de Dana Purgaru
Vi s-a întâmplat ca șoferul de taxi să vă refuze când află unde vreți să ajungeți, pe motiv că destinația e prea aproape? Ați fost nevoiți să suportați muzica tare, fumul de țigară sau nu vi s-a dat nicio dovadă a plății unei călătorii? Ei bine, astfel de neplăceri pot fi evitate dacă persoanele care apelează la serviciile taximetriștilor cunosc drepturile legale pe care le au în taxiuri şi obligaţiile şoferilor acestora prevăzute de legislația în vigoare.
Taximetristul nu are voie să refuze o cursă sau să fumeze
Șoferul de taxi este obligat să aibă o ţinută corespunzătoare și un comportament civilizat şi preventiv în relaţia cu clientul său, potrivit Legii 38/2003 actualizată în 2014, privind transportul în regim de taxi. Atunci când se află în poziţia de operare „Liber”, taximetristul trebuie să oprească pe traseu la semnul clientului - cu excepţia cazului în care se deplasează să preia un alt client, la comanda dispecerului -, să nu refuze nicio persoană în efectuarea unei curse în interiorul localităţii (cu excepția clienților aflați în stare de ebrietate sau agresivi) şi să respecte solicitările legale ale acesteia. De asemenea, trebuie să transporte clientul la destinaţie pe traseul optim sau pe traseul solicitat ori convenit cu acesta şi să care bagajele, în limita spaţiului disponibil, fără perceperea unor tarife suplimentare. Foarte important de ştiut este și că taximetristul nu are voie să fumeze şi să utilizeze mijloacele audio/video fără acordul clientului. Nu în ultimul rând, el trebuie să elibereze bonul fiscal la finalul cursei, pe baza căruia încasează contravaloarea prestaţiei efectuate.
Trebuie să acordați ajutor șoferului în caz de conflict
Și clienţii au anumite obligaţii pe care trebuie să le respecte atunci când se urcă într-un taxi. Spre exemplu, ei au voie să circule pe scaunul de lângă taximetrist doar dacă poartă centură de siguranţă. De asemenea, nu trebuie să provoace sau să dezvolte stări conflictuale cu taximetristul în timpul desfăşurării cursei respective. La finalul acesteia, clientul trebuie să achite preţul transportului executat conform bonului fiscal ce trebuie solicitat şi păstrat până la coborârea din mașină. Este bine de știut și că, în postura de client, trebuie să acordați taximetristului sprijin în cazul în care acesta este agresat în momentul efectuării cursei şi să anunţați imediat Poliţia.
Clientul ia deciziile
În postura de client de taxi, aveţi dreptul să solicitați o anumită rută, să cereţi şoferului să nu fumeze, să închidă sau să deschidă geamurile, să pornească sau să oprească sistemul de climatizare, să dea mai încet sau să oprească muzica, să staționeze și să vă aștepte ori să ia şi alte persoane în maşină pe parcursul traseului.
Verificați cu atenție înscrisurile din și de pe mașină
În cazul apelării taxiurilor prin intermediul dispeceratelor taxi trebuie să verificați concordanța între indicativul pe care vi l-a transmis operatorul-dispecer și cel existent pe mașină. Înainte de a vă urca în taxi verificați dacă acesta are înscris numele companiei, dacă ecusoanele de pe caroserie conțin localitatea de autorizare, numărul autorizației, numărul mașinii și data de valabilitate a autorizației și dacă este trecut tariful pe portieră. Uitați-vă cu atenție la legitimația șoferului afișată obligatoriu în zona bordului și verificați dacă aparatul de taxat este în funcțiune. Observați dacă șoferul trece aparatul în poziția „Ocupat” la pornire și în poziția „Plată” la oprire, iar în timpul cursei verificați dacă acesta înregistrează corect tariful (cel care apare pe portiere) și distanța parcursă.
Cum puteţi face plângere
În cazul în care sunteţi nemulţumiţi de calitatea cursei sau de atitudinea şoferului de taxi, aveţi dreptul să faceți sesizare mai întâi la compania de taxi respectivă. Pentru a depune plângere trebuie să notați numele companiei de taxi, indicativul şi numărul maşinii și numele şi prenumele şoferului. Ulterior, puteți să apelați și Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului, dar trebuie să fi păstrat bonul fiscal care să conțină numărul de telefon şi fax al operatorului de transport, numărul bonului de client, data şi ora, codul fiscal al operatorului de transport, numărul cursei, numele taximetristului, numărul de înmatriculare a maşinii şi numărul autorizaţiei de taximetrie, tariful de pornire, tariful pe kilometru parcurs, distanţa parcursă şi valoarea, tariful pe oră sau pe minutul de staţionare, durata staţionării şi valoarea, costul total, valoarea şi cota TVA aferente.