de Roxana Istudor şi Adrian Barna
Unii oameni visează să vadă fiecare dintre cele 48 de state continentale ale Americii într-o viață. Bob Reynolds și John Skittone au făcut-o în… 38 de ore și 13 minute.
Piloții nu au dormit aproape deloc
Piloții americani Bob Reynolds și John Skittone au stabilit un record mondial pentru cea mai rapidă călătorie cu avionul prin toate cele 48 de state învecinate din SUA. Efortul a fost pe măsura performanței. Cei doi nu au dormit aproape deloc, verificând permanent toate etapele stabilite cu minuțiozitate înainte de start. Reynolds a estimat că a ațipit în total o oră și jumătate. Skittone a încercat să închidă ochii în timp ce partenerul său se afla la manșă, dar nu și-a putut îndepărta mintea de călătorie: „Mă gândeam la planul de zbor, la avion și așa mă trezeam”. Pentru a verifica timpul, piloții au trimis imagini video extinse ale călătoriei și mărturiile celor care i-au văzut aterizând. Publicația Tribune a analizat imaginile călătoriei, jurnalele de zbor și un tracker GPS care a documentat călătoria.
Decizii de tipul „zarurile sunt aruncate”
Isprava de a zbura mai repede decât recordul actual, de 16 zile, 12 ore și 56 de minute, a început pe uscat. Piloții și-au trasat calea, au testat minimizarea timpului de zbor în fața vântului și maximizarea vitezei cu vânt din spate. Înainte de pornirea propriu-zisă, piloții au experimentat 14 versiuni ale traseului, trasate în zeci de ore, pe parcursul mai multor luni. În final, au ales să pornească din statul Maine, au continuat pe Coasta de Est, apoi în sud, în sus pe Coasta de Vest și, în cele din urmă, înapoi prin Vest și Midwest, înainte de aterizarea finală în Indiana. Între aceste două momente, piloții au experimentat schimbarea drastică a vremii în pofida prognozelor, furtuni care le periclitau aeronava, momente în care au fost nevoiți să ia decizii de tipul „zarurile sunt aruncate”, aterizări în foarte multe aeroporturi în ferestre înguste de timp. De exemplu, peste Texas, Reynolds a zburat foarte aproape de o furtună violentă, iar fulgerul a lovit la foarte mică distanță de avion. Iar în penultima etapă a călătoriei, de la Waukegan la Benton Harbor, piloții au decis să îmbrace vestele de salvare și să zboare peste Lacul Michigan în întunericul nopții.
Aterizări pe aeroporturi fără turnuri de control
Piloții au trebuit să verifice cu martori fiecare aterizare, au aprovizionat avionul cu gustări și rachete de semnalizare, au stabilit în detaliu unde să alimenteze și chiar unde să meargă la toaletă. Skittone, în vârstă de 50 de ani, a pilotat prima decolare, iar Reynolds, în vârstă de 66 de ani, a condus avionul în coborârea finală. Majoritatea aeroporturilor în care au aterizat sunt mici, fără turnuri de control al traficului aerian. Cei doi piloți sunt încrezători că în curând vor fi înregistrați în Cartea Recordurilor și că au stabilit o ștachetă foarte înaltă.
„Ceea ce am reușit a implicat cu siguranță un efort foarte mare, așa că următoarea echipă care va dori să doboare recordul va trebui să muncească din greu“ (Bob Reynolds, pilot Chicagoland)
Provocări reciproce la aventură
Skittone a zburat prima dată la vârsta de 21 de ani, iar Reynolds s-a îndrăgostit de zbor în copilărie, când a trecut pe deasupra Lacului Michigan. Și-a luat licența de pilot la 46 de ani, când a început să facă zboruri regulate. Skittone, consilier financiar, zboară „ca un poet”, spune Reynolds, care este proprietarul unei afaceri IT. Cei doi au început să se provoace reciproc la tot felul de aventuri, iar ideea de a bate recordul mondial a venit firesc.