Main menu

header

25-06-1de Cătălina Tăgârţă

Mai sunt doar câteva zile până la Sărbătorile Pascale, iar majoritatea românilor încă sunt cuprinşi de „febra” cumpărăturilor. Constantin Cerbulescu (foto), preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), avertizează oamenii să fie atenţi să nu cadă în plasa negustorilor ambulanţi.

Carnea de miel trebuie să aibă ştampila sanitar-veterinară
Potrivit recomandărilor ANPC, carnea de miel trebuie cumpărată numai din măcelării, magazine alimentare şi locuri special amenajate în pieţe. Aceasta trebuie să prezinte ştampila sanitar-veterinară, să fie elastică şi să nu aibă suprafaţa lipicioasă şi urât mirositoare. De asemenea, carnea achiziţionată trebuie transportată în condiţii igienice, cât mai repede - pentru a nu sta mult timp la căldură şi e necesar să se depoziteze la temperaturi de refrigerare, respectiv 0°C-4°C.

Luaţi peşte doar din recipiente cu gheaţă
În ziua de Paşte, după un post de 40 de zile, multe persoane aleg să consume peşte, pentru că este mai uşor digerabil. Iată la ce trebuie să fie atenţi consumatorii: la cumpărare să verifice dacă peştele proaspăt prezintă următoarele modificări: solzi care se desprind uşor, corpul acoperit cu mucus urât mirositor, branhii de culoare cenuşie sau brună; în aceste cazuri, peştele este sigur alterat şi poate prezenta un pericol pentru sănătate. De asemenea, persoanele care fac cumpărături trebuie să ştie că peştele proaspăt este păstrat şi expus la comercializare în vase cu gheaţă, fiind parţial acoperit cu gheaţă. În caz contrar, ar fi bine să se reorienteze spre un alt magazin.

Feriţi-vă de ouăle murdare sau care au coaja crăpată
Ouăle roşii, simbolul Paştelui, nu vor lipsi de pe nicio masă. În aceste condiţii, nu trebuie să ne mirăm dacă rafturile din supermarketuri se vor goli rapid. Însă, chiar şi în aceste condiţii, trebuie să se evite cumpărarea ouălor a căror coajă este crăpată, murdară sau spartă. Constantin Cerbulescu, preşedintele ANPC, avertizează că, la spargere, aceste produse nu trebuie să prezinte albuşul tulbure sau amestecat cu gălbenuşul. Mai mult, e bine să se verifice data durabilităţii minimale, care este înscrisă pe ambalaj - în cazul ouălor ambalate - sau pe un afiş, împreună cu alte informaţii, precum categoria de calitate, categoria de greutate şi o menţiune a metodei de creştere.

Verificaţi etanşeitatea recipientelor cu vin
Şi băuturile trebuie cumpărate numai din locuri autorizate. Consumatorii nu trebuie să se lase „ademeniţi” de vânzătorii ambulanţi, care vând produsele în recipiente tip PET, refolosite, şi care oferă produsele spre degustare prin intermediul dopurilor recipientelor, pentru a dovedi „calitatea naturală” a produsului. Se recomandă verificarea etanşeităţii recipientelor cu vin sau cu alte băuturi.

Produsele de patiserie sunt valabile doar 24 de ore
Pateurile şi prăjiturile trebuie cumpărate numai din locuri autorizate. Spaţiile de comercializare trebuie să fie în permanenţă curate şi bine întreţinute. De asemenea, se va avea în vedere că produsele de patiserie neambalate trebuie comercializate în termen de 24 de ore de la data fabricaţiei - acestea fiind scutite de indicarea datei durabilităţii minimale.

Nu folosiţi vopsea pentru alte destinaţii
În ceea ce priveşte vopseaua pentru ouă, cumpăraţi numai sortimente din locuri autorizate şi urmăriţi cu atenţie încadrarea produsului în data durabilităţii minimale. Nu e indicat să se folosească vopsea pentru alte destinaţii, precum cea tipografică sau pentru textile, deoarece acest lucru poate prezenta un pericol pentru sănătate.

„Vom sancţiona orice intenţie a comercianţilor de a păcăli“

Preşedintele ANPC a dat publicităţii câteva sfaturi, referitor la cele mai consumate produse din această perioadă, pentru a nu avea surprize neplăcute la pregătirea mesei de Paşte şi a nu pune sănătatea în pericol. „Reamintesc aceste recomandări pentru a fi sigur că toate categoriile de consumatori, indiferent de venituri, care în aceste zile îşi fac aprovizionarea pentru Sărbătorile Pascale au la îndemână setul de informaţii necesare pentru a se autoproteja şi a sesiza neregulile Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. Asigur toţi consumatorii că în toată această perioadă vom fi pe teren şi vom sancţiona orice intenţie a comercianţilor de a păcăli consumatorii sau, mai grav, a le pune în pericol sănătatea. De asemenea, am constituit echipe de serviciu, care să intervină cu promptitudine în soluţionarea sesizărilor consumatorilor, cu prioritate a celor care vizează produsele alimentare, având în vedere că sunt cele mai comercializate în această perioadă”, a declarat Constantin Cerbulescu, preşedintele ANPC.

• Persoanele care sesizează anumite nereguli le pot denunţa la numărul de telefon 0800.080.999 (număr gratuit din reţeaua Romtelecom).