de Cătălina Tăgârţă
Zăpada şi poleiul nu au fost niciodată prietenii şoferilor. Iarna presupune nu doar costuri suplimentare (ce constau în schimbarea anvelopelor cu unele speciale pentru sezonul rece), ci şi luarea unor măsuri de precauţie ce pot salva uneori chiar vieţile pasagerilor. De aceea, iată câteva sfaturi de care trebuie să ţineţi cont înainte de a pleca la drum şi ce trebuie să faceţi în cazul în care rămâneţi înzăpeziţi.
Nu plecaţi la drum fără lopată şi lanţuri antiderapante
Primul lucru care trebuie făcut înainte de a circula cu maşina în această perioadă este să o echipaţi cu anvelope de iarnă (obligatorii, prin lege, în perioada 1 noiembrie - 31 martie). Preţul acestora este de la câteva sute la câteva mii de lei, în funcţie de marcă şi de model, lipsa lor putând „bifa” o amendă cuprinsă între 630 şi 1.400 de lei. În plus, e bine de ştiut că, în cazul în care maşina e implicată într-un accident, potrivit legii, e găsit vinovat şoferul care nu are cauciucuri de iarnă.
De asemenea, cine locuieşte în zonă de munte sau cine intenţionează să plece spre o astfel de destinaţie ar fi bine să îşi cumpere lanţuri antiderapante. Acestea se găsesc în hypermarketuri sau în magazinele de specialitate şi costă în jur de 100 de lei. Însă, în sezonul rece mai sunt şi alte obiecte care nu trebuie să lipsească din nicio maşină, respectiv: lopata (cu care poate fi îndepărtat stratul de zăpadă în cazul în care aţi rămâne blocat în nămeţi), un săculeţ cu nisip, o perie, o măturică şi sprayuri pentru dezgheţarea încuietorii, uşilor, geamurilor şi chederelor. Nu uitaţi de racleta pentru răzuit gheaţa de pe parbriz şi, eventual, de cablurile de tensiune (pentru alimentat bateria).
Faceţi plinul rezervorului
Înainte de a porni la drum uitaţi-vă la ştiri, să nu se fi anunţat cod galben sau portocaliu de viscol, ger, ninsoare. În astfel de situaţii autorităţile avertizează să amânaţi deplasarea până la finalizarea respectivului cod. Dacă însă acest lucru nu e posibil şi vă hotărâţi să riscaţi, trebuie să vă luaţi măsuri de precauţie. Indiferent că plecaţi la drum lung sau scurt, este ideal să faceţi mai întâi plinul rezervorului, pentru eventualitatea în care aţi rămâne înzăpezit. În plus, cu atât mai mult dacă transportaţi în maşină şi copii, animale, e bine să aveţi la dumneavoastră o păturică şi ceva de mâncare.
Frâna nu trebuie apăsată brusc
Iată cum puteţi proceda în condiţii de polei sau zăpadă. Plecaţi uşor de pe loc, fără a tura motorul la demaraj. Nu bruscaţi acceleraţia sau frâna şi nu faceţi manevre bruşte cu volanul. În timpul mersului folosiţi cu preponderenţă frâna de motor. În primul rând e important să nu mergeţi cu viteză mare şi să păstraţi distanţa corespunzătoare faţă de ceilalţi participanţi la trafic. De exemplu, dacă maşina din faţa dumneavoastră intră în derapaj trebuie să frânaţi încet şi să vă apropiaţi cât mai mult de marginea drumului. În acest fel evitaţi să vă ciocniţi şi faceţi loc şi autovehiculelor, care, într-o astfel de situaţie, pot veni pe contrasens. Se întâmplă să derapeze chiar maşina în care vă aflaţi? Atunci folosiţi frâna de motor, schimbaţi viteza cu una inferioară. E foarte important să priviţi în direcţia în care doriţi să mergeţi, astfel încât corpul să îndrepte, instinctiv, volanul şi maşina către punctul respectiv.
Mai ales pe vreme rea, fiţi foarte atenţi la curbe, nu bruscaţi volanul şi nu apăsaţi frâna brusc. Cel mai bine este să încetiniţi cu ceva timp înainte de viraje, iar după înscrierea în curbă acceleraţi uşor. Dacă nu faceţi asta e posibil ca maşina să derapeze şi să iasă de pe banda de mers, rotindu-se. Şi încă ceva: specialiştii avertizează să nu acceleraţi foarte tare când maşina este într-o treaptă de viteză inferioară. Mai bine schimbaţi treapta de viteză... Sub nicio formă nu faceţi depăşiri riscante!
• În afară de benzină şi de nivelul de apă, de ulei, verificaţi şi starea bateriei autovehiculului. De exemplu, dacă bateria maşinii este mai veche de trei ani ar fi bine să o testaţi mai întâi la un service, abia apoi să porniţi cu ea la drum. Dacă totuşi sunteţi presaţi de timp/o situaţie şi faceţi asta, nu porniţi în acelaşi timp prea mulţi consumatori: instalaţie audio, aer condiţionat la capacitate maximă, ştergătoare sau faruri.
Dacă nu aţi curăţat maşina imediat după ce a nins şi aţi lăsat să se formeze un mare strat de gheaţă, atunci veţi depune ceva efort pentru a o pregăti de drum. Când temperaturile sub 0°C transformă autoturismul într-un „bloc de cristal” nu e cazul să forţaţi portierele sau să porniţi ştergătoarele, pentru că riscaţi să le rupeţi. Pentru o astfel de situaţie ar fi bine să vă pregătiţi cu un spray special pentru dezgheţ, care poate fi aplicat pe toate componentele din cauciuc sau plastic ale maşinii. E de ajutor şi să porniţi motorul şi să daţi drumul la căldură (îndreptând grătarele către geamurile laterale, pentru a grăbi dezgheţarea acestora în dreptul oglinzilor).
Pont! În anotimpul rece e bine să folosiţi o pereche de ştergătoare cu lamele mai tari, dar nu le porniţi nici pe acestea când încă există gheaţă pe geam, fiindcă riscaţi să se rupă.