de Cătălina Tăgârţă
Achiziţionarea unei maşini este, de multe ori, o adevărată aventură. Fie că optaţi pentru un autoturism nou, fie că vă face cu ochiul unul la mâna a doua, trebuie să fiţi atenţi la foarte multe lucruri dacă vreţi să obţineţi un preţ de criză. În plus, profitaţi de orice neregulă sau de orice ofertă pentru a obţine o reducere considerabilă.
Autoturismele din străinătate sunt mai convenabile
Dacă nu aveţi bănuţi să vă luaţi o maşină nouă, e firesc să vă îndreptaţi spre una de mâna a doua. În ultima vreme, multe persoane aduc autovehicule din străinătate, de regulă din Germania, pentru că acestea sunt mai ieftine. Înainte de a face asta însă, trebuie să analizaţi bine terenul. Întrebaţi-vă cunoştinţele care au apelat la această metodă dacă rentează să bateţi drumul până acolo, care sunt preţurile, câtă benzină consumaţi pe drum şi faceţi un calcul. Ideal ar fi să vă strângeţi mai mulţi prieteni şi să mergeţi împreună, ca să nu cheltuiţi foarte mult cu transportul. Atenţie la certificatele de înmatriculare! Multe persoane au aflat cu stupoare la întoarcerea în ţară că maşina lor este Euro 3 sau Euro 2 şi că trebuie să scoată din buzunar sute sau mii de euro pentru a o înmatricula în România. Aşa că e important să verificaţi la faţa locului dacă certificatul prezentat e într-adevăr Euro 3 sau Euro 4. Chiar şi cu această taxă de înmatriculare, maşinile din afara ţării au avantajul că nu au fost rulate pe străzile pline de gropi din România.
Kilometrajul afişat pe bord trebuie să corespundă cu uzura
Deoarece există riscul ca autoturismul adus, ce aparent arată foarte bine, să fi fost recondiţionat pe fugă, doar la suprafaţă, nu uitaţi să verificaţi şi carnetul de service, în care trebuie să fie trecut istoricul vehiculului. Acesta trebuie să fie autentic. Cereţi-i proprietarului şi documentul de vânzare (factură sau chitanţă fiscală, însoţite de bon de casă) cu data cumpărării, denumirea agentului economic, numele produsului, valoarea, precum şi garanţia şi condiţiile de garanţie conform legislaţiei în vigoare. De asemenea, dacă proprietarul nu e dispus să meargă cu maşina într-un service ales de dumneavoastră, înseamnă că ceva e în neregulă. Spre exemplu, kilometrajul se poate să fi fost dat înapoi. Pentru a verifica, cât de cât, acest lucru, comparaţi kilometrajul afişat pe bord cu uzura de pe pedale şi de pe scaunul şoferului.
Valoarea scade anual cu 5%-8%
Valoarea unei maşini noi scade în primul an cu circa 10%-30%, iar după aceea cu 5%-8% pe an, în funcţie de marcă. Astfel că, după ce iese din garanţie, o puteţi achiziţiona cu doar 50% din preţul de cumpărare. Aceste aproximări vă pot ajuta să stabiliţi preţul corect al maşinii şi, după caz, să economisiţi câţiva bănuţi. Dacă aveţi acces la internet, nu omiteţi să consultaţi şi forumurile auto. De acolo puteţi afla orice informaţii doriţi, atât despre marca pe care vreţi să o cumpăraţi, cât şi impresii ale utilizatorilor care au avut o astfel de maşină (ce fel de probleme au întâmpinat sau care sunt avantajele faţă de alte tipuri).
Trebuie luate în calcul şi ofertele de la „colţul” blocului. Puteţi avea surpriza ca aici să găsiţi preţuri mai mici cu cel puţin 1.000-2.000 de euro decât în târguri sau la firmele de profil.
Motorul e necesar să fie ireproşabil
Întotdeauna au fost avantajate persoanele care au plătit cash. Astfel că, dacă aveţi toţi bănuţii, îl puteţi constrânge pe vânzător să mai lase cel puţin 10% din preţ. Evitaţi, pe cât posibil, samsarii. De obicei, aceştia cumpără cele mai proaste maşini, fac câteva îmbunătăţiri, cât să vă ia ochii, şi apoi cresc preţul mult peste valoarea reală a autoturismului respectiv. De altfel, aceasta este şi miza: câştigul lor - pierderea dumneavoastră. Nu vă uitaţi neapărat la roţi şi la jante să fie curate şi noi. Asta contează cel mai puţin. Important e ca motorul să fie ireproşabil. Pentru a-l proba, încălziţi-l puţin şi apoi acceleraţi tare timp de o secundă. Dacă nu produce zgomote ciudate, înseamnă că e în regulă. Mai mult, acesta trebuie să fie uscat, nu uleios. Cu cât are mai multe scurgeri, cu atât calitatea lui lasă de dorit.
Aerul condiţionat trebuie să fie funcţional
Iată şi câteva trucuri: vânzătorul a cărui maşină are aer condiţionat va cere un preţ mai mare. De aceea, verificaţi ca acesta să fie funcţional. Dacă nu e stricat, aerul trebuie să devină foarte rece, nu doar mai rece, la câteva secunde de la pornire şi e interzis să se audă zgomote puternice în timpul funcţionării. Verificaţi şi nivelul uleiului. Dacă acesta e foarte scăzut există riscul ca maşina să consume mult ulei.
Negociaţi pentru fiecare defecţiune în parte
Fiecare model are părţile lui slabe. Documentaţi-vă înainte despre acestea şi, când sunteţi faţă în faţă cu vânzătorul, verificaţi cu atenţie frânele, starea bateriei, a uşilor, a cutiei de viteze, coroziunea caroseriei (să nu aibă pete de rugină ascunse) şi certificatul de garanţie (care trebuie să fie neapărat în limba română, chiar dacă maşina este din import). Dacă vă hotărâţi totuşi să cumpăraţi un autoturism care are unul dintre defectele enumerate, tapiţeria e ruptă sau vopseaua e sărită, puteţi cere un discount deloc neglijabil. Mai mult, interesaţi-vă şi de tipul de benzină pe care-l folosea fostul proprietar şi reparaţiile pe care le-a suferit maşina.
În cazul maşinilor noi, cu cât căutaţi mai mult şi cu atenţie, cu atât aveţi şanse mai mari să găsiţi ce vă doriţi. Cele nemţeşti, în general, se spune că sunt mai bune, aşa că aşteptaţi-vă la un preţ mai ridicat dacă vreţi neapărat să cumpăraţi un produs fabricat în Germania. Oricum, în general, e bine să studiaţi cu atenţie ofertele, să vedeţi ce firme au reduceri, promoţii şi să vă îndreptaţi spre acestea dacă vreţi să achiziţionaţi un autoturism chiar şi cu 2.000-3.000 de euro mai puţin faţă de preţul iniţial.
Pont! Pentru a afla dacă maşina are un consum mare de benzină rugaţi pe cineva să pornească motorul şi după câteva minute să apese pe acceleraţie (peste 4.000 de turaţii), timp de 2-3 secunde. Dacă fumul care iese pe ţeava de eşapament are culoarea neagră, înseamnă că motorul consumă mult.