de Roxana Istudor şi Adrian Barna
În orice casă, lucrurile se tot adună și pot ajunge la un moment dat să se constituie în adevărate aglomerări - prin dulapuri rămân haine și alte textile care nu mai sunt purtate, prin bucătării tot felul de recipiente care nu mai sunt foarte importante odată cu apariția altor electrocasnice sau a creșterii copiilor etc. Toate acestea se pot organiza, potrivit specialiștilor, cu câteva măsuri foarte simple, iar spațiul obținut nu va face decât să contribuie la un trai mai aerisit.
„Dacă o haină nu stârnește bucurie, este timpul să vă despărțiți de aceasta”
Aglomerările de lucruri prin casă pot crea disconfort estetic, pot ajunge spații cu obiecte nefolosite care se umplu de praf și pot complica viața prin micșorarea spațiului. Deși este nevoie de regulă de un exercițiu de voință, eliminarea acestor aglomerări se poate face ușor. Trucurile recomandate de specialiști sunt și simple, și ieftine. Expertul japonez în organizare casnică Marie Kondo, gazdă a celebrei serii tv „Tyding up with Marie Kpndo”, nominalizată la Premiile Emmy, recomandă ca primă țintă dulapul cu haine. Aici efectul poate fi spectaculos și rapid. Înainte de orice, măsurați spațiul în care veți pune cutiile organizatoare pe care le veți cumpăra și țineți cont de faptul că a aduna tot ce nu vă mai trebuie într-un coș mare nu va rezolva problema. După ce cumpărați cutiile, scoateți tot ce este în dulap și faceți un exercițiu de gândire care poate implica mai multe întrebări - mai sunt acele piese la modă? Vă mai plac? Vă mai vin? Este atașamentul doar emoțional sau este și practic? „Dacă o haină nu stârnește bucurie, este timpul să vă despărțiți de aceasta”, recomandă Kondo.
Prosoape și lenjerii, în cutii
Împărțiți hainele în trei categorii: de donat, de păstrat și de refolosit. Reorganizați toate obiectele vestimentare pe care le păstrați în cutiile proaspăt cumpărate (cele care nu stau pe umerașe), iar pe cele care pot fi refolosite transformați-le în cârpe, care sunt oricând necesare. Mai departe, în casa oricui se pot aduna, unele peste altele, seturi de lenjerii și zeci de prosoape pentru doar câteva persoane. Ca urmare, dacă doriți să eliminați acest tip de aglomerare și să puteți din nou să închideți dulapul cu ușurință, Kondo afirmă că este suficient să păstrați doar strictul necesar de prosoape în funcție de numărul persoanelor din casă, împreună cu câteva piese de schimb și câteva seturi pentru oaspeți. Același lucru este valabil și pentru cuverturile de pat. Și la acest capitol pot interveni amintitele cutii sau coșuri decorative, în care se vor așeza foarte frumos cuverturile sau prosoapele rulate în ordine.
Meniuri în familie după rețete păstrate în computer
Trendul actual pentru o viață sănătoasă include cât mai multe mese în familie și milioane de persoane au adoptat această măsură foarte importantă și pentru sănătate, și pentru bugetul familiei. Cum gătitul poate fi și foarte distractiv împreună cu cei mici, este recomandat să nu păstrați în formă fizică maldăre de rețete care să aglomereze bucătăria - un spațiu care și așa este utilzat la maximum și trebuie curățat des - și să păstrați comorile rămase de la bunici și părinți, plus listele cu ingrediente pentru meniurile preferate, într-un folder special, în computer. În același format digital se pot păstra chiar pagini întregi care detaliază modalitățile de preparare - nu este nevoie decât să fie scanate cărțile, care apoi se păstrează fără să ocupe spațiul din jur într-o formă accesibilă în orice moment. În ceea ce privește cărțile rămase, este simplu - Kondo recomandă să fie donate, întrucât oricine poate avea nevoie de așa ceva la un moment dat și nu toată lumea preferă formatul electronic.
Sertarul cu lucruri uitate, bine organizat
Poate locul în care este nevoie în cea mai mare măsură de ceea ce specialiștii numesc criterii și reguli de eliminare a aglomerării de obiecte este acel spațiu (dulap sau sertar) plin de obiecte de toate felurile, adunate acolo ani la rând și unde puteți avea surpriza de a găsi orice, lucruri de care poate ați și uitat, de la o veche șurubelniță sau un portofel până la o tăviță din plastic cu emblema Parisului primită cadou cândva și care nu s-a potrivit cu restul… În consecință, specialiștii recomandă abordarea frontală și cu mult curaj a unor asemenea spații, care de altfel pot fi eliberate foarte ușor. Un astfel de sertar poate fi recompartimentat cu ajutorul unor cutii care să încapă în el și în care se vor păstra doar obiectele care au trecut prin cel puțin o triere, folosindu-se același principiu al utilității care s-a dovedit eficient la capitolul haine.
Jucării la locul lor, mai mult spațiu… pe covor!
Toți părinții știu ce înseamnă ordinea în camera copiilor, mai ales dacă sunt la vârsta jucăriilor care sunt peste tot. Atunci când vă apucați de eliminarea aglomerării, implicați-i pe cei mici în procesul de ordonare, învățându-i astfel și ce important este să doneze ceea ce nu mai doresc, și treceți la acțiune. „Puteți seta un cronometru la 30 de minute, de exemplu, și să-i puneți pe copii să decidă ce păstrează. Apoi, cu ajutorul altor cutii, plasate în așa fel încât cei mici să poată ajunge la acestea ulterior, se așază jucăriile de păstrat în așa fel încât ordinea generată să fie vizibilă, mai ales că celor mici le place atât de mult să se întindă pe podea cu jucăriile preferate, iar spațiul rezultat le va fi pe plac”, detaliază Kondo. De asemenea, dacă sunt la vârsta la care pot înțelege mai mult, cei mici pot fi obișnuiți să-și mențină ordinea în propriul spațiu, folosind același principiu al trierii regulate care generează ordine și spațiu suplimentar.
Spatele uşilor, depozitare bonus
În cazul familiilor mai mari, în care există multă activitate diversă și este mereu nevoie de spațiu în plus, acesta poate fi utilizat la maximum inclusiv… pe uși! Concret, potrivit specialiștilor, spatele ușilor sau unele dulapuri de bucătărie sunt spații de depozitare bonus. Este nevoie doar de rafturi puțin adânci, cârlige sau organizatoare textile speciale și rezultă locuri complet noi pentru a depozita unele articole, de regulă cele de care este nevoie des. În funcție de locul în care sunt amplasate aceste noi organizatoare, pot conține capace de oale, hârtii de pe birou sau… papuci!