formulări inspiraționale. Unele dintre cele mai des întâlnite astfel de mesaje sunt cele care se referă la atitudine - „Fii întotdeauna amabil!” -, la sentimentul de frondă în fața comandamentelor estetice impuse - „Cea mai importantă frumusețe este cea a minții” - sau îndemnurile de a trăi viața din plin: „Mergi acolo unde te simți cel mai viu”. Experții recomandă ca elemente grafice vibrațiile jucăușe, un efect de undă, estetică retro, cu litere groase, îndrăznețe, și, eventual, câteva pictograme amplasate în așa fel încât să pună în valoare mesajul textului.
Mantre pentru echilibru interior și sănătate mintală
Tricoul personalizat este aproape ca o a doua piele pentru cei care iubesc această piesă vestimentară. O tendință de design care pledează pentru bunăstarea mintală și echilibrul emoțional se vădește tot mai răspândită în universul tricourilor personalizate, ilustrând pe deplin preocuparea tinerilor pentru acest fenomen care îi afectează pe tot mai mulți dintre aceștia. Pentru că aceste modele sunt de obicei bazate în cea mai mare măsură pe text și se concentrează pe o mantră specifică de sănătate mintală, orice ilustrație care ajută la transmiterea mesajului este binevenită. În ceea ce privește cuvintele, pe tot mai multe tricouri se pot vedea mesaje ca „Este în regulă să fii trist uneori”, „Ești puternic” sau „Ești mult mai mult decât suficient”.
Despre celebrarea lucrurilor simple…
Foarte multe mesaje din cele care se pot vedea pe tricourile personalizate se referă la bucuria lucrurilor simple. Marcați de crizele și presiunile din jur, tinerii își caută adăpost în frumusețea fiecărei clipe, iar declarațiile de pe tricouri sunt o manieră de a celebra acest fapt. De la gospodărie și tricotat până la sporturi în aer liber și grădinărit, aceste modele răspândesc bucurie, vorbesc despre pasiunile fiecăruia și aduc oamenii împreună, prin interese comune. La acest segment, specialiștii recomandă propria creativitate: în funcție de hobby-ul fiecăruia, se poate încorpora în desenul tricoului personalizat ilustrație, grafică, text ori combinații între acestea.