de Cătălina Tăgârţă
Pasagerii care decolează de pe teritoriul Uniunii Europene (cu orice companie aeriană) sau care aterizează pe teritoriul UE (cu un operator aerian având sediul în UE, SEE sau Elveţia) şi au parte de neplăceri le pot rezolva urmând paşii publicaţi pe site-ul www.europa.eu. Iată despre ce situaţii e vorba şi cum se poate remedia fiecare caz în parte.
Preţul biletului este rambursat în cazul anulării călătoriei
În cazul în care nu vi se permite îmbarcarea, zborul dumneavoastră este anulat ori s-au făcut rezervări peste limita locurilor disponibile, atunci aveţi dreptul: fie să vă continuaţi călătoria folosind alte mijloace de transport comparabile, puse la dispoziţie de compania aeriană, fie să obţineţi rambursarea preţului biletului şi, dacă este cazul, să beneficiaţi de transport gratuit înapoi la punctul de plecare. De asemenea, operatorul trebuie să vă ofere asistenţa necesară pe durata aşteptării unui alt mijloc de transport. Nu aveţi dreptul la despăgubiri pentru anulări dacă: zborul s-a anulat în urma unor circumstanţe extraordinare, de exemplu din cauza condiţiilor meteo nefavorabile, dacă aţi fost informat că zborul se anulează cu două săptămâni înainte de ziua plecării sau dacă vi s-a oferit o alternativă pentru acelaşi traseu, cu un orar asemănător. Pentru obţinerea unei rambursări sau despăgubiri trebuie să trimiteţi companiei aeriene un formular european de plângere (care poate fi descărcat de pe site-ul www.europa.eu) şi să păstraţi o copie a acestuia. Dacă nu obţineţi niciun rezultat sau dacă răspunsul nu este satisfăcător, puteţi adresa o plângere organismului naţional competent din ţara UE în care a avut loc incidentul (tot pe site pot fi găsite toate locaţiile corespunzătoare, însoţite de adrese de e-mail şi de numere de telefon).
Aveţi dreptul la un apel telefonic gratuit
Şi în cazul în care avionul are parte de întârzieri majore aveţi dreptul la rambursarea costului biletului. Din momentul în care acceptaţi soluţia rambursării, compania aeriană este scutită de obligaţia de a vă asigura continuarea călătoriei sau orice alte servicii de asistenţă. Mai mult, în funcţie de distanţa de zbor şi de durata întârzierii aţi putea avea dreptul la băuturi răcoritoare, gustări, acces la mijloace de comunicare (de exemplu, un apel telefonic gratuit) şi eventual cazare. O altă variantă pentru situaţia în care nu vi se permite îmbarcarea, zborul este anulat sau avionul ajunge la destinaţie cu o întârziere de peste trei ore, puteţi primi şi despăgubiri între 250 şi 600 de euro, în funcţie de distanţă. Compensaţia financiară a fost stabilită în urma unei hotărâri a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, după ce a fost consultată de Curtea Federală de Justiţie a Germaniei cu privire la cazul unei pasagere (Luz-Tereza Folkerts) care a suferit o întârziere totală de 11 ore cu Air France, de la Bremen (Germania) la Asunción (Paraguay), cu escale la Paris (Franţa) şi Sao Paulo (Brazilia). „Prima cursă a înregistrat o întârziere de aproape două ore şi jumătate la decolare, faţă de ora iniţială, fapt pentru care Folkerts a pierdut la Paris legătura cu Sao Paulo. Pasagera a fost reprogramată pentru o cursă ulterioară, tot a companiei Air France, însă, când a ajuns la Sao Paulo, era prea târziu pentru a prinde legătura cu Asunción, astfel că a ajuns la această destinaţie cu o întârziere de 11 ore faţă de ora de sosire prevăzută iniţial”, informează agerpres.ro. În urma incidentului, Air France a fost condamnată la plata unei indemnizaţii pasagerului.
Plângerea pentru bagajul deteriorat se depune în maximum 21 de zile
Dacă bagajele pe care le-aţi predat la check-in au fost pierdute, deteriorate sau au sosit cu întârziere, aţi putea avea dreptul la o despăgubire din partea companiei aeriene, cu o valoare de până la aproximativ 1.220 de euro. Excepţie fac cazurile în care deteriorarea e cauzată unui defect al bagajului. Pentru aceasta, trebuie să depuneţi o plângere în termen de şapte zile de la recepţionarea bagajului (sau 21 de zile dacă bagajul întârzie), iar eventualele acţiuni în justiţie trebuie înaintate în maximum doi ani de la data primirii bagajului. Însă e mai bine să fiţi precauţi, iar în cazul în care transportaţi obiecte de valoare să înaintaţi companiei aeriene o declaraţie specială contra cost, cel târziu în timpul formalităţilor de check-in. Acest fapt v-ar putea permite să obţineţi despăgubiri mai mari decât suma menţionată. Totuşi, ideal e să încheiaţi şi o poliţă privată de asigurare de călătorie.
Comisia Europeană a lansat anul trecut o aplicaţie pe care pasagerii blocaţi în aeroporturi sau cei care îşi aşteptă bagajele pierdute o pot folosi pentru a-şi verifica drepturile chiar la faţa locului. Aplicaţia funcţionează pe patru platforme de telefonie mobilă: iPhone şi iPad, Google Android, RIM Blackberry şi Microsoft Windows Phone 7. Este disponibilă în 22 de limbi ale UE şi vizează momentan doar transportul aerian şi feroviar. Anul acesta însă e posibil ca ea să fie extinsă şi la călătoriile cu autobuzul sau cu autocarul, precum şi la transportul maritim. Aplicaţia explică drepturile pasagerilor pentru fiecare potenţială problemă, iar cei care consideră că drepturile nu le-au fost respectate vor fi îndrumaţi, de asemenea, către personalul care trebuie contactat, pentru a depune o reclamaţie. Mai mult, în timpul unei situaţii urgente, de mare amploare, aplicaţia poate afişa informaţii şi sfaturi de călătorie puse la dispoziţie de Comisia Europeană.
• Companiile aeriene trebuie să afişeze preţul total al biletului încă de la începutul procedurii de rezervare on-line (incluzând toate elementele obligatorii, cum ar fi taxele şi suprataxele), astfel încât să puteţi face o comparaţie cu alte oferte şi să alegeţi în cunoştinţă de cauză. În caz contrar, aveţi dreptul să faceţi reclamaţii companiei