Main menu

header

de Cătălina Tăgârţă

Vreţi să plătiţi o pizza sau să închiriaţi filme online, dar nu aveţi cardul la dumneavoastră şi nici cash? Se întâmplă să uitaţi acasă telefonul sau cheile, dar aproape niciodată telefonul mobil, iar într-o astfel de situaţie aparatul poate fi de mare ajutor. Dacă aveţi credit pe cartelă sau, şi mai bine, dacă dispuneţi de un abonament, atunci puteţi plăti printr-un simplu SMS (care fie se scade din creditul de pe cartelă, fie va apărea pe factura telefonului) la numărul corespunzător produsului dorit.

Trebuie să aveţi abonament sau credit suficient pe cartelă
Din ce în ce mai mulţi români au început să iasă la cumpărături doar cu telefonul, fără niciun ban în buzunar. Când ajung la casa de marcat sau când primesc nota de plată e suficient să dea un SMS la numărul indicat de persoana de la care cumpără şi să aştepte răspunsul că tranzacţia a fost efectuată. În acest fel pot achiziţiona de la haine şi electrocasnice până la reviste, produse cosmetice sau diverse servicii. Clienţii care nu au telefonul pe abonament e necesar să aibă suficient credit pe cartelă. În România există mai bine de 700 de site-uri care vând produse prin SMS-uri, plus numeroase magazine şi instituţii. Chiar şi automatul cu sandvişuri, băuturi sau cafea poate funcţiona pe acest principiu. Pentru asta însă trebuie să citiţi cu atenţie instrucţiunile de utilizare înscrise pe aparat, să aflaţi numărul necesar, să daţi SMS şi veţi primi produsele fără să mai introduceţi bani sau monede.

Timp economisit la achitarea rovinietei
Mai nou, şi rovinieta poate fi plătită prin SMS de persoanele care sunt în reţeaua Orange. Serviciul vă scuteşte de un drum în plus la ghişeu, ceea ce înseamnă timp economisit. Tot ce trebuie să facă şoferul este să transmită, printr-un SMS expediat la 7500, numărul de înmatriculare al vehiculului, urmat de categoria rovinietei corespunzătoare tipului vehiculului, după cum urmează: A (pentru autoturisme, preţ 2,74 euro pentru 7 zile de valabilitate); B (vehicule de transport marfă cu MTMA mai mică sau egală cu 3,5 tone, preţ 5,4 euro, valabilitate 7 zile); C (vehicule transport marfă mai mari de 3,5 tone, dar mai mici de 7 tone şi vehicule de transport persoane cu 9-23 locuri pe scaune, preţ 3,63 euro, valabilitate o zi); D (vehicule transport marfă cu MTMA între 7,5 şi 12 tone sau vehicule transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune, preţ 6,21 euro, valabilitate o zi); E (vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală de 12 tone, cu maximum 3 axe, preţ 7,82 euro pentru o zi) şi F (vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală de 12 tone, cu minimum 4 axe, preţ 9,43 euro, valabilitate o zi). După expedierea mesajului veţi primi un SMS informativ, cum că rovinieta va fi emisă pentru datele furnizate şi cu privire la costul taxei şi cel total al tranzacţiei. Trebuie să răspundeţi doar cu textul „DA” şi gata... în câteva minute problema rovinietei e rezolvată.

Un simplu SMS vă permite să călătoriţi cu metroul sau cu tramvaiul
Şi plata călătoriei cu mijloacele de transport în comun din Capitală poate fi achitată prin SMS. Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB) a creat o ofertă disponibilă clienţilor reţelelor Orange, Vodafone, COSMOTE şi DIGI, indiferent dacă au abonamente sau cartele preplătite: aceştia pot călători o zi prin Capitală fără a cumpăra bilete de la ghişeu dacă vor trimite textul A prin SMS la 7456. Astfel, ei vor obţine un abonament de o zi, valabil pe toate liniile urbane, contravaloarea titlului de călătorie achiziţionat (1,75 euro + TVA) fiind scăzută din creditul de pe cartelă. Abonamentul este valabil pentru ziua în curs şi e o soluţie perfectă pentru zilele în care trebuie să faceţi călătorii neprevăzute şi nu aţi luat la dumneavoastră bani suficienţi. Mai multe detalii despre asta găsiţi pe site-ul RATB (www.ratb.ro) sau pe afişele din mijloacele de transport.
Şi la metrou puteţi intra pe acelaşi principiu. Cine e în reţeaua Orange trebuie să trimită un SMS (în valoare de 0,5 euro) la numărul de telefon 1700, iar clienţii Vodafone la numărul 7477. În doar câteva secunde veţi primi un mesaj de confirmare a plăţii, apoi trebuie să formaţi numărul de telefon 1700 şi să apropiaţi telefonul de dispozitivul special amplasat la intrarea în staţia de metrou. „Telefonul va emite un semnal sonor care va fi interpretat de validator, stabilind în timp real dacă în contul clientului există călătorii valide şi permiţând accesul pe peron”, se arată într-un comunicat al Orange România.

• Înainte de a cumpăra ceva asiguraţi-vă mai întâi că magazinul respectiv acceptă acest tip de tranzacţie şi dispune de un număr la care puteţi trimite un mesaj text de pe telefon!

O idee de succes

Cumpărăturile prin telefon au apărut în străinătate în urmă cu câţiva ani. În 2011, o companie din Coreea de Sud s-a gândit să devină numărul 1 în rândul supermarketurilor, dar nu era dispusă să deschidă o nouă serie de magazine, ci a preferat să „îmbrace” subteranul de la metrou în afişe în care erau expuse produsele, exact ca la magazin. În dreptul fiecărui produs era trecut un cod QR, pe care consumatorii posesori de smartphones îl puteau scana şi trimite pe adresa menţionată în afiş. Odată făcute alegerile, produsele ajungeau acasă la cumpărător, fără ca acesta să mai piardă timpul scoţând bani de la bancomat, mergând la magazin sau stând la cozi interminabile.

• Primăria Municipiului Bucureşti a introdus un astfel de sistem pentru a achita parcarea. Tot ce trebuie să facă bucureştenii în acest sens este să trimită un SMS cu numărul de înmatriculare al maşinii la numărul 7977.