de Elena Şerban
- 181 de ani de la naşterea celui mai mare creator de genţi
La data de 4 august 1821, secretarul Primăriei din localitatea franceză Jura nu şi-a imaginat că a semnat certificatul de naştere al celui mai important creator de genţi de lux din istorie: Louis Vuitton. Cine spune că accesoriile contează uneori mai mult decât o ţinută are mare dreptate. Un taior oricât de bine croit ar fi, parcă nu este perfect dacă nu este „însoţit” de o geantă pe măsură. Iar în ultimii ani, cele mai căutate genţi sunt cele pe care „tronează” mândre două iniţiale: L şi V. Omul care a pus bazele imperiului Louis Vuitton s-a născut în familia destul de modestă a unui morar. Obligat să îi ajute pe părinţi, micul Louis a învăţat să repare moara familiei şi să meşterească diverse obiecte pe lângă gospodărie.
A creat mai întâi genţi de voiaj şi cufere
Pe când avea doar 14 ani, nemulţumit de sărăcia de acasă, decide să plece la Paris. Pentru că nu avea bani să se deplaseze altfel, tânărul Louis a făcut această călătorie pe jos. Ajuns în capitala Franţei, intră ucenic la un meşter care confecţiona genţi de călătorie. Şi-a perfecţionat foarte tare meşteşugul, astfel că ajunge cel mai bun ucenic. Din acest motiv este trimis de maestrul său să comercializeze produsele pe care le confecţionau în atelier. Deplasările pe care a fost nevoit să le facă i-au prilejuit tânărului marochiner întâlniri cu diverse persoane. De la bogătaşi la oameni săraci. De la cei care călătoreau frecvent la cei care nu părăsiseră niciodată localitatea natală. Fiecare dintre aceşti oameni i-a oferit lui Louis idei cu ajutorul cărora a ştiut cum să îşi îmbunătăţească genţile pe care le-a confecţionat mai târziu.
Tot din drumeţiile sale, Vuitton a realizat un lucru: lumea începea să călătorească din ce în ce mai des. Şi pe distanţe din ce în ce mai lungi, astfel că era necesar ca genţile create de el să ofere tot confortul necesar. Să nu pară foarte mari, dar să fie foarte încăpătoare. Şi, mai ales, să păstreze obiectele care erau transportate în condiţii foarte bune. Datorită acestor informaţii, marochinerul a reuşit să producă nişte genţi de voiaj şi nişte cufere pe care toată lumea şi le dorea. Printre persoanele care au vrut cufere de la Vuitton a fost şi Regina Eugenie de Montijo, soţia lui Napoleon Bonaparte.
Fiul a creat celebra monogramă
1854 este anul în care se deschide, la Paris, primul magazin Louis Vuitton, pe o stradă aflată în apropiere de Place Vendome. În acest magazin au fost comercializate pentru prima dată nişte cufere plate, care aveau avantajul că puteau fi stivuite mai uşor în calele vapoarelor în timp ce erau transportate. În această perioadă, deşi foarte ocupat cu dezvoltarea afacerii, Louis îşi face timp să se căsătorească. Norocoasa care devine doamna Louis Vuitton este Emilie Clemence Pariaux. Cei doi au împreună un fiu, Georges, care se dovedeşte foarte priceput în administrarea afacerii familiei sale. De altfel, la ideea fiului, Louis Vuitton înfiinţează magazine şi în afara Franţei. Primul este deschis în 1885, la Londra. Urmează alte spaţii de desfacere a produselor Vuitton la New York şi Philadelphia, în SUA.
Tot fiul este cel care creează monograma care a făcut celebru brandul Louis Vuitton în lume: LV. De o simplitate elegantă, monograma era formată doar din iniţialele numelui tatălui, care se intersectau într-un singur punct. Succesul afacerii se datorează în mare parte şi faptului că toată familia Vuitton a contribuit măcar cu o idee la extinderea brandului în întreaga lume. De altfel, la moartea lui Georges Vuitton, conducerea companiei a fost preluată de fiul acestuia, Gaston-Louis.
Acuze după cel de-Al Doilea Război Mondial
Familia Vuitton a fost acuzată multă vreme că în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial a călcat pe cadavre. Mai bine zis că şi-a sporit averea colaborând cu regimul condus de mareşalul Philippe Petain, un colaborator al guvernului german. Toate aceste acuze au fost făcute publice în cartea „Louis Vuitton - o saga franţuzească”. Nimeni din conducerea companiei nu a negat nimic din ce scria în acest volum, unul dintre purtătorii de cuvânt ai LV declarând chiar că: „Noi nu negăm nimic. Dar credem că autorul a exagerat destul de mult”.
- Un studiu cu privire la cele mai valoroase mărci de top din lume plasează pe primul loc Louis Vuitton, cu o valoare de aproape 20 de miliarde de dolari
- În prezent există magazine LV în 54 de state din lume
- LV se axează şi pe alte produse decât genţi, cum ar fi îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii (ceasuri, coliere, brăţări, cercei, inele etc.)
Numeroase personalităţi nu doar că au purtat genţi cu iniţialele LV, dar au fost de acord să îşi împrumute imaginea, la care au lucrat ani la rând, în campanii publicitare pentru aceste genţi. Printre aceştia se numără Madonna, Pelé, Maradona, Zinedine Zidane, dar şi fostul şef al statului sovietic Mihail Gorbaciov sau regizorul Francis Ford Coppola şi fiica sa, Sophia.
Anul 1987 a şocat opinia publică din întreaga lume, după ce trei mari producători de produse de lux şi superlux - LV (marochinărie), Moet Chandon (producător de şampanie) şi Hennessy (producător de coniac) şi-au unit forţele. Aşa a apărut unul dintre cele mai mari holdinguri din lume, care deţine, în prezent, 60 de branduri din cele mai diverse: Christian Dior, Kenzo, Dona Karan, TAG Heuer (ceasuri) etc. Holdingul este controlat de miliardarul francez Bernard Arnault, şef peste 60.000 de angajaţi.