de Dana Purgaru
Reţelele sociale, chat-ul şi site-urile de jocuri sunt principalele instrumente prin care copiii intră în contact cu persoane necunoscute, posibil periculoase, iar aproape jumătate dintre copii au cunoscut sau au luat contact pe internet cu necunoscuți. Acestea sunt câteva dintre cele mai importante concluzii ale Studiului naţional privind utilizarea internetului în familie, prezentat recent de Organizaţia Salvaţi Copiii.
95% dintre cei mici au profil pe Facebook
Peste trei sferturi dintre copii folosesc internetul zilnic sau aproape zilnic, iar 61% spun că, într-o zi de şcoală obişnuită, petrec pe internet aproximativ una sau două ore, procentele fiind similare în mediile rural şi urban, potrivit studiului. Vârsta medie la care copiii spun că au început să folosească internetul este de 8 ani, în scădere cu un an, comparativ cu datele obţinute prin analiza omonimă din 2013. În cazul unei zile libere, timpul petrecut pe internet creşte, 73% dintre cei mici spunând că stau online trei ore sau mai mult. Aproape toţi copiii care utilizează internetul afirmă că folosesc cel puţin o reţea socială, în urban procentul fiind mai mare. Faţă de anul 2013, numărul celor care au profil pe o astfel de reţea a crescut cu trei procente, iar 95% dintre ei spun că au profil pe Facebook. Principalele informaţii furnizate de copii pe reţelele de socializare sunt: poze în care se distinge clar faţa copilului (81%), numele de familie (61%), numele şcolii la care învaţă (59%) şi vârsta corectă (47%). Mai mult, 16% dintre copii afirmă că au publicat pe profilul lor adresa de acasă şi 10% au postat şi numărul de telefon.
10% au transmis date personale necunoscuților
Studiul mai relevă faptul că mai mult de jumătate dintre copiii chestionaţi (58%) spun că au folosit internetul pentru a-şi face noi prieteni cel puţin o dată în ultima lună, 55% că au adăugat persoane necunoscute în lista de prieteni şi 10% că au trimis informaţii personale unor necunoscuţi. „Aproape jumătate dintre copii afirmă că au cunoscut sau au luat contact pe internet cu persoane pe care nu le cunoscuseră faţă în faţă, procentul fiind mai mare în cazul celor din mediul urban. Dintre copiii care afirmă că au intrat în contact cu persoane necunoscute pe internet, aproximativ 58% afirmă că s-au întâlnit, ulterior, faţă în faţă, cu o persoană cunoscută, iniţial, online. Procentul este cu aproximativ 3% mai mare decât acum doi ani”, se arată în studiu. Referindu-se la această întâlnire, 33% dintre copii afirmă că persoana respectivă era complet străină. De altfel, reţelele sociale sunt principalul mod în care copiii iau legătura cu necunoscuţi pe internet (62%), urmate de chat (35%), site-uri de jocuri (17%) şi mesagerie instant (14%).
Dintre copiii care afirmă că s-au întâlnit faţă în faţă cu o persoană cunoscută pe internet, 20% spun că au fost deranjaţi de această persoană. Comparativ cu datele obţinute în 2013, ponderea copiilor care afirmă că au avut o experienţă neplăcută ca urmare a unei întâlniri faţă în faţă cu cineva cunoscut pe internet a crescut de la aproximativ 10% la 22%. Dintre cei care menţionează ce anume i-a deranjat, majoritatea fac referire la violenţa de limbaj, însă există şi cazuri în care copiii afirmă că au fost agresaţi fizic sau sexual.
Vulnerabili în fața informațiilor nepotrivite lor 33% dintre copii afirmă că au văzut imagini cu caracter sexual în ultimul an, trei sferturi dintre ei spunând că au avut acces la aceste imagini pe internet, care apar accidental pe un site. În ceea ce priveşte expunerea la mesaje cu caracter sexual, 22% dintre copii spun că li s-a întâmplat lucrul acesta în ultimul an, iar reţelele sociale rămân principalul canal prin care copiii primesc mesaje cu conţinut sexual explicit, 52% dintre copii afirmând acest lucru. Iniţiatorii studiului arată că doar aproximativ jumătate dintre părinţi spun că verifică prietenii sau contactele adăugate de copii pe reţelele de socializare, informaţiile publicate pe profilul copilului şi istoricul de navigare a acestuia. De asemenea, numai 40% dintre adulți citesc mesajele primite de copiii lor pe e-mail ori pe chat.
Educaţia în mediul online, deosebit de importantă
Părinții trebuie să își educe copiii să nu facă niciodată publice informațiile personale precum adresa de acasă, numele școlii sau numărul de telefon. Micuții trebuie să folosească mesagerii instante, chat-uri sau rețele de socializare online adecvate vârstei lor și pentru a comunica doar cu persoane apropiate sau cu membri ai familiei. Adulții trebuie să se asigure că cei mici au profiluri și conturi virtuale sigure și să umble la setările de confidențialitate (privacy), pentru a se asigura că informațiile și fotografiile pe care micuții le publică pe internet sunt văzute doar de prietenii lor, de rude și de persoane de încredere.
Cei mici trebuie educați să nu accepte niciodată cereri de prietenie de la persoane pe care nu le cunosc în viața reală, decât dacă ele le-au fost recomandate de părinți sau de prietenii de încredere. Unul dintre cele mai importante sfaturi este ca micuții să nu se întâlnească niciodată cu persoane pe care nu le cunosc foarte bine în viața reală, iar în cazul în care vor neapărat să întâlnească pe cineva cunoscut online să solicite compania unuia dintre părinți. O altă măsură importantă este folosirea camerei web numai în conversațiile cu persoane din familie sau dintre prietenii apropiați. Părinții trebuie să îi învețe pe copii să nu publice imagini sau mesaje indecente, să nu răspundă niciodată la astfel de mesaje și să învețe să blocheze mesajele sau contactele nedorite. De asemenea, adulții trebuie să verifice constant ce site-uri de socializare folosește cel mic, pe cine are în lista de prieteni și ce pagini de internet frecventează. Folosirea programelor antivirus, a celor de tip firewall și alte programe de securitate online pentru a bloca site-urile cu conținut neadecvat copiilor reprezintă o necesitate. Acesta este și motivul pentru care copilul este bine să aibă propriul său cont la computerul familiei, cu setări specifice.