de Roxana Istudor şi Florica Pintea
În premieră mondială, dependența de jocurile pe computer va fi clasificată ca afecțiune mintală de Organizația Mondială a Sănătății, în cadrul Clasificării Internaționale a Bolilor, anunță BBC.
„Mai presus decât celelalte aspecte ale vieții”
Cea de-a 11-a Clasificare Internațională a Bolilor, care va fi emisă de Organizația Mondială a Sănătății în 2018, include pentru prima dată printre afecțiunile mintale dependența de jocuri pe calculator. Documentul descrie simptomele bolii ca „etapa în care această activitate este mai presus decât celelalte aspecte ale vieții”. Mai multe țări au identificat deja problema ca fiind un subiect major de preocupare pe segmentul sănătății publice. Coreea de Sud chiar a interzis gamingul pentru copiii sub 16 ani pe timp de noapte. În alte state, printre care și Marea Britanie, s-au deschis clinici private unde este tratată această afecțiune. Potrivit documentului, este nevoie de 12 luni de comportament deviat față de jocurile pe calculator pentru a putea fi stabilit un diagnostic, cu mențiunea că „perioada poate fi scurtată dacă simptomele sunt severe”.
Numeroase cazuri noi în fiecare an
Cum se comportă un dependent de jocuri pe computer care ar putea intra în categoria dependenților și implicit a persoanelor cu o afecțiune mintală? Simptomele includ lipsa controlului asupra frecvenței, intensității și duratei sesiunilor de gaming, acordarea graduală de prioritate tot mai sporită acestei activități, precum și escaladarea fenomenului indiferent de consecințele negative care survin. „Această recunoaștere oficială este semnificativă, întrucât creează oportunitatea pentru mai multe servicii medicale. Practic, aduce în atenția opiniei publice o temă care trebuie luată foarte în serios”, explică Richard Graham, specialist în dependențe la Spitalul „Nightingale”, din Londra. Statisticile arată că zeci de cazuri de astfel de dependență se înregistrează în fiecare an, și ele nu trebuie confundate cu obișnuința copiilor de a petrece foarte mult timp în fața gadgeturilor, de la telefoane mobile inteligente la tablete. Și asta pentru că un studiu derulat la Universitatea Oxford a pus în evidență faptul că, în general, cei mici pot să gestioneze timpul pe care îl alocă activităților digitale.
În Japonia, jucătorii sunt avertizați atunci când au depășit un anumit răstimp în fiecare lună pentru gaming, iar gigantul chinez de internet Tencent limitează timpul pe care copiii îl pot petrece împreună cu cele mai populare jocuri pe computer