de Simona Soare Ghișea şi Florica Pintea
Comportamentul civilizat trebuie să se manifeste chiar şi la shopping. Codul bunelor maniere reflectă normele culturale, codurile etice acceptate în general și cerințele diferitelor grupuri sociale din care faceți parte. Când mergeți la cumpărături, aceste reguli sunt foarte clare, ușor de îndeplinit și pot să vă ferească de nervi întinși la maximum.
Nu este deloc elegant să împingem alte persoane
La supermarket, este recomandat să luați un cărucior, chiar dacă nu aveți prea multe de cumpărat. De regulă, cumpărăturile vin de la sine. În magazine, împingeți cu atenție căruciorul, pentru a nu lovi alte persoane. În niciun caz nu veți lăsa căruciorul între rafturi sau în mijlocul drumului. Clientul nu va răscoli toate produsele și nu va împrăștia lucrurile, cu atât mai mult nu le va deteriora. Prezența sa va fi cât se poate de discretă. Dacă din întâmplare a dat ceva pe jos sau s-a atins de o altă persoană, acesta își va cere scuze. Nu vă lăsați lucrurile la întâmplare, pentru că nu este nimeni responsabil de acestea în afară de dumneavoastră. În perioada reducerilor, când este aglomerat, nu este deloc elegant să împingeţi alte persoane sau să vă certaţi de la ultimul produs rămas pe raft. Dimpotrivă, acest comportament este emblematic pentru persoanele needucate și necivilizate.
Atingeți obiectele cât mai discret
Atunci când testați anumite obiecte sau haine din magazine, încercați să le atingeți cât mai discret. În felul acesta, se pot păstra în stare foarte bună și vor putea fi achiziționate de alte persoane. La supermarket, este absolut necesar să respectați munca angajaților și să puneți la loc produsele pe care v-ați răzgândit să le cumpărați din diverse motive. Dacă vă grăbiți, cel mai indicat este să le duceți la casă, iar angajații se vor ocupa de returnarea acestora pe rafturile corespunzătoare. Nu e politicos să le puneți la întâmplare pe raftul cel mai apropiat, mai ales dacă este vorba despre produse care trebuie menținute la temperaturi scăzute. Imaginați-vă ce se întâmplă cu înghețata la care renunțați și o puneți pe raftul cu detergenți de rufe... În magazine, nu se mănâncă, nu se bea, nu se fumează și nici nu se vorbeşte la telefon. La casă se așteaptă la rând fără alte comentarii la adresa casierilor sau a celorlalte persoane care stau la coadă. În cazul în care observați femei însărcinate, este politicos să le acordați prioritate și să le înțelegeți situația dificilă. La plecarea din magazin, nu uitați să mulțumiți vânzătorului.
Folosiți bancnotele potrivite când achiziționați produse de la piață
Este ușor și firesc să fiți politicoși în societate, iar politețea reprezintă un semn de respect atât față de ceilalți, cât și față de dumneavoastră. Orice client trebuie să salute obligatoriu la intrarea într-un magazin mic, de cartier, chiar dacă nu are de gând să cumpere nimic, ci doar să arunce o privire. Totuși, este recomandat ca vânzătorul să salute primul clientul, dar dacă acesta nu procedează astfel, este în regulă ca salutul să vină şi din partea celui care intră în magazin. Practic, vânzătorul joacă rolul „gazdei”, iar clientul al „musafirului”. Dacă mergeți la piață, aveți grijă să scoateți de pe card banii necesari, pentru că micii comercianți nu pun la dispoziție plata prin intermediul cardului bancar. Încercați să plătiți cu bani potriviți, deci să aveți disponibile bancnote de valoare mică. Nu puteți plăti o legătură de pătrunjel și una de leuștean (care costă în jur de 3 lei) cu o bancnotă de 200 de lei. Este puțin probabil ca micii comercianți din piețe să aibă rest pentru toți cei care scot bancnote mari de la bancomat. Totuși, dacă plecați la cumpărături pentru a achiziționa un produs electrocasnic, îmbrăcăminte sau încălțăminte, pentru care știți că trebuie să plătiți sume consistente, este indicat să aveți cardul la dumneavoastră. Încercați să faceți în gând un calcul al prețului produselor adăugate în coș înainte de a ajunge la casă. E neplăcut să constatați abia la casă că nu aveți banii necesari pentru a achita tot conținutul coșului de cumpărături. În plus, veți ține pe loc mulți oameni care se află în spatele dumneavoastră, la rând, pentru a face casiera scăderile necesare.
Instruiți-i pe cei mici înainte de a merge la shopping
Înainte de a pleca de acasă, explicați-i celui mic regulile despre noile achiziţii pentru el. Spuneți-i care sunt lucrurile pe care le veți achiziționa şi arătați-i lista de cumpărături. Nu vă veți abate de la această listă, indiferent de insistenţele copilului, iar el trebuie să știe acest lucru. Altă regulă pe care cel mic trebuie să o respecte atunci când mergeţi la cumpărături este că în magazin nu se ţipă, nu se vorbeşte tare şi nu se aleargă, pentru a nu-i deranja pe ceilalţi oameni şi pentru a nu provoca accidente. Pe lângă faptul că micuțul s-ar putea răni, există şi riscul să dărâme produsele de pe rafturi, ceea ce n-ar fi tocmai plăcut, mai ales dacă acestea sunt fragile și se pot sparge ușor. Dacă celui mic i se va explica de acasă, de mai multe ori, că alegem doar produse sănătoase, care nu ne pun în pericol, rafturile cu dulciuri, indiferent cât de colorate ar fi, nu ar mai reprezenta un punct de atracție. Educația celui mic se face acasă, în niciun caz în public. Dacă observați că acesta este pe punctul de a plânge și își pierde răbdarea, nu îl dojeniți în magazin. Amenințările și ridicarea tonului în public nu vor face decât să vă pună într-o situație stânjenitoare față de angajații magazinului și față de ceilalți cumpărători. Orice vizită la supermarket poate fi transformată într-o călătorie fascinantă și educativă. De pildă, îi puteți povesti despre fructe, legume, despre cum se prepară un anumit tip de mâncare, precum și despre drumul alimentelor de când acestea sunt produse până în momentul în care ajung în casa dumneavoastră. Explicați-i regulile de la casa de marcat, cum trebuie să respecte rândul, să așeze produsele pe bandă, să salute casierul. În primul rând, scoateți în evi- dență de ce este extrem de important să nu plece din magazin cu produse înainte ca acestea să fie achitate.
Comerciantul nu trebuie să „sufoce“ clientul
Nu doar clienții magazinelor trebuie să se comporte civilizat, ci și angajații. Un vânzător de succes trebuie să dea dovadă de răbdare. În niciun caz vânzătorul nu va repezi clientul atunci când pune întrebări, chiar dacă acestea ar putea părea de-a dreptul deplasate. Un client va deveni fidel magazinului dacă timpul petrecut aici a fost unul de calitate, dacă s-a simțit respectat, iar climatul a fost de încredere. Relația dintre client și vânzător va fi una respectuoasă. De cele mai multe ori, o față zâmbitoare care vă salută politicos și sincer vă face să treceți din nou pragul magazinului. Felul în care vă simțiți vă îndeamnă să cumpărați, de aceea relația și timpul petrecut într-un magazin, fie el cât de scurt, trebuie să fie caracterizat întotdeauna de politețea vânzătorilor. Totuși, comerciantul nu trebuie să „sufoce” clientul cu prezentarea mărfii sau cu întrebări personale, mai ales dacă nu este evident interesul acestuia de a cumpăra. Libertatea de a alege revine întotdeauna cumpărătorului. Pentru a vinde cât mai multe produse, clientul trebuie să fie convins de raportul calitate-preț, dar și de bunele maniere ale vânzătorilor. În vânzări, clientul are întotdeauna dreptate!