Main menu

header

958 10 1de Georgiana Mihalcea

Terapia PECS este un proces pe termen lung, iar rezultatele pot fi observate treptat pe măsură ce copilul sau adultul își dezvoltă abilitățile de comunicare. Psihologul clinician Delia Plugariu (medalion), de la Centrul Psiho-Logo-Med, Oradea (www.psihologi-oradea.ro), ne-a mărturisit că acestea pot varia semnificativ de la o persoană la alta în funcție de vârstă, nivelul de dezvoltare, nevoile individuale ale persoanei, frecvența sesiunilor de terapie și implicarea continuă a părinților sau îngrijitorilor.

„Este compusă din șase faze principale”

958 10 2- Ce înseamnă terapia PECS?

- Dezvoltată inițial de Andy Bondy și Lori Frost în anii ’80, terapia PECS (Picture Exchange Communication System) este un sistem de comunicare ce implică folosirea unor serii de simboluri sau imagini reprezentative pentru cuvintele și conceptele pe care o persoană le-ar dori să le comunice.

- Cui i se adresează?

- Terapia PECS se adresează copiilor sau adulților cu tulburări din spectrul autist (TSA), persoanelor cu tulburări de limbaj precum afazie sau apraxie, celor cu paralizii cerebrale sau alte afecțiuni medicale care limitează abilitățile de comunicare, dar şi pacienților cu sindromul Down sau alte afecțiuni genetice.

- Câte faze are acest program și care sunt acestea?

- În funcție de nevoile individuale ale beneficiarului și de progresul său, terapeuții pot adapta ritmul și conținutul fiecărei etape. În general, terapia PECS este compusă din șase faze principale. Prima este schimbul de imagine: scopul este ca pacientul să învețe să ia o imagine/simbol care reprezintă un obiect sau o nevoie și să o ofere unui partener de comunicare pentru a obține acel obiect sau a-și exprima nevoia. A doua este tăierea: persoana învață noțiunea de „căutare și selectare”, iar drept acțiune, îndepărtează simbolurile de pe o tablă sau suport și le oferă partenerului. Urmează identificarea întreruperilor: noi, psihologii, ne concentrăm pe dezvoltarea abilităților de a distinge între mai multe simboluri sau imagini pentru a face cereri. A patra fază este legată de utilizarea frazelor simple: se încurajează folosirea a două sau a mai multor simboluri pentru a forma fraze simple și a exprima idei. De exemplu: „Vreau apă”. Vine apoi răspunsul la întrebări: învățarea persoanei să răspundă la întrebări folosind simboluri sau imagini. Și, în final, conversația complexă: se lucrează la dezvoltarea unor abilități de comunicare mai complexe, cum ar fi inițierea de conversații sau povestirea. 

„Poate fi adaptată pentru a dezvolta răbdarea și toleranța la întârziere în cadrul procesului de comunicare”

958 10 3- Ce beneficii are comparativ cu alte terapii?

- În primul rând, vorbim despre personalizare, deoarece nu există o abordare „universală”, și, în schimb, terapeuții lucrează pentru a dezvolta un program de comunicare potrivit nevoilor individuale ale fiecărei persoane. Folosirea simbolurilor/ima- ginilor face ca terapia PECS să fie accesibilă pentru o gamă largă de persoane cu diverse niveluri de abilități cognitive și de limbaj. Intervenția poate fi începută la vârste fragede, chiar înainte ca un copil să dobândească vorbirea sau să aibă limbajul expresiv subdezvoltat, ceea ce poate avea un impact semnificativ asupra dezvoltării viitoare a limbajului. Acest tip de intervenție se concentrează pe dezvoltarea capacității cuiva de a comunica în scopuri practice, cum ar fi satisfacerea nevoilor lor sau exprimarea dorințelor lor, ceea ce poate reduce frustrarea și stresul. Un alt beneficiu este că încurajează adulții și copiii să devină mai independenți în comunicare, oferindu-le mijloacele necesare pentru a iniția interacțiuni sociale și a-și exprima gândurile și nevoile. Poate fi adaptată pentru a dezvolta răbdarea și toleranța la întârziere în cadrul procesului de comunicare, ceea ce poate avea beneficii în alte aspecte ale vieții.

„Îmbunătățește abilitățile de interacțiune socială”

- Cum se îmbunătățește comunicarea copiilor?

- Această intervenție se concentrează pe mai multe obiective și beneficii-cheie. Primul este dezvoltarea comunicării funcționale: cu ajutorul simbolurilor și imaginilor, persoanele în cauză pot face cereri, pot răspunde la întrebări și pot iniția interacțiuni sociale. Urmează îmbunătățirea abilităților de interacțiune socială: pe lângă „vorbele” în sine, terapia PECS contribuie inclusiv la contactul vizual, atenția la ceilalți și interacțiunea reciprocă în timpul comunicării. Pe măsură ce învață să folosească simbolurile, copiii pot începe să asocieze cuvinte cu acestea și să învețe să vorbească. Prin învățarea sistemului de simboluri, ei pot lua inițiativa în comunicare și pot face alegeri proprii.

- Unde se desfășoară ședințele?

- Sesiunile de terapie PECS se desfășoară de obicei în funcție de nevoile și vârsta persoanei care primește terapia, astfel că ședințele se pot desfășura într-un centru terapeutic, la școală/centru de educație specială, acasă, în comunitate și online.

- Cât timp este necesar pentru a obține rezultatele dorite?

- Este important să subliniem că fiecare copil este unic, iar planul de terapie și progresul vor varia în funcție de nevoile și capacitățile lor individuale. Terapeutul va crea un mediu de învățare prietenos și plăcut pentru copil și va adapta terapia pentru a se potrivi nevoilor sale. În plus, în funcție de vârsta beneficiarului, sesiunile pot fi structurate pentru a fi cât mai interactive și pline de jocuri și activități adecvate nivelului de dezvoltare.

Cercetările care susțin eficacitatea PECS ca practică bazată pe dovezi sunt substanțiale și continuă să se extindă, cu peste 190 de articole de cercetare din întreaga lume

„Luca începe să utilizeze PECS pentru a fi în legătură cu părinţii şi cu alţi membri ai familiei“

- Ne puteți împărtăși un caz de succes din experiența dumneavoastră?

- Următorul exemplu cu nume fictiv ilustrează ce se desfășoară în ședințele de terapie PECS, cum sunt urmărite obiectivele și se adaptează în funcție de nevoile copilului. Luca, un copil de 5 ani, cu autism, are dificultăți în dezvoltarea vorbirii și în comunicarea verbală. Se simte frustrat de incapacitatea de a-și exprima nevoile și dorințele, ceea ce poate duce la comportamente problematice și la izolare. La început, Luca învață să folosească simboluri simple pentru a face cereri pentru lucruri de bază, cum ar fi mâncarea preferată sau jucăriile. În timpul sesiunilor de terapie, el învață să ia simbolurile, să le ofere terapeutului și să folosească aceste simboluri pentru a-și exprima dorințele. Pe măsură ce trece timpul, Luca începe să utilizeze PECS pentru a fi în legătură cu părinții și cu alți membri ai familiei. El învață să formeze fraze simple folosind simbolurile și să le folosească în situațiile cotidiene. De exemplu, el poate să ia un simbol cu imaginea unei păpuși și să spună „vreau să mă joc cu păpușa”. Pe parcursul a câtorva luni de terapie constantă, Luca începe să facă progrese semnificative în dezvoltarea abilităților de comunicare. El devine mai puțin frustrat și mai puțin dependent de comportamentele problematice pentru a-și exprima nevoile. Copilul se deschide către alții și devine mai implicat în interacțiunile sociale. Acest exemplu ilustrează cum terapia PECS poate ajuta un copil cu dificultăți de comunicare să dobândească abilități semnificative de comunicare funcțională, ceea ce îmbunătățește calitatea vieții copilului și relațiile cu ceilalți. Progresul în terapia PECS poate varia de la un caz la altul, dar este posibil să se observe îmbunătățiri semnificative cu timpul și eforturile constante.