de Cătălina Tăgârță şi Adrian Barna
Dragobetele, 1 Martie, 8 Martie și Paștele sunt tot mai aproape, astfel că magazinele sunt luate cu asalt în căutare de cadouri interesante și acceptabile la preț. Din cauza programului încărcat la serviciu, din ce în ce mai mulți români optează pentru shopping online. Comercianții au înțeles că numărul cumpărătorilor pe internet este mai mare de la an la an, astfel că au pregătit promoții și stocuri pe măsură.
Piața darurilor achiziționate pe internet a crescut cu 84%
Un studiu al Agenției TargetWeb, citat de Plus Communication, arată că piața online de cadouri a crescut în România cu peste 84% în 2017 față de anul 2015. Studiul are la bază datele furnizate de Google și de clienții agenției amintite. Conform unui studiu GpeC, citat de aceeași sursă, evoluția comerțului online din România a fost în creștere cu peste 40% în ultimul an. Mai mult decât atât, datele arată că această creștere este una dintre cele mai mari la nivelul țărilor din Uniunea Europeană, cu potențial ascendent pentru anii următori.
Referitor la achiziția de cadouri, valoarea medie a coșului de cumpărături a fost în 2017 de 450 de lei, în creștere cu 30% față de anul precedent, potrivit antreprenorilor români cu businessuri în mediul online. „Am constatat că din ce în ce mai multe comenzi sunt înregistrate de companii private și multinaționale, care alocă bugete pentru cadourile angajaților. De asemenea, este îmbucurător faptul că din ce în ce mai mulți consumatori aleg să realizeze achiziții cu card bancar, ceea ce denotă o încredere din ce în ce mai mare față de această metodă de plată. În 2017, pe site-ul nostru, unu din cinci cumpărători a ales să plătească folosind cardul bancar”, a declarat CEO maniamall.ro Daniel Henegariu.
Mall-urile virtuale sunt la modă
Potrivit antreprenorului Daniel Henegariu, piața cadourilor este în continuă creștere, deoarece unu din trei români cheltuiește între 100 și 200 de euro pe achiziția de cadouri din mall-urile virtuale, iar 25% dintre cumpărători dau mai mult de 200 de euro pentru achiziția de cadouri în decursul unui an. De asemenea, antreprenorul magazinului www.maniamall.ro a observat un trend în creștere al cumpărătorilor, care se pregătesc din timp și achiziționează cadouri pentru cei dragi cu cel puțin trei săptămâni înainte de un eveniment anume. „Pentru ca magazinele online să fie din ce în ce mai apropiate de cerințele utilizatorilor de cadouri, acestea trebuie să inoveze, să ofere cele mai bune prețuri, să aibă navigare și filtrare foarte intuitivă, să dețină o variantă optimizată pentru dispozitivele mobile, livrarea produselor să se realizeze rapid și să ofere multiple modalități de plată”, conchide antreprenorul online.
Pericolul obiectelor contrafăcute
În condițiile date, nu crește doar numărul doritorilor de shopping lejer, ci și al celor care vor să se îmbogățească peste noapte pe seama altora. Așadar, înainte de a plasa o comandă e bine să verificați site-ul de două ori, eventual să aruncați o privire pe site-ul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (anpc.ro). Reprezentanții ANPC și europa.eu prezintă câteva sugestii de care puteți ține cont pentru a cumpăra online în siguranță. Așadar, înainte de a vă bucura că produse din toată lumea pot sosi rapid la ușa dumneavoastră trebuie să vă asigurați că luaţi în considerare sfaturile de mai jos. Iată de ce trebuie să țineți cont înainte de a plasa orice comandă online.
Aflați de la cine achiziționați
Când mergeți la magazin știți că puteți returna produsele dacă apare o problemă de siguranță. În cazul cumpărăturilor online ați ști pe cine să contactați? Cu cât aveți mai multe informații despre producător, importator sau vânzător, cu atât mai bine. Dacă informațiile de contact sunt vizibile știți cu cine să luați legătura în cazul în care apare vreo problemă.
Ocoliți produsele incluse pe lista Sistemului de alertă rapidă
Comisia Europeană elaborează o listă a produselor periculoase identificate pe teritoriul UE. Aceste informații sunt colectate în Sistemul de alertă rapidă. Aflați cum funcționează acesta și informați-vă cu privire la produsele pe care ar trebui să le evitați. Puteți accesa și site-ul OCDE privind produsele retrase de pe piețele din întreaga lume.
Abonați-vă la serviciul de raportare
Abonați-vă la serviciul de raportare al Sistemului de alertă rapidă, pentru a primi săptămânal notificări privind cele mai recente produse catalogate drept periculoase, precum și noile riscuri și tendințe. Puteți să personalizați alertele, specificând tipul de produs, marca, țara de origine etc. Pentru a vă abona, puteți folosi linkul: https://ec.europa.eu/consumers/consumers_safety/safety_products/rapex/alerts/?event=main.listNotifications.
Verificați avertismentele privind siguranța jucăriilor
Informațiile disponibile online nu oferă întotdeauna avertismente clare în materie de siguranță. Verificați cu atenție fotografiile sau ilustrațiile produsului. De exemplu, jucăriile nerecomandate copiilor mai mici de 3 ani ar trebui să conțină un avertisment sub forma unei pictograme.
Citiți instrucțiunile furnizate
Citiți instrucțiunile furnizate online și aflați cum puteți utiliza un produs în condiții de siguranță. De exemplu, eticheta unui scaun pentru bicicletă ar trebui să indice greutatea sau vârsta minimă a copilului pentru care a fost conceput. Dacă nu sunteți sigur că un produs este adecvat scopului întrebați vânzătorul sau administratorul site-ului.
Studiați comentariile despre site
Înainte de a plasa comanda citiți comentariile despre produs, pentru a afla dacă au fost semnalate probleme de siguranță. Nu uitați însă că printre comentariile autentice se pot strecura și unele false. Pot exista și comentarii referitoare la site, ceea ce vă permite să aflați dacă au fost probleme cu vânzătorul respectiv în trecut. Dacă există această opțiune, luați în calcul înregistrarea produsului, pe lângă fabricant. Astfel veți primi imediat notificări privind produsele retrase, actualizările de software sau aspectele în materie de siguranță.
Atenţie! Dacă nu țineți cont de sfaturile ANPC și nu studiați cu atenție site-ul înainte de a plasa comanda, riscați să primiți un obiect contrafăcut și nesigur, care să vă pună în pericol.
Semnalaţi problemele cu care vă confruntaţi!
Dacă întâmpinați o problemă cu un produs, informați-l pe vânzător și contactați reprezentanții ANPC. Scrieți și un comentariu online, pentru a-i alerta pe alți potențiali cumpărători. Îi veți ajuta să ia decizia potrivită!