de Roxana Istudor şi Adrian Barna
Misterioase sunt căile… picturii abstracte! Unele dintre cele mai ciudate astfel de opere au devenit capodopere grație unor colecționari, care au plătit zeci și chiar sute de milioane de dolari pentru privilegiul de a deține… un steag sau câteva linii… Dincolo de priceperea în domeniul artei, mulți privitori s-au întrebat care este explicația pentru care tablouri de o simplitate izbitoare stau la loc de cinste alături de capodopere ale lui Leonardo da Vinci sau Picasso și valorează adevărate averi.
„Pătrățelul” lui Robert Ryman l 15 milioane de dolari
Unele dintre lucrările pictorului minimalist american Robert Ryman arată ca un pătrățel tencuit pe o suprafață dreptunghiulară, cu multe variațiuni pe aceeași temă. După cum subliniază criticul Suzanne Hudson, „Ryman a devenit cunoscut pentru producerea de zeci de pătrate albe”. A existat un motiv pentru această repetare - Ryman nu era preocupat de crearea unei opere reprezentative, ci a vrut… să învețe cum funcționează vopseaua. De asemenea, a vrut să reducă spațiul fizic dintre un tablou și peretele de care atârna. Deși a fost un pictor inovator, opera lui Ryman a părut întotdeauna să revină la experimentul său inițial cu pătratele pictate. Dar faima este întotdeauna reflectată de câștiguri: unul dintre aceste tablouri, intitulat… „Untitled” („Fără titlu”), a fost achiziționat pentru 15 milioane de dolari!
„Punctul” lui Brice Marden l 6 milioane de dolari
Un alt reprezentant al minimalismului, pictorul american Brice Marden, s-a fixat pe… puncte! În mijlocul unor dreptunghiuri cu laturi inegale. Artistul a produs o serie care a determinat-o pe criticul Roberta Smith să considere că „de-a lungul anilor 1970, Marden s-a lipit de formula sa cu o singură pânză/o singură culoare cu un devotament de-a dreptul călugăresc”. Variațiunea pe această temă care poartă numele „Point” („Punct”) a fost vândută pentru 6 milioane de dolari.
Liniile lui Lucio Fontana l 12,8 milioane de dolari
Douăsprezece linii diagonale juxtapuse la diferite înălțimi și lungimi, unele subțiri și ușoare, altele puțin mai groase și mai întunecate, arătând mai mult ca niște tăieturi alcătuiesc întregul „Concerro Spizale” („Conceptul spațial”) al lui Lucio Fontana, un artist care a realizat o serie de astfel de pânze monocrome asemănătoare. „Succesiunea picturilor constituie o artă pentru epoca spațială”, afirmă artistul, care a creat gândindu-se la un tablou potrivit pentru cabina căpitanului de pe nava Enterprise. Potrivit unei lucrări biografice, în 1948, în timpul unei crize de furie, Lucio Fontana a distrus un tablou, străpungându-i pânza. Transformând în artă efectul mâniei, pictorul a devenit și mai faimos după ce la o licitație Sotheby’s, una dintre lucrările sale s-a vândut cu 12,78 de milioane de dolari.
Două pete separate de culoare l 84,2 milioane de dolari
„Black Fire” („Focul negru”), al pictorului Barnett Newman, stabilea un record mondial la o licitație din 2014 - 84,2 milioane de dolari, cu peste 30 de milioane de dolari peste ce estimase casa de licitații Christie’s. Concret, pânza pe care este pictată lucrarea din 1961 este împărțită în jumătate: partea stângă este neagră, iar dreapta, bej deschis. Puțin la stânga centrului, o linie neagră verticală subțire separă partea bej a picturii, astfel încât pare că fiecare pată se extinde în „teritoriul” celeilalte. Criticii afirmă că aceasta este o lucrare care reflectă începuturile artistice ale pictorului, care s-a inspirat mult din… fermoare în lucrările sale de tinerețe. A fost suficient pentru licitațiile ulterioare - în 2020, lucrarea „Onement V”, o pată de culoare albastră separată de o linie centrală verde, a fost vândută de Christie’s cu 30,9 milioane de dolari.
Steagul lui Jasper Johns l 100 milioane de dolari
„Drapelul” poate fi un titlu potrivit pentru pictura care redă fidel steagul SUA, realizată de expresionistul abstract american Jasper Johns. Lucrarea a fost inspirată dintr-un vis pe care pictorul, fost soldat lăsat la vatră, l-a avut cu o noapte înainte de a începe să o picteze. După ce criticii au început să facă tot felul de comparații cu alți suprarealiști celebri și au început să curgă expresii de tipul „o undă de șoc memorabilă în lumea picturii”, tabloul care reprezintă pur și simplu un steag a fost vândut, în cadrul unei licitații private, cu 100 de milioane de dolari.
Variațiune pe tema benzilor desenate l 165 milioane de dolari
Roy Lichtenstein este considerat un maestru al artei contemporane. Asta cred și criticii, și colecționarii, și… artistul, care și-a intitulat una dintre picturi „Capodoperă”. Pe scurt, pictura simulează un panou de benzi desenate care arată o femeie blondă alături de bărbatul cu părul negru care a creat tabloul, pe care aceasta îl admiră. Pictura include și un balon de dialog: „Dragă Brad, acest tablou este o capodoperă! Doamne, în curând vei auzi tot New York-ul ovaționându-ți munca!”. Potrivit Institutului de Artă din Chicago, Lichtenstein a adaptat un panou de benzi desenate, modificând atât imaginea, cât și textul și schimbând decorul din interiorul automobilului în care se află cuplul. Cum critica i-a ținut isonul artistului, tabloul s-a vândut pentru 165 de milioane de dolari, iar tehnica sa cu buline i-a devenit emblemă - alte lucrări realizate în același stil s-au vândut la licitații cu zeci de milioane de dolari.
Amestec abstract de mozaicuri: l 300 milioane de dolari
Fundația David Geffen i-a vândut managerului american de fonduri speculative Kenneth G. Griffin lucrarea „Interchange”, de Willem de Kooning, cu o sumă care se află imediat după „Salvator Mundi”, de Leonardo da Vinci: 300 de milioane de dolari. Creată în 1955, pictura poate fi considerată cât se poate de abstractă - mai precis, este vorba despre un mozaic amestecat de culori și forme care tind să deruteze privitorul. Dar criticul Bart Barnes a scris în The New York Times că „masa roz cărnoasă din centru reprezintă o femeie așezată”. După această lămurire, ceea ce pare un amalgam fără sens a devenit o capodoperă - evaluată ca atare.
Forme geometrice de 38,7 milioane de dolari
Printre loturile cu cea mai mare valoare ale casei de licitații Christie’s din octombrie 2020 a fost pictura „Untitled”, de Cy Twombly. Lucrările din seria aferentă „Bolsena” se află în colecții importante ale muzeelor, de la Galeria Națională de Artă din Washington, până la Pinakothek der Moderne, din München. Tabloul care etalează forme geometrice care duc cu gândul la desenul unui copil s-au dovedit irezistibile pentru marii colecționar. În timp ce specialiștii casei de licitații au stabilit ca punct de pornire suma de 35 de milioane de dolari, lucrarea foarte abstractă s-a vândut cu 38,7 milioane de dolari.