de Gheorghe Zmaranda
Festivalul Scrisorilor este un proiect cultural inițiat de Asociația Hearth menit să apropie publicul de importanța scrisorilor ca instrumente de comunicare prin intermediul unui set de activități din sfera artelor vizuale, artelor spectacolului, literaturii, filosofiei și arhitecturii. Festivalul își propune să (re)aducă în atenția publicului tânăr scrisul și scrisoarea ca activitate de procesare a gândurilor și emoțiilor. În interviul pe care ni l-a acordat Doina Dogăroiu (foto), manager cultural, ne-a vorbit și despre șansa scrisorilor într-o lume tehnologizată.
„Ne preocupă să aducem ceva nou la fiecare ediție”
- Cum a evoluat acest proiect?
- Am gândit prima ediție ca un proiect dinamic, iar faptul că ne-am dorit să fie multidisciplinar a fost elementul care ne-a lărgit mult paleta de posibilități pentru continuitate, dar ne-a obligat și să ne gândim foarte serios la forma pe care acest proiect vrem să o aibă în viitor, ce elemente păstrăm, ce aducem nou, ce concepte-umbrelă putem dezvolta ca să rămânem relevanți și să stârnim curiozitatea publicului. Am învățat foarte mult și despre organizare, astfel că de la prima ediție - unde am avut toate activitățile înghesuite în trei zile, acum activitățile se desfășoară pe parcursul a cinci weekenduri dând timp participanților să revină. De asemenea, am avut timp să testăm și ce activități sunt mai atractive pentru participanți (surpriza ediției a doua fiind descoperirea succesului enorm al atelierelor interactive din parc, de exemplu). Sunt activități pe care le păstrăm de la an la an, dar ne preocupă să aducem și ceva nou la fiecare ediție.
- Cărei categorii de public vă adresați?
- Festivalul s-a adresat încă de la prima ediție în special tinerilor în căutare de valori și cu o nevoie de exprimare creativă, care nu este satisfăcută de școală sau de activitățile tipice de entertainment. Însă tinerii nu sunt singurul nostru public țintă: mereu am avut grijă să se regăsească în programul nostru activități potrivite pentru întreaga familie - de la copii, la adolescenți, părinți și bunici. La fel ca proiectul, publicul nostru este dinamic: vrem alături de noi și generațiile care au crescut cu telefonul în mână, dar și generațiile care și-au scris scrisori în loc de mesaje pe WhatsApp și care și-au redactat lucrările de școală la mașina de scris. Credem că Festivalul Scrisorilor este o punte între generații și un instrument cu ajutorul căruia, indiferent de categoria de vârstă, poți să înveți lucruri noi și să îți manifești creativitatea într-un mod inovativ.
„A treia ediție aduce în prim-plan importanța figurilor princiare românești”
- Care este tema centrală a ediției actuale?
- A treia ediție a Festivalului Scrisorilor aduce în prim plan importanța figurilor princiare românești și contribuția acestora la formarea culturală a României moderne. Proiectul este gândit să completeze oferta culturală existentă în România prin promovarea materialelor epistolare și a importanței acestora pentru dezvoltarea culturală și istorică a societății. Prin intermediul acestui proiect, publicul poate descoperi o altă perspectivă asupra istoriei și culturii României într-o manieră interactivă și adaptată pentru o gamă variată de preferințe.
- Anul acesta cum este organizat evenimentul și unde?
- Ediția a III-a a Festivalului Scrisorilor are loc în această toamnă în mai multe locații - sediul nostru din Strada Parfumului nr.19, Palatul Suțu al Muzeului Municipiului București, Parcul Titan, unde desfășurăm categorii diferite de evenimente. Am început în Parcul Titan cu ateliere creative interactive gândite în jurul scrisorilor. Continuăm cu realizarea unor scurtmetraje în care încercăm să reconstruim portretele unor personalități feminine româneşti remarcabile: Marioara Voiculescu, Cella Delavrancea, Henrieta Delavrancea, Cecilia Cuţescu-Storck și Regina Elisabeta, pornind de la scrisorile, memoriile și jurnalele lor. Despre aceste personalități vom realiza o proiecție video, dar și un traseu coordonat de Ana Rubeli de la „Aici a stat”, care include cinci imobile reprezentative pentru aceste doamne, astfel încât să împrietenim tinerii cu valorile unei perioade istorice importante pentru dezvoltarea culturii moderne - începutul secolului XX. De asemenea, avem conferințe la Palatul Suțu, cu istoricul Simona Preda despre portretele reginelor, cu istoricul Filip-Lucian Iorga Bărbulescu despre importanța corespondenței la vechile elite, cu Sebastian Grama despre fenomenologia sigilării, precum și o expoziție de fotografie în Strada Parfumului nr. 19, care vine în completarea proiecției video și care va aduce în prim plan memoria Elisabetei Rizea.
Ponturi
„Scrisoarea oferă un spaţiu pentru reflecţie şi conexiune emoţională“
- Ce rol mai are scrisoarea în zilele noastre?
- Poate că noi, cei din echipa Hearth, suntem idealiști și ușor romantici - dar credem că scrisoarea, în ciuda avansului tehnologic și a predominanței comunicării digitale în zilele noastre, își păstrează valoarea și relevanța în mai multe moduri: scrisoarea rămâne o formă de comunicare personală și intimă, care permite exprimarea gândurilor și emoțiilor într-un mod mai profund și autentic. Ea oferă un spațiu pentru reflecție și conexiune emoțională, mai ales într-o lume în care comunicarea este adesea superficială și fragmentată - și asta e valabil și pentru scrisorile fără corespondent, cele intime, personale, în care tu cu tine stai la masă și îți dai o formă gândurilor, pe o foaie de hârtie. Mai mult, scrisoarea are și o valoare istorică și culturală semnificativă. Scrisorile vechi pot oferi o perspectivă unică asupra vieții și societății din trecut, contribuind la înțelegerea și documentarea istoriei. Asta demonstrăm în fiecare an în cadrul Festivalului Scrisorilor, în care componenta de documentare (în care citim memorii, jurnale și orice material epistolar care ne cade în mână) este esențială: fără aceste materiale, nu am avea posibilitatea să reiterăm portrete ale personalităților, de exemplu, sau să înțelegem niște realități din trecut într-o manieră atât de autentică.