de Dana Purgaru
Guvernul a aprobat Ordonanța de Urgență privind Programul de stimulare a cumpărării de autoturisme noi. Acesta le va permite românilor cu vârsta între 18 și 35 de ani, care nu au deținut niciodată un autoturism, să își achiziționeze unul în anumite condiții. Programul intră în vigoare la 1 noiembrie.
Avans minimum 5% și perioadă de creditare de şapte ani
Persoanele salariate, cu vârsta între 18 și 35 de ani, care doresc să profite de programul „Prima mașină” pentru a-și achiziționa un autoturism, trebuie să știe că valoarea creditului va putea fi de maximum 50.000 de lei plus TVA, la care se adaugă costul poliței CASCO pentru primul an, adică în jur de 600 de euro. Garanția statului va acoperi maximum 50% din valoarea creditului acordat, diferența fiind reprezentată de valoarea autoturismului achiziționat. Avansul minim solicitat de bănci beneficiarului va fi între 5% și 10% din valoarea creditului - circa 2.900 de lei - de două ori mai puţin faţă de cel cerut în mod obişnuit pentru creditul auto, iar dobânda, stabilită prin lege la nivelul maxim egal cu ROBOR la trei luni + 3% (aproximativ 6% la actualul nivel ROBOR), e mai mică decât cea de pe piaţă. În ceea ce privește durata maximă a perioadei de creditare, aceasta va fi de 84 de luni, adică de şapte ani, cu doi ani mai mare decât ofertele clasice.
Pașii pentru un astfel de credit sunt ca la „Prima casă”. Adică, doritorii merg la bancă, depun dosarul cu actele necesare și primesc oferta de finanțare. Cu documentele de la bancă trebuie să se adreseze unui dealer auto și să aleagă mașina care se încadrează în program. Apoi, dosarul de la bancă și confirmarea dealerului auto vor merge la Fondul de Garantare, iar după ce creditul va fi garantat, mașina va putea fi luată de noul proprietar, care are ulterior obligațiile de a o înregistra și înmatricula, conform prevederilor legale.
Mai avantajos decât un credit auto clasic
În afară de dobânda preferenţială, programul „Prima maşină” are avantajul unui avans de doar 5%, comparativ cu minimum 15% cât cer băncile pentru un credit auto clasic sau 20% cât percep firmele de leasing. Chiar şi în condiţiile unui avans mai mic, rata ce va fi plătită pentru un automobil de 10.000 de euro este, în cazul programului „Prima maşină”, de doar 105 euro, faţă de minimum 200 de euro, prin credit auto clasic, sau 160 de euro, printr-o firmă de leasing.
Pe lângă avantajul reprezentat de faptul că statul garantează 50% din valoarea împrumutului, „Prima mașină” este un împrumut în lei, ceea ce elimină riscul valutar asumat în cazul creditelor auto precum şi a finanţărilor în leasing.
Pentru a vă face o idee cât ar trebui să plătiți pe lună în cazul în care deveniți clienții acestui program, în situația în care achiziționați un autoturism de 10.000 de euro, ar trebui să dați un avans de circa 500 de euro (fără asigurarea CASCO), urmând ca timp de şapte ani să dați aproximativ 105 euro pe lună.
Prin comparaţie, spre exemplu, în cazul unui credit auto clasic trebuie să dați un avans de 20% (2.000 de euro) şi o rată lunară de 202 euro aferentă sumei de 8.000 de euro ce va fi împrumutată de la bancă. În situația în care ați apela la o finanţare în leasing, proprietatea asupra automobilului aparţine firmei finanţatoare, avansul ar fi de circa 25% (2.500 de euro), iar rata, de aproximativ 150 de euro pe lună.
Se încadrează mașini medii, mărci autohtone, dar și străine
Prin acest program, statul vrea să atingă mai multe obiective. În decursul a doi ani, piața auto poate ajunge la o pondere de 40% a achizițiilor de autoturisme noi de către persoanele fizice, de la un nivel de doar 25% în prezent. Creșterea anuală a vânzărilor ar putea ajunge până la 1 miliard de lei, ceea ce are capacitatea de a conduce la o creștere economică de 0,1%, cumulând efectele lanțului de producție, import și distribuție, inclusiv serviciile conexe din sectorul auto. „Acest program are trei obiective strategice: sprijinirea achiziției unei mașini noi pentru tineri printr-un credit bancar cu garanții de stat, stimularea achiziției de automobile noi, nepoluante, precum și stimularea producției interne de automobile”, a afirmat ministrul Economiei, Constantin Niță, care a precizat că mașina nouă poate fi atât din producția internă, cât și din import. „Prin acest procedeu special finanțăm o mașină medie, nu mașini din gama de lux, pe care probabil cei care și le doresc au posibilitatea și bonitatea necesară cerută de bancă; ne adresăm unui segment cu venituri mai reduse, care nu vrea, dincolo de cei 50.000 de lei, să își cumpere o mașină de două-trei sute de mii de lei”, a spus și premierul Victor Ponta la lansarea programului „Prima mașină”. Potrivit acestuia, va fi încurajată achiziția de mașini cât mai puțin poluante.
La prezentarea programului, Marius Tudor, secretarul general al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA), a precizat că plafonul de 50.000 de lei este prea mic, având în vedere că unele mărci de mașini nu se vor încadra în acest program. „Anumite mărci de autoturisme nu se vor încadra. Trebuie ca garanțiile să fie mai mari, iar plafonul să crească”, a sugerat Tudor.
Pe de altă parte, Constantin Stroe, vicepreședintele Dacia, a punctat faptul că acest program „nu va ridica probleme de concurență”. „Inclusiv Consiliul Concurenței a participat la discuții, deci lucrurile sunt clare”, a arătat Stroe.