de Mariana Borloveanu
Cea mai înălţătoare slujbă, cel mai aşteptat eveniment de către toţi credincioşii este, fără-ndoială, Slujba de Înviere. Părintele Teofil Părăian ne explică în „Taina Învierii” de ce acest eveniment este mai presus de fire. Înţelegând acest lucru, trebuie să ne însuşim şi obligaţia care ne revine ca de Sfintele Paşte să participăm la Sfânta Liturghie. Nu este firesc să trecem doar să luăm lumină şi să ne întoarcem acasă.
Învierea Mântuitorului Hristos este şi va rămâne o taină
Învăţătura despre Învierea Domnului nostru Iisus Hristos se află în centrul credinţei creştine: „Dacă Hristos n-a înviat, zadarnică este credinţa voastră”, spune Apostolul Pavel. Învăţătura ortodoxă despre Învierea Domnului nu este separată de întreaga lucrare de răscumpărare, de ridicare a omului din îndepărtarea sa de Dumnezeu. „În mormânt cu trupul, ca un Dumnezeu; în Rai cu tâlharul şi pe scaun împreună cu Tatăl şi cu Duhul ai fost Hristoase, toate umplându-le Cel ce eşti necuprins”, acesta este un adevărat rezumat al învăţăturii ortodoxe despre învierea lui Hristos. Acest eveniment este şi rămâne o taină şi, oricât am vorbi noi despre el, nu putem ajunge la înţelegere deplină.
Ritualul transmite trăiri aparte
Majoritatea credincioşilor care vin la biserică în noaptea de Înviere pleacă acasă după ce iau lumină. Este păcat să pierdem frumuseţea slujbei şi trăirile pe care ni le dă acest act liturgic. Repetarea acelui unic „Hristos a Înviat din morţi/ Cu moartea pre moarte călcând/ Şi celor din mormânturi/ Viaţă dăruindu-le” dă nopţii de Înviere o dimensiune aparte. Avem nevoie de Învierea Mântuitorului pentru a trece prin sufletele noastre vestea că „Hristos a Înviat!”, astfel încât, răspunsul fiecăruia, „Adevărat a Înviat!”, să reuşească să ne implice şi pe noi în această fundamentală trăire a credinţei creştine!
Unirea trupului cu sufletul
Părintele Teofil Părăianu ne şi explică de ce nu ajungem niciodată să înţelegem Învierea Mântuitorului: „Pentru că este mai presus de fire! În ce a constat Învierea Mântuitorului Hristos? În învierea trupului, în unirea lui cu sufletul; deci, sufletul, la Învierea Domnului Hristos, s-a unit cu trupul Domnului Hristos şi prin putere dumnezeiască a înviat din morţi. Acest lucru e scris în Sfintele Evanghelii. Fiecare Evanghelist prezintă Învierea Domnului Hristos ca realitate, nu o explică, nici nu face aprecieri asupra Învierii, ci o prezintă ca pe ceva care s-a întâmplat”.