Main menu

header

964 28 1de Roxana Istudor şi Daniel Alexandrescu

Lumea modei, un univers al imaginației și creativității nesfârșite, surprinde din nou, cu ceva nemaivăzut: o gamă de vedete noi, care nu sunt în carne și oase, ci „produse” de coduri și algoritmi. Sunt modelele generate de inteligența artificială, care deja iau cu asalt una dintre cele mai spectaculoase industrii inventate de om.

Prezintă îmbrăcăminte și accesorii ca vedetele umane

964 28 2Cine sunt noile vedete ale modei? Sunt modele create de inteligența artificială generativă (AI), pe care brandurile le valorifică, rescriind „țesătura” industriei modei așa cum o știu cu toții și deschizând o lume cu posibilități estetice infinite. Concret, supermodelele sunt reprezentări create digital, concepute folosind inteligența artificială, care pot prezenta îmbrăcăminte și accesorii într-un mod similar cu cele umane. Aceste modele AI pot fi personalizate pentru a afișa diferite tipuri de corp, vârste, mărimi și nuanțe ale pielii, oferind o gamă diversă de look-uri pentru articolele de modă pe care le prezintă. Aceste „manechine” digitale sunt prezențe dinamice, capabile să-și transforme înfățișările și stilurile cu un singur click. Modelele AI sunt concepute pentru a prezenta colecțiile de modă într-o gamă largă de moduri noi și pentru a oferi companiilor producătoare capacitatea de a se adapta și de a-și personaliza oferta din mers.

Brandurile adoptă tehnologia

Levi’s, legendarul brand de denim, a anunțat recent că a decis să experimenteze utilizarea supermodelelor generate de inteligența artificială, pentru a spori diversitatea experiențelor de cumpărături. Această mișcare nu are scopul de a înlocui modelele umane, ci de a le completa, oferind un spectru mai larg de reprezentare. Levi’s colaborează cu Lalaland.ai, un studio de modă digital de top, care este specializat în crearea de tipare hiperrealiste, generate și acestea de inteligență artificială. Cu toată rezistența inițială la idee - compania s-a confruntat cu o furtună de critici, care au determinat-o să emită o declarație clarificatoare cu privire la utilizarea inteligenței artificiale în promovarea diversității - Levi’s continuă acest proiect.

Aitana aduce venituri de 10.000 de euro lunar

Un model AI devine, încet-încet, un supermodel, mai ales dacă se iau în considerare câștigurile semnificative pe care le obține deja. Aitana, primul model spaniol generat de inteligența artificială, este și unul dintre primele exemple de reacție a societății la modelele AI și a fost creat de designerul Rubén Cruz și de agenția acestuia, The Clueless. „Am început să analizăm modul în care lucram și am realizat că multe proiecte erau suspendate sau anulate din cauza unor probleme care nu le puteam controla și care țineau de modelul uman, nu de design. Așa că am făcut-o astfel încât să nu fim dependenți de alți oameni care au ego-uri sau care doar vor să câștige mulți bani pozând”, detaliază Cruz. Succesul nu s-a lăsat așteptat: Aitana câștigă în medie 3.000 de euro pe lună, în timp ce veniturile pot ajunge până la 10.000 de euro. Modelul virtual a devenit chipul unei companii spaniole de suplimente sportive și „își postează” pozele pe Fanvue, un site similar cu OnlyFans. În același timp, Aitana a devenit și un nou tip de influencer - la câteva luni după ce a fost creat, modelul strânsese deja peste un milion de urmăritori pe Instagram și chiar primește mesaje private de la celebrități, inclusiv de la un actor care are cinci milioane de urmăritori pe platforma de socializare.

Beneficii multiple, de la economii până la creativitate nelimitată

Beneficiile cele mai importante ale utilizării supermodelelor generate de AI nu sunt puține. Acestea pot reduce semnificativ nevoia de ședințe foto profesionale costisitoare, iar atunci când brandurile nu mai trebuie să-și facă griji cu privire la programarea și angajarea modelelor umane reale, totul se simplifică. De asemenea, companiile pot genera și modifica foarte ușor modele AI în funcție de nevoile precise ale mărcii și ale publicului țintă. Acest lucru le oferă control creativ nelimitat pentru a-și reprezenta piesele în cea mai favorabilă lumină. Mai departe, se pot crea modele generate de inteligența artificială într-o multitudine de tipuri de corp. Afișarea unei game largi de modele nu este benefică doar pentru vânzări, ci și pentru reflectarea unei game diverse și incluzive de clienți. Și experiența cumpărăturilor este pe cale să se schimbe: prin modelele AI, clienții pot vedea cum ar arăta hainele pe un corp care este similar cu al lor. Pe de altă parte, chiar și persoanele fără experiență anterioară în modelling sau fotografie pot crea modele AI de calitate profesională pentru produsele lor, iar asta deschide o mulțime de noi posibilități atât pentru întreprinderile mari, cât și pentru cele mici. Nu în ultimul rând, sustenabilitatea pe care o implică reducerea lucrului cu oamenii și tot ce implică asta pentru mediu și costuri este un alt element-cheie al ascensiunii modelelor AI care prezintă modă.

Atrăgătoare și cu aparență reală

964 28 3Cum sunt create, concret, aceste modele? Algoritmii AI sunt esențiali pentru generare. Componentele tehnologiei își perfecționează capacitățile printr-un proces din care rezultă modele din ce în ce mai realiste și de înaltă fidelitate. Concret, generatorul creează modele artificiale învățând dintr-un set vast de date ale modelelor umane reale. Apoi se face distincția între modelele generate și cele reale, intră în joc și tehnicile de învățare profundă, care joacă un rol crucial în antrenarea acestor algoritmi, iar rezultatul sunt acele caracteristici din imaginile de modă în care apar diferite stiluri, ipostaze și expresii. Rețelele neuronale recurente ale AI permit mișcări dinamice și animații realiste pentru modelele virtuale. Combinarea acestor tehnici are ca rezultat modele care nu sunt doar atrăgătoare vizual, ci și redate realist.

„Ne-a luat câteva luni de experimentare și de încercare a diferitelor look-uri până când am ajuns în sfârșit la formula câștigătoare Aitana, pe care o vedem astăzi“ (Diana Núñez, co-fondator The Clueless)

Controverse etice

Apariția modelelor AI aduce și anumite provocări. Contestatarii afirmă că aceste „tipare” digitale pot fi perfecționate spre potențiale standarde de frumusețe și mai nerealiste decât cele popularizate în prezent și poate exacerba problemele legate de imaginea corporală a consumatorilor. Înlocuirea modelelor umane cu versiuni AI ar putea duce, de asemenea, la implicații economice în industria modei. Implementarea modelelor de inteligență artificială va stârni inevitabil dezbateri etice în jurul consimțământului și al potențialei utilizări abuzive a imaginilor fabricate. Pe de altă parte, este binecunoscut faptul că modelele reale aduc conexiune umană și autenticitate mărcilor, iar consumatorii care apreciază aceste experiențe ar putea fi îndepărtați de branduri odată cu introducerea modelelor generate de inteligența artificială.