de Cătălina Tăgârţă
- Mihaela Marinaş, despre ritualurile Munay Ki
În ultimii ani, numărul bolnavilor a fost în continuă creştere în toată lumea, iar medicina clasică, din păcate, fie nu are încă instrumente de tratament pentru toţi, fie dă rezultate doar pentru o perioadă scurtă. De aceea, din ce în ce mai mulţi pacienţi, dar şi oameni sănătoşi apelează la terapiile complementare. Asta cu atât mai mult cu cât se spune că fiecare afecţiune corespunde unor probleme emoţionale pe care le credeam rezolvate, dar care au rămas totuşi în subconştient şi ne macină fără să ştim. În acest sens, terapeuta Mihaela Marinaş (foto) ne-a vorbit despre şamanism şi despre cursurile Munay Ki pe care le ţine împreună cu soţul său.
„Şamanismul nu mai e considerat magie neagră”
- Mihaela, ce este şamanismul?
- Foarte mulţi oameni privesc cu încredere şi cu încântare şamanismul, fiindcă nu mai e considerat magie neagră sau altceva decât este în prezent. Adică un substrat spiritual care spune că toate lucrurile sunt interconectate, că noi, oamenii, suntem în conexiune cu tot: cu universul, cu natura, cu ceilalţi oameni şi chiar cu lumile nevăzute. De fapt, şamanul autentic e o persoană care se află între cele două lumi şi asigură legătura între ele. El comunică, în beneficiul celui care-i solicită serviciile, cu lumile nevăzute. Şamanul autentic se găseşte în mai multe zone din America de Sud sau Siberia. Eu nu sunt şi nici nu vreau să fiu şaman (râde). Sunt un om normal, care doar practică şi predă ritualurile Munay Ki. Denumirea înseamnă „Iubire şi Putere” sau „Fii aşa cum eşti!”.
- Ce înseamnă aceste ritualuri?
- Sunt iniţierile pe care le primeau, încă din vechime, şamanii din America de Sud, cunoscuţi sub numele Laika, Păstrătorii Pământului. Ele constituie un proces în nouă paşi pentru vindecarea rănilor din trecut, din copilărie, a rănilor strămoşeşti, a moştenirilor genetice şi karmice cu care ne-am născut în această viaţă. Aceste iniţieri au fost aduse în lumea modernă de Alberto Villoldo, psiholog şi antropolog, care a studiat timp de peste 25 de ani practicile de vindecare ale şamanilor incaşi şi amazonieni.
„Ne creăm un fel de ancoră din interior”
- Care sunt avantajele participării la aceste ritualuri Munay Ki? Cum le putem explica în termeni simpli cititorilor care nu sunt la curent cu aceste practici spirituale?
- Bineînţeles că beneficiile unui astfel de curs sunt greu de evaluat la nivel mental. Sunt nouă ritualuri, iar succesiunea de gesturi din cadrul acestora te conectează cu o anumită energie care te ajută să intri în contact cu tine însuţi, cu esenţa ta, dincolo de pălăvrăgeala minţii şi de superficialitatea în care suntem forţaţi să stăm în viaţa de zi cu zi. Asta ne ajută să trăim în prezent, să învăţăm să dăruim şi să primim. De fapt, aşa se şi numeşte cursul pe care îl predăm: „Ritualurile Munay Ki, cum să vedem frumuseţea”. În timpul cursului oamenii trăiesc o stare de comuniune, în care vedem cât de asemănători suntem, iar în momentul în care ne conectăm cu locul acela din interiorul nostru vedem foarte multă frumuseţe în jur, în cei din faţa noastră şi în noi înşine. Din păcate, în viaţa de zi cu zi nu putem funcţiona mereu aşa, dar acest curs ne ajută să ne creăm un fel de ancoră din interior, o ancoră la care putem reveni ori de câte ori simţim nevoia, pentru a vedea că lucrurile sunt şi altfel.
„Conectare cu energii vechi, uitate, care există în noi”
- Ce este energia specială pe care spui că o simt oamenii în timpul ritualului?
- Sunt nişte energii pe care cu toţii le avem în noi, dar despre care am uitat. În fiecare dintre noi există o înţelepciune specială, de care, din păcate, am uitat, cu toţii avem dragostea faţă de pământ... De fapt, şamanismul ne pune în contact cu nişte energii vechi, uitate, care există în noi. E vorba despre esenţa primordială care stă la baza tuturor lucrurilor... Nu poţi exprima în cuvinte ce se simte atunci. Te simţi împlinit, realizezi că existenţa ta nu e în zadar, că eşti aici şi acum cu un rost, că toţi suntem importanţi, chiar dacă nu ştim să ne apreciem... E ceva extraordinar.
- Am putea spune că e şi un fel de meditaţie?
- Da. La întâlniri se vorbeşte foarte puţin. Lucrăm în linişte, pe un fundal de muzică ce ne duce în interiorul nostru şi ne ajută să ne conectăm cu energii profunde. E foarte important să lucrezi tu cu tine, să înveţi să dăruieşti celor din jur, cam asta este atmosfera la curs.
„E o «joacă» ce trebuie făcută responsabil”
- Faci şedinţe individuale şi pentru aceste tehnici şamanice?
- Da. Există şi şedinţe individuale, dar eu în prezent m-am axat mai mult pe Constelaţiile Familiale. Însă şedinţele individuale presupun o serie de tehnici: şedinţe de iluminare, de recuperare de suflet, de extracţie - toate dezvoltate pe baza învăţăturilor venite de la şamanii incaşi.
- Ne explici la ce se referă termenul extracţie, te rog?
- La extracţia energiilor pe care le avem în corp, dar care nu ne aparţin, deci pe care e timpul să le eliberăm.
- Nu ne aparţin în sensul că ne-a încărcat cineva cu energie sau cum?
- De multe ori ne încărcăm singuri, căci nu are cum să ne încarce altcineva dacă nu avem la noi cârligul de care să se agaţe... Putem face extracţia şi singuri, dar uneori nu reuşim, de aceea e nevoie să se apeleze la persoane specializate.
- Cum se face acest lucru?
- Se lucrează în câmpul energetic.
- Sunt nişte capacităţi pe care tu le ai?
- Sunt chestii care ţin de vizualizare şi de o anumită intuiţie, dar nu sunt şaman, aşa cum spuneam, nu trăiesc între lumi. Asta ţine şi de imaginaţie. E cam greu să explici...
- Este o joacă...? ...Cu imaginaţia?
- Da. Şi cu imaginaţia, şi cu energia. Dar o joacă aparentă, care trebuie făcută responsabil.
„Modalitatea cea mai bună să ajung la mine”
- Aşadar, principiul e practic acelaşi ca la Constelaţiile Familiale, echilibrare interioară, vindecare psihică şi eventual fizică, întrucât energiile blocate stau la baza anumitor boli...
- Păi metoda Constelaţiilor şi şamanismul au multe în comun...
- Dar tu ce ai făcut mai întâi?
- Drumul meu m-a condus mai întâi către şamanism, apoi am făcut constelaţiile şi o perioadă le-am urmat doar pe acestea din urmă, căci mi s-a părut modalitatea cea mai bună să ajung la mine... Problema noastră este că nu reuşim să privim în faţă rănile dureroase din sufletul nostru, ba pe unele chiar credem că le-am uitat, dar nu-i aşa... Şi traumele trebuie rezolvate.
Şamanul este pentru tribul său preot, teolog, magician, medic şi consilier al căpeteniei războinice. De-a lungul timpului, s-a vorbit despre condiţia de mysterium în care există el şi la care ajunge pe trei căi: a halucinaţiei, a purificării, a extazului mistic.
Tradiţia slavă vorbeşte despre volhvi, şamani slavi care erau persoane oraculare ce se ocupau cu divinaţia şi vrăjitoriile. Aceştia cunoşteau diferite tehnici magice, practicau medicina empirică, adesea inseparabilă de dansul cu rotire ameţitoare până la prăbuşirea în extaz. Nedespărţit de toba sa (ca instrument principal în ceremoniile rituale), şamanul utiliza fie autohipnoza, fie anumite însuşiri native paranormale, fie plante halucinogene cu care se droga. În plus, se ocupa cu exorcismul, vindecarea bolilor prin magie albă, relaţia cu sufletele defuncţilor, dar şi cu divinităţile.