de Cătălina Tăgârță şi Alexandru Brădescu
Vremea rea se apropie cu pași repezi, astfel că șoferii trebuie să se gândească deja la înlocuirea anvelopelor de vară cu cele de iarnă. E bine de știut că acestea din urmă sunt obligatorii atunci când e zăpadă pe carosabil, nu neapărat de la 1 noiembrie. Potrivit site-ului www.pneunet.ro, șoferii din România preferă să achiziționeze anvelopele de iarnă în perioada când cererea este foarte mare nu doar la cumpărare, ci și la montare, iar prețurile sunt întotdeauna mult mai ridicate cu cât ne apropiem de începutul sezonului rece.
Obligatorii de la 1 noiembrie
De-a lungul timpului s-au creat multe mituri legate de anvelopele de iarnă și de folosirea lor, care au indus în eroare foarte mulți șoferi, este de părere Nicu Avram, administratorul magazinului online pneunet.ro. Iată câteva dintre acestea.
Anvelopele de iarnă sunt obligatorii de la 1 noiembrie. Greșit. „Legea oficială, în variantă finală, spune că trebuie să aveţi pneuri de iarnă acolo unde este zăpadă, indiferent de luna anului”, explică Nicu Avram. Potrivit specialistului, pentru binele mașinii e important ca acestea să fie montate atunci când sunt înregistrate mai multe zile consecutive cu temperaturi mai mici de șapte grade Celsius. „Poate să nu ningă toată iarna, dar, dacă e frig, e bine să avem pneuri speciale pentru sezonul rece, ca să frânăm mai bine, să avem o stabilitate mai bună și să nu uzăm prematur setul de vară”, explică expertul.
Bune doar pe zăpadă
Cauciucurile de iarnă sunt bune doar pe zăpadă. „Greşit! Anvelopa este special concepută să aibă o aderență crescută în condiții de temperatură scăzută, adică vor frâna mult mai bine pe asfalt uscat când afară este frig față de niște pneuri de vară. La fel și pe gheață sau pe polei, având un profil mai pronunțat. Așadar, cauciucurile «winter» nu sunt bune doar pe zăpadă, ci în toate condițiile care presupun iarnă: frig, gheață, polei, umezeală”, spune expertul.
Sunt bune și anvelopele cu profil de trei-patru milimetri în „carne”. „Trebuie știut că un pneu de iarnă, atunci când este nou, are un profil de opt-zece milimetri, în timp ce un pneu de vară are cam șase-șapte milimetri. Adică, dacă la un pneu de vară un profil aflat la jumătate (trei-patru milimetri) încă mai poate fi folosit, la anvelopele de iarnă marja de uzură este mai mică. Dacă o anvelopă de iarnă are un profil mai mic de cinci milimetri, aceasta nu mai corespunde tuturor parametrilor pentru care a fost fabricată. O anvelopă cu „carne” de numai trei-patru milimetri nu mai este bună de nimic. Profilul nu va mai evacua apa cum trebuie, nu va mai avea aderență pe zăpadă și pe polei, iar distanța de frânare se va lungi simțitor. Așadar, dacă cumpărați pneuri la mâna a doua, nu uitați să verificați profilul și să faceți testul monedei de 5 bani”, explică Nicu Avram.
Trebuie să avem gume pe puntea motoare
Trebuie să avem gume de iarnă pe puntea motoare. „Am auzit tot felul de păreri despre locul în care trebuie să montăm pneurile de iarnă: pe față ca să frânăm mai bine sau, dacă avem mașină FWD, pe spate dacă avem RWD. Este o idee eronată! Indiferent de tracțiunea maşinii, care poate fi şi 4x4, trebuie să avem montate anvelope de iarnă pe toate cele patru roţi. Dacă nu ne permitem să avem patru roţi de iarnă, atunci mai bine nu mai punem deloc, că dezechilibrăm şi mai tare maşina. La fel şi dacă punem anvelope de proastă calitate sau uzate peste măsură”, declară Nicu Avram.
All-seasons sunt la fel de utile
Anvelopele all-seasons sunt la fel de bune ca acelea de iarnă. „Total greșit! Pentru că anvelopele all-seasons sunt bunicele la orice, dar foarte proaste la tot. Adică este un compromis care vine cu mult mai multe neajunsuri decât avantaje. Au fulgul ştanțat pe peretele lateral, deci nu veți lua amendă și salvați și ceva bănuți, dar cam astea sunt unicele calități. De cealaltă parte, se comportă prost pe asfalt uscat, pe zăpadă, pe gheață și se uzează foarte repede”, declară Nicu Avram. Potrivit expertului, multă lume nu știe că pneurile mixte sunt făcute doar pentru țările în care iernile sunt reci, dar nu ninge mai deloc. În condiții severe de iarnă, așa cum sunt în ultimii ani în România, anvelopele all-seasons nu fac față. Dacă totuși vreți să vă luați, specialistul, citat de experții Plus Communication, recomandă să apelați doar la brandurile premium și să le utilizați cu precădere în oraş.
Să aibă cât mai multă „carne”, profil
Tot ceea ce contează la un cauciuc de iarnă este să aibă cât mai multă „carne”, profil. „Este corectă doar partea cu «cât mai multă carne», dar atât. Pentru că nu doar profilul rămas este important. Degeaba vă cumpăraţi niște anvelope de iarnă nerulate, care au încă toți martorii de uzură intacți, dacă anvelopa a fost depozitată incorect și a îmbătrânit cauciucul sau sunt crăpături în pereții laterali. Nu doar adâncimea profilului contează la o anvelopă, ci și data de fabricație (DOT-ul), care nu trebuie să fie mai veche de cinci ani. Niciodată să nu fiți atraşi de un pneu care pare nou, deoarece are profilul mare, pentru că se pot ascunde alte surprize neplăcute. Chiar și la anvelopele noi, sigilate, vândute în diverse locuri, ne putem trezi cu «vechituri». Adică, pneuri nerulate, dar care au zăcut mult în depozite și se vând acum la prețuri reduse, fiind îmbătrânite”, explică Nicu Avram.
Frânează mai bine vara
Pneurile de iarnă frânează mai bine vara, deoarece sunt mai profilate. „Este o afirmație pe care o auzim destul de des, însă este eronată complet. Lumea crede că, dacă un pneu are profil mai agresiv, cu blocurile de cauciuc scoase mai în evidență, așa cum sunt cele de iarnă, atunci va frâna mult mai bine pe asfalt uscat vara. La fel cred mulți și pentru că aceste gume sunt mai moi, având o aderență crescută în condiții de vară, pe asfalt uscat. Aceste convingeri sunt însă greșite. Pentru că anvelopa de iarnă este fabricată dintr-un material special dedicat sezonului rece, care își arată proprietățile atunci când temperatura este mai mică de șapte grade Celsius. Dacă folosim anvelopele de iarnă când e cald, suprafața de rulare se va uza mai repede, distanța de frânare va crește, pentru că materialul are aderență bună doar când e frig, iar înălțimea profilului va permite blocurilor din cauciuc să aibă o mișcare mare atât la demaraj, cât și la frânare”, explică specialistul.