Main menu

header

831 15 2de Călin Popa şi Daniel Alexandrescu

Potrivit rezultatelor unei cercetări recente, majoritatea părinților consideră că detașarea copiilor lor de ecranele inteligente îi poate feri de burnout-ul tehnologiei și de riscul unor afecțiuni ca anxietatea sau stresul.

Stres comparabil cu al adulților

În urma intervievării a mii de părinți, experții în sondarea opiniei publice ai companiei OnePoll, din SUA, au înregistrat rezultate ce pot fi considerate alarmante, care atestă faptul că dependența copiilor de tehnologie și de ecranele inteligente poate avea efecte devastatoare pe termen scurt, mediu și lung. Potrivit datelor care au fost centralizate după efectuarea studiului, aproape 80% dintre respondenți au început să facă planuri pentru a-și putea desprinde copiii de ecrane, considerând că aceasta este o modalitate de a le reinstaura starea de bine fizică și emoțională. De asemenea, majoritatea adulților chestionați afirmă că au constatat că fiii și fiicele lor înregistrează un stres similar adulților, cu 68% dintre respondenți declarând că au trecut la acțiune pentru a-și învăța copiii să gestioneze efectele perioadei pandemice și să combată supraconcentrarea activității pe ecranele inteligente.

Dans, meditație, jocuri offline, comunicare

În funcție de vârstă și de temperamentul celor mici, părinții au detaliat activitățile cu care îi încurajează pe copii să se desprindă de tehnologie și de lumea virtuală. Astfel, au fost menționate exercițiile de respirație, pauzele de mișcare, chiar dans, meditația, diverse jocuri care nu includ computerul, mici sarcini casnice, precum și implementarea unor reguli de comunicare care să „descarce” copiii, cum ar fi îndemnul de a spune imediat dacă îi deranjează ceva. În același timp, adulții îi încurajează pe cei mici să „spargă” sarcinile importante în etape mai scurte, care să le permită câte o pauză atunci când simt nevoia. În plus, părinții încurajează activitățile cu toți membrii familiei, le confiscă telefoanele mobile copiilor prea preocupați de acestea, încearcă să-i distragă pe cei mici sau instituie un sistem de recompensare - copilul primește dispozitivul dacă îndeplinește sau participă la o activitate extra-ecran.

„A încuraja detașarea de ecranele inteligente și activitatea virtuală se traduce prin a petrece mult mai mult timp pentru conectarea afectivă a membrilor familiei, a adulților cu copiii lor“ (Jamie Price, fondator al aplicației de meditație pentru copii MyLife)

Reconectare prin detaşare

O mare parte dintre părinții chestionați în cadrul studiului OnePoll afirmă că regretă că nu au implementat astfel de măsuri mai devreme, întrucât este limpede că cei mici sunt mult mai iritabili, mai obosiți și mai anxioși dacă își petrec toată ziua în fața ecranelor. Mai mult, adulții au afirmat, în cadrul studiului, că perioada de restricții de mobilitate i-a ajutat să se apropie mai mult de copiii lor, să-i cunoască mai bine, să-i evalueze mai corect, să-i sprijine mai mult. Pe scurt, timpul mai îndelungat petrecut împreună de membrii familiei i-a ajutat pe toți să se apropie semnificativ mai profund unii de ceilalți. Peste 74% dintre părinții chestionați afirmă că restricțiile generate de pandemie i-au învățat despre rutina de fiecare zi a copiilor lor, despre simțul umorului, preocupările și trăsăturile de personalitate ale celor mici.