de Gabriela Niculescu
Bullying-ul este un fenomen cunoscut de decenii întregi, reprezintă o formă de abuz emoțional și fizic asupra copiilor de către alți copii și se manifestă foarte des în mediul școlar. De câțiva ani, expansiunea fără precedent a rețelelor sociale online a mutat acest fenomen traumatizant pentru copii și adolescenţi în mediul virtual, acesta fiind numit de specialiști cyberbullying.
Hărțuitorii din școli se mută și pe internet
Cyberbullying-ul se referă la hărțuirea prin telefon, prin email sau în rețelele de socializare online prin răspândirea de materiale compromițătoare cum ar fi: fotografii reale sau trucate, filmulețe denigratoare realizate în școală sau în afara ei (mai ales cele de natură sexuală) sau crearea de conturi false ce au ca scop umilirea copiilor, care devin victime. „Este important ca profesorii să înțeleagă acest tip de comportament, să nu-l confunde cu un conflict banal între elevi și să nu-l ignore. Ei trebuie să înțeleagă că acești copii doresc atenție și putere și trebuie să-i îndrume către un psiholog. Copiii trebuie să învețe în școli cum să facă față situațiilor dificile, trebuie să învețe să-și transforme agresorii în prieteni, de exemplu, să-i trateze cum își doresc ei să fie tratați. Dacă le răspund cu furie se transformă în victime. Dacă sunt învățați să nu reacționeze cu furie, vor câștiga «jocul puterii», arătându-le respect agresorilor, iar aceștia vor răspunde în același mod. Oamenii se poartă după principiul oglinzii, dacă se poartă frumos, comportamentul frumos va fi oglindit și vor răspunde în același mod”, declară specialiştii în psihologie.
Autoritățile ar trebui să ia în serios acest proces
Psihologii afirmă că acest fenomen trebuie luat în serios, iar autoritățile române ar trebui să acorde o mai mare importanță cyberbullying-ului, pentru protecția drepturilor copilului. În școli trebuie să existe educație psihologică, prin educarea și dezvoltarea inteligenței emoționale. Mai mult, această dezvoltare a inteligenței emoționale este bine să înceapă de la grădiniță, iar copiii să fie învățați cum să-și gestioneze mai bine emoțiile și sentimentele și cum să-și canalizeze furia și frustrarea în scopuri constructive, și nu distructive. Bullying-ul și cyberbullying-ul sunt comportamente învățate, care pot fi prevenite și stopate printr-o mai închegată relație școală-părinţi-autorități.
Adolescența este un moment critic pentru dezvoltarea personalității antisociale, iar cei cu comportament de tip bullying și cyberbullying de astăzi sunt viitorii tineri cu comportamente antisociale, consumatori de droguri, alcool etc.