Main menu

header

de Cătălina Tăgârţă

În ultima vreme, preţul combustibilului a crescut simţitor. Dacă acum doi ani, spre exemplu, un litru de benzină costa puţin peste 3 lei, iar salariile erau în plină ascensiune, acum se întâmplă exact invers: veniturile sunt din ce în ce mai mici, numărul şomerilor este în creştere, iar preţul unui litru de carburant ajunge la 4,8 lei. Cu toate acestea, oricât ar dori să reducă o parte din cheltuieli, multe persoane nu pot renunţa la confortul autoturismului personal. Dacă vă număraţi printre acestea vă învăţăm câteva trucuri care vă vor ajuta să înregistraţi un consum mai mic.

Nu căraţi în maşină lucruri inutile
Consumul înregistrat diferă de la o marcă de maşină la alta, dar şi în funcţie de şofer şi de stilul acestuia de mers. Trebuie menţionat faptul că fiecare conducător auto reuşeşte în timp să-şi cunoască autovehiculul, să ştie cam cât consumă şi cum poate face economie. Fruntaş la înregistrarea unui consum mic de benzină e jurnalistul austriac Gerhard Plattner, care a reuşit să intre în 2004 şi în Cartea Recordurilor, după ce a câştigat o competiţie pe această temă organizată în România. Expertul a mărturisit la acea vreme că performanţa sa se datorează unor trucuri minore, pe care le poate folosi orice şofer. În primul rând, e vorba despre renunţarea la bagajele inutile din maşină. „O regulă de bază în şofatul economic spune că 100 de kilograme în plus înseamnă un consum suplimentar de minimum 0,7 litri la suta de kilometri. Aşadar, renunţaţi la tot ce nu vă trebuie din portbagaj”, aşa sună unul dintre trucurile expertului austriac. Dacă îi urmaţi sfatul, veţi păstra în buzunar câte 3-4 lei pentru fiecare o sută de kilometri parcurşi. În plus, pe distanţe mai lungi, de 300-400 de kilometri, economiile se vor tripla!

La vale, scoateţi motorul din viteză
Dacă aveţi drum pe la munte, e bine să ştiţi că atunci când rulaţi la vale puteţi scoate maşina din viteză şi să luaţi piciorul de pe acceleraţie. Veţi observa că, procedând astfel, consumul înregistrat va fi aproape 0. La fel puteţi proceda şi atunci când vă apropiaţi de semafor - scoateţi maşina din viteză şi frânaţi treptat. În plus, acest procedeu vă va ajuta să vă şi relaxaţi. Mai mult, Gerhard Plattner îi sfătuieşte pe conducătorii auto să oprească motorul cât timp stau la semafor, chiar dacă e vorba fie şi de 15-20 de secunde. Un alt truc ar fi ca atunci când porniţi ventilaţia pentru a dezaburi sau dezgheţa parbrizul, care duce la un consum ridicat de combustibil, să lăsaţi parasolarele jos. În acest fel, aerul nu va mai circula prin toată maşina, iar parbrizul va reveni mai repede la starea iniţială.

Nu conduceţi agresiv!
Stilul de condus agresiv este păgubos, pentru că accelerarea rapidă, viteza şi frânarea bruscă sporesc consumul. Aşadar, încercaţi să menţineţi viteza constantă şi să schimbaţi vitezele la turaţiile optime. Dacă procedaţi întocmai puteţi reduce consumul cu până la 22% pe autostradă şi 5% în oraş.
De asemenea, nu uitaţi să verificaţi din când în când presiunea în pneuri. Potrivit unor studii realizate de americani, dacă acestea sunt dezumflate, chiar şi puţin, creşte consumul de carburant cu până la 3 litri în plus la o sută de kilometri, din cauza efortului suplimentar pe care-l face motorul. Asta înseamnă aproximativ 13-14 lei în plus. Cât despre anvelopele de iarnă, alegeţi-le pe cele mai înguste care se potrivesc vehiculului dumneavoastră. Atenţie însă! Acestea trebuie montate numai atunci când temperatura scade sub 7 grade Celsius, indiferent dacă a nins sau nu. Tot iarna fiţi atenţi să curăţaţi zăpada care se depune pe aripile roţilor, pentru că aceasta îngreunează atât frânarea, cât şi maşina.

Aerul condiţionat vă „rupe“ la buzunar

Evitaţi, pe cât posibil, folosirea aerului condiţionat, deoarece acesta determină un consum ridicat de combustibil, cu circa 2% mai mare. Pentru aceasta nu parcaţi maşina la soare şi ţineţi geamurile deschise înainte de a vă urca la volan. În ceea ce priveşte încălzirea în scaune (la vehiculele care sunt dotate cu aşa ceva), trebuie să o porniţi doar pentru scaunul dumneavoastră dacă sunteţi singuri în autoturism. Deoarece motoarele folosesc, în medie, 40% din puterea lor pentru a depăşi rezistenţa aerului, atunci când vântul bate din faţă e indicat să încetiniţi, iar când suflă din spate să acceleraţi.

- Conform Departamentului de Energie din Statele Unite, fiecare 10 kilometri peste viteza de 110 km/h aduc un consum cu până la 7% mai mare!

Pont! Mulţi şoferi au tendinţa de a lăsa motorul să se încălzească înainte de a pleca de pe loc. Dacă aveţi maşină pe injecţie nu este necesar acest lucru şi astfel veţi economisi şi combustibil, şi timp.