de Roxana Istudor şi Daniel Alexandrescu
Cercetătorii care lucrează cu Asociația Americană de Psihologie afirmă că, deși predicatorii roboți și inteligența artificială pot oferi unele avantaje atunci când vine vorba de împărtășirea credințelor religioase, aceste noi tehnologii tind, de asemenea, să submineze credibilitatea și nu au succes la credincioși.
Inteligența artificială, „incapabilă să simtă ca un om”
Un studiu recent a relevat faptul că a propovădui cuvântul Domnului cu ajutorul roboților dotați cu inteligență artificială reduce donațiile pentru grupurile religioase care au încercat noua tehnologie. Congregațiile din toată lumea au înregistrat aceleași rezultate - nu sunt pregătite să audă predici de la mașinării. „Se pare că roboții preiau tot mai multe ocupații, dar nu cred că liderii religioși vor fi vreodată complet înlocuiți, deoarece roboții nu sunt credibili. Mașinile și programele artificiale nu pot susține cu adevărat nicio credință religioasă, întrucât oamenii percep inteligența artificială ca incapabilă să simtă ca un om”, spune cercetătorul Joshua Conrad Jackson, profesor la Universitatea din Chicago.
Reduc donațiile
Aceste descoperiri se bazează pe un experiment efectuat cu robotul umanoid Mindar, la templul budist Kodai-Ji, din Kyoto, Japonia. Mașinăria are o față de siliciu asemănătoare celei a unui om, cu buze în mișcare și ochi care clipesc, pe un corp de metal. Mindar oferă predici de 25 de minute, pe principii budiste, complete, cu sunet surround și proiecții multimedia. Robotul a fost creat în 2019 de o echipă de robotică, în parteneriat cu templul, și a costat aproape un milion de dolari. Dar cercetarea americană a evidențiat că țelul nu a fost atins, dimpotrivă, credincioșii s-au îndepărtat și donațiile s-au redus. Autorii studiului au chestionat sute de persoane care părăseau templul după ce au auzit o predică rostită de Mindar, iar intervievații au perceput robotul ca fiind prea puțin credibil.
„Există și persoane care cred că roboții ar putea fi predicatori eficienți, dar sunt mult mai mulți oameni care nu sunt convinși“ Joshua Conrad Jackson, Universitatea din Chicago
Alungă enoriaşii din temple sau biserici
Un alt experiment a avut loc într-un templu taoist din Singapore. Jumătate dintre cei 239 de participanți au auzit o predică de la un preot uman, iar ceilalți aceeași predică de la un robot umanoid pe nume Pepper. Acest experiment a produs rezultate similare cu cel din Japonia - robotul s-a dovedit mai puțin credibil și a inspirat donații mai mici. Mai mult, oamenii care au auzit predica robotului le-au spus cercetătorilor că nu sunt înclinați să împărtășească mesajul sau să distribuie fluturași pentru a sprijini templul. Un al treilea experiment a cuprins un eșantion de participanți creștini din Statele Unite, care au citit o predică online. Jumătate dintre participanți au fost informați că aceasta este scrisă de un predicator uman, iar ceilalți știau că au citit ceva produs de un sistem AI avansat, iar aceștia din urmă au perceput experiența ca fiind mai puțin credibilă. Toate acestea deși roboții studiați s-au descurcat foarte bine cu programul.