Main menu

header

743 14 1de Călin Popa şi Sorin Dumitrescu

Un robot prietenos cu copiii vine în sprijinul micuților cu autism, intrând în „conversații” cu ei și ajutându-i să-și gestioneze emoțiile.

Folosește detalii unice pentru fiecare caz în parte

Copiii cu tulburări din spectrul autismului au de obicei probleme în a recunoaște stările emoționale ale persoanelor din jurul lor - de exemplu, distin- gerea diferențelor dintre o față fericită și una tristă. Pentru a-i trata, unii terapeuți folosesc un robot care să demonstreze aceste emoții. Cercetătorii de la MIT, un laborator din cadrul Institutului de Tehnologie din Massachusetts, au dezvoltat un algoritm de învățare care permite robotului să detecteze nivelul de implicare al celor mici, prin folosirea de informații unice fiecărui caz în parte. Folosind această metodă, percepția roboților legată de răspunsurile copiilor a coincis cu observațiile experților umani, gradul de corelație fiind de 60%, potrivit unui studiu publicat în „Science Robotics”. Terapia a demonstrat succes preponderent în cazul în care cei mici sunt atenți, pentru a înregistra comportamentul acestora.

Ajută terapeuții să obțină informații-cheie

Pentru observatorii umani, atingerea nivelurilor înalte de înțelegere legate de implicarea și comportamentul copiilor poate reprezenta o provocare. Scorurile de corelație ale acestora sunt între 50% și 55%. „Scopul pe termen lung nu este de a crea roboți capabili să înlocuiască terapeuții umani, ci să îi ajute în a obține informații-cheie, cu ajutorul cărora să poată personaliza conținutul în sine al terapiei și, de asemenea, să facă interacțiunile dintre roboți și copiii cu autism mai naturale și interactive”, explică Oggi Rudovic, autor al studiului.

La rândul său, Rosalind Picard, profesor la MIT, care conduce, de asemenea, o cercetare în calculatoristică afectivă, afirmă că personalizarea este im- portantă în terapia pentru combaterea autismului: „Dacă ați întâlnit o persoană cu autism, atunci acea persoană este unicul om cu această afecțiune. Provocarea de a crea algoritmi și inteligență artificială care să funcționeze în cazul autismului este în mod particular mai mare, întrucât metodele obișnuite de creare a inteligenței artificiale necesită o cantitate mare de date care să fie similare cu fiecare categorie studiată”.