de Dana Purgaru
La 15 august se împlinesc 45 de ani de când a debutat cel mai amplu festival de muzică din istorie. A durat doar patru zile, dar a uluit o lume întreagă prin amploarea sa - o jumătate de milion de oameni au trăit şi s-au bucurat împreună de un fenomen unic. A fost, în principal, un protest împotriva războiului din Vietnam, dar şi împotriva haosului şi a armelor în general.
Revoluţie anti-Vietnam
1969 a fost anul care a rămas în istorie drept unul în care spiritele libere s-au ridicat și au vorbit la unison, prin muzică, despre iubire și despre pacea în lume. Contextul politic și militar (era în plină desfăşurare războiul din Vietnam!) de la acea vreme a determinat o revoltă artistică ce nu va putea fi egalată vreodată, iar sute de mii de hippioți au luat, la 15 august, calea orașului Bethel din statul american New York, unde se anunțau patru zile de exprimare liberă prin muzică a unor artiști cu care rezonau inimile tinerilor însetați de o revoluție spirituală. Era ca și cum toată lumea mergea în același loc, la „Woodstock Music & Art Fair”. Curând, terenul de 2,4 km2, închiriat de Michael Lang, John P. Roberts, Joel Rosenman și Artie Kornfeld, cu scopul de a găzdui „Trei zile de pace și muzică” - la care trebuiau să participe maximum 50.000 de persoane - a devenit neîncăpător.
De la 18 dolari biletul la „concert gratuit”
Inițial, organizatorii Festivalului Woodstock au dorit să pună bazele unui studio de înregistrări în Woodstock, dar ideea a evoluat către un modest festival de muzică și artă în aer liber. Biletele pentru eveniment costau 18 dolari, aprobările au fost obținute, și totul părea că se va desfășura firesc. Însă, după ce s-a constatat interesul foarte mare al celor care doreau să participe, evenimentul a fost declarat „concert gratuit”, și la scurt timp a fost interzis în Woodstock, așa că s-a căutat o altă locație, în apropiere. În cele din urmă, Max Yasgur, un întreprinzător privat, și-a pus la dispoziție ferma și un câmp. Totuși, nimeni nu bănuia ce avea să urmeze.
„Orașul” hippioților
În timpul celor trei nopți de festival, pe scena amplasată pe terenul acestui fermier au evoluat cei mai cunoscuți artiști ai vremii din genurile rock și folk, ce alcătuiau începutul fenomenului psihedelic. Cele 32 de recitaluri live au răspândit mesaje de pace, de iubire, de libertate, de revoltă, împletite între rime și note, între picături de ploaie și răsărituri de soare, între luciditate și visare, într-o dimensiune atemporală populată de trupuri sumar acoperite, învăluite în aburi de alcool și de droguri. La Woodstock lumea a iubit și a urât, a dansat și a dormit, a cântat și a plâns. Lumea s-a născut și a murit! Ca într-un oraș obișnuit, cu o populație cât cea a Iașiului și a Brăilei la un loc.
Superrecitaluri de seara până dimineaţa
În ziua de vineri, 15 august, pe scena asemănătoare unei insule suspendate într-o mare de oameni au urcat mai mulți artiști folk, printre care s-a numărat și îndrăgita Joan Baez. Festivalul a fost deschis la ora 17:07, cu un concert al lui Richie Havens, pentru că toți ceilalți artiști erau prinși în convoiul de mașini. Acesta avea să declare mai târziu: „Am deschis Festivalul Woodstock, deși trebuia să fiu al cincilea. Am zis: «Ce fac aici? Nu, nu, nu eu, nu primul!» A trebuit să mă urc pe scenă pentru că nu era nimeni altcineva care să urce primul - concertul întârziase deja două ore și jumătate”. Sâmbătă, 16 august, seria de concerte a debutat la 12:15, iar artiștii care s-au succedat au cântat fără oprire până a doua zi dimineaţă, la ora 9:40. Printre ei s-au numărat nume mari precum: Santana, Creedence Clearwater Revival, Janis Joplin și The Who. Duminică, 17 august, concertele au fost deschise la ora 14:00 de Joe Cocker, al cărui recital s-a încheiat odată cu începerea unei furtuni, din cauza căreia festivalul a fost întrerupt timp de câteva ore. Printre cei care au mai evoluat pe scenă până luni la ora 11:10 s-au numărat Johnny Winter, Ten Years After și Jimmy Hendrix, acesta din urmă fiind catalogat drept cel mai mare chitarist din toate timpurile. Pe parcursul celei de-a patra piese dintre cele 16 pe care el le-a cântat i s-a rupt o coardă de la chitară și a interpretat restul pieselor cu cele cinci corzi rămase. Spectacolul lui Hendrix a fost unul de excepție.
Trei decese și două nașteri!
Ținând cont de numărul imens de participanți și de condițiile în care festivalul a avut loc, acesta s-a remarcat prin faptul că a fost foarte pașnic și armonios. Totuși, în timpul celor patru zile au fost înregistrate trei decese: o criză de apendicită, o supradoză de heroină și un accident în care un tractor a trecut peste un tânăr aflat într-un sac de dormit. De asemenea, s-au consemnat două nașteri, una într-o mașină prinsă în trafic, iar cealaltă la un spital din apropiere, după ce femeia a fost luată cu elicopterul din mijlocul festivalului.
Eforturi de interzicere
După ce acest eveniment a luat prin surprindere, prin amploarea sa, autoritățile, statul New York și conducerea orașului Bethel au adoptat legi cu privire la adunări ale maselor, destinate să prevină repetarea unui asemenea festival. Pentru a alunga vizitatorii în anii următori, pe terenul pe care avusese loc festivalul a fost aruncat bălegar, iar cu ocazia unei aniversări a evenimentului din ’69, drumul a fost blocat de tractoare și de mașini ale polițiștilor. Când s-au împlinit 20 de ani, în 1989, 20.000 de oameni au reușit să se adune totuși pe pajiște și să reînvie, la o scară mult mai mică, spiritul Woodstock.
În acest moment, terenul și zona scenei sunt conservate și reprezintă un loc preferat de adunare pentru oameni de toate vârstele. În mijlocul câmpului se află un totem cu sculpturi reprezentându-i pe Jimi Hendrix, Janis Joplin și Jerry Garcia. Pe deal a fost ridicată o sală de concerte, iar în zonă se află și un muzeu. În fiecare an au loc diverse manifestări comemorative, însă nimic nu se mai poate ridica la acel nivel greu de imaginat atât pe plan material, cât și spiritual.
500.000 de oameni la un loc!
În miezul zilei de vineri, 15 august, coloanele de mașini care se îndreptau spre Bethel erau interminabile, astfel că mulți și-au abandonat autovehiculele în drum și au pornit la pas spre ceea ce avea să fie un eveniment de o amploare inegalabilă. Absolut nimic nu a putut sta în calea acestui protest pașnic pentru pace şi iubire universală. Nici autorizațiile, nici legea, nici gardurile, nici vremea. Nimic nu a stăvilit mulțimea să-și manifeste dorința lăuntrică de a se afla acolo, așa că autoritățile au fost nevoite să sprijine manifestarea. Astfel, la Woodstock s-au adunat 500.000 de oameni, iar alte sute de mii pur și simplu nu au mai avut loc și au făcut cale întoarsă.
Cine mai trebuia să cânte
Printre artiștii care trebuiau să cânte la Festivalul Woodstock, dar au refuzat invitațiile din diverse motive, nebănuind amploarea pe care avea s-o ia evenimentul, s-au numărat: Beatles, Doors, Led Zeppelin, Jethro Tull, The Jeff Beck Group, Chicago, The Moody Blues, Frank Zappa, Free, Roy Rogers, Procol Harum, Iron Butterfly, Raven și Bob Dylan.