…Teatrul independent reprezintă un veritabil Fenomen (și) la noi. Când la Festivalul Național de Teatru Independent, desfășurat la București, între 3 şi 9 noiembrie, au participat 15 trupe din provincie (trei din Iași, câte două din Cluj și Sibiu, câte una din Arad, Botoșani, Brăila, Constanța, Craiova, Oradea, Sfântu Gheorghe, Timișoara) și 19 din Capitală (plus cinci producții pe cont propriu ale actorilor bucureșteni Radu Iacoban - patru și Teodor Ghiță), este evident că Fenomenul are o largă arie de răspândire, de care nu poate fi indiferent Ministerul Culturii. Este frumos, tonic că tot mai mulți tineri creatori de teatru se zbat pentru pasiunea lor nobilă, în condiții vitrege! Zbuciumul lor e un strigăt, un S.O.S. pentru salvarea actorilor și regizorilor români abia ieșiți din facultăți. Căci de ani buni sistemul nu permite angajarea tinerilor absolvenți, excepțiile însemnând o altă temă de discuții.
Read more: Independent, dar nu indiferent!Nu există pădure fără uscături și festivaluri fără umbre. Nu a făcut excepție nici lăudatul FNT (Festivalul Național de Teatru), o frumoasă Sărbătoare de zece zile, dar și cu câțiva nori neașteptați.
Read more: Umbra lui Ceauşescu, la FNTAceasta a fost ediția (a XXIV-a) a Festivalului Național de Teatru, pe scurt FNT (24 octombrie - 2 noiembrie). Directorul FNT, remarcabilul critic Marina Constantinescu, atenționa, de la început, că Gala 2014 n-a vrut să cosmetizeze realitatea teatrului românesc actual, dar nici să coboare spre producții diluate sau spre neîmpliniri ale unor regizori de top. Spectacole de mare respirație și unele în intimitatea Sălii de studio, teatru realist, document și teatru pantomimă, teatru-dans, coregrafic și cel dominat de fantasticul tehnicii de ultimă generație, diversitate de teme și de stiluri în măsură să facă neîncăpătoare sălile. O veritabilă Sărbătoare de zece zile pentru profesioniștii Thaliei, însă și pentru spectatorul de rând, fericit să vadă unele dintre producțiile sonore ale ultimului an teatral și să se reîntâlnească, încântat, cu Maeștrii (a existat și o Secțiune cu spectacole selecționate în acest sens). De la legendarul Radu Beligan (în „Lecția de violoncel” de Mona Radu), Ion Caramitru („Furtuna” de Shakespeare și în recitalul „Vorbe, vorbe, vorbe”), Dorina Lazăr, Constantin Cojocaru („Gaițele” de Kirițescu), Mariana Mihuț, Victor Rebengiuc („Căsătoria” de Gogol), Oana Pellea („Vocea umană” de Cocteau), Dan Puric („Suflet românesc”, scenariul și regia - valorosul interpret), Horațiu Mălăele, George Mihăiță, Valentin Teodosiu („Revizorul” de Gogol), la Alexandru Repan, Catrinel Dumitrescu („Aniversarea” de Vinterberg și Rukov), Mihai Mălaimare („Actorul”), Ilie Gheorghe („Rinocerii” de Eugen Ionescu), Maia Morgenstern, Roxana Gutman, Dorina Păunescu, Nicolae Călugărița („Mazel Tov and justice for all” de Andrei Munteanu, „tradiția recuperată a teatrului idiș”), Adela Mărculescu, George Costin, Nicoleta Hâncu („Tartuffe sau Impostorul” de Molière), Francisco Alfonsin, Ana Navrot, Ion Grosu („Noul locatar” de Eugen Ionescu, la Teatrul Nottara, căci aceeași piesă a fost prezentată, neconvingător, și de Teatrul Municipal Baia Mare), Miriam Cuibuș, Anca Hanu („Trilogia Aureliu Manea” după texte ale regretatului regizor) și multe alte izvoare de încântare.
Read more: Sărbătoarea de zece zileToamna este, cred, cel mai frumos anotimp în teatrul românesc. Nu doar că se deschid stagiunile, cât, mai ales, pentru bogăția de Festivaluri, în toată țara, în măsură să sfideze criza materială și să bucure zeci de mii de privitori ca la teatru. Toamna noastră teatrală a fost prefațată, în fapt, anul acesta, de ultimele zile de vară (18-26 august), la Alexandria, cu Festivalul de Teatru Tânăr, eveniment ajuns la a IX-a ediție, cu 14 trupe profesioniste și 10 de liceeni, sub magia lui Marcel Iureș…
Read more: Frumos plouă cu Festivaluri toamnaDebutând cu real succes, anul trecut, în rândul organizatorilor de Festivaluri, Teatrul Nottara a ridicat ștacheta la a II-a ediție de „Fest(in) pe Bulevard”, oferind opt zile de evenimente cu mare priză la public, dar și la numeroșii specialiști, cu lansări de carte, cu trei interesante Colocvii și trei spectacole-lectură. „Fest(in) pe Bulevard” a însemnat un frumos Spectacol, meritul revenind întregii armate de harnice albine, în frunte cu Marinela Țepuș (directorul Teatrului Nottara, creatorul proiectului, selecționerul Galei) și Dan-Marius Zarafescu (directorul adjunct, coordonatorul proiectului). Tot două Secțiuni - „Bulevardul Comediei” și cea Competitivă - cu titlul adaptat inspirat realităților: „Mici crize… (și) electorale”. Festinul Thaliei de săptămâna trecută a adus la rampă cinci trupe de marcă din București, câte una din Cluj-Napoca și Târgu-Mureș. Dar și trei din străinătate: Teatrul bulgar de Dramă și Păpuși din Vrața, cu reprezentația „Fasole”; Teatrul Studio-Rubin, Cehia, cu un prea violent spectacol „Carne”, semn că și tineri dramaturgi din țara lui Hašek sar rău calul (ca și textul rusului Vredenski, „Brad de Crăciun la familia Ivanov”, care m-a oripilat, în reprezentația Teatrului Maghiar de Stat din Cluj!) și Compania franceză Petits Batons Fontaine, cu modestul show de semicabaret „VICTOR’ia (Opus 1)”. Se adaugă și Producția UNITER „Hai Iu Iu NU Hi You You”, superspectacol realizat de Radu Afrim, ca epilog de efect al Galei Hop de anul trecut, oferit pe „Bulevard” fără Maia Morgenstern (absentă din motive obiective), dar cu un erotism nelalocul lui, absent în premiera din 2013, de la Costinești!...
Read more: „Electoralele“ s-au terminat „en fanfare“ pe „Bulevard“!Dramaturgii români, mai vechi și mai noi, se tot întreabă de ce nu sunt jucați, de ce regizorii și directorii de teatru îi ocolesc? Chiar nu au valoare, chiar „poporul român nu a fost născut să scrie dramaturgie”, cum a dat de înțeles o cronicăreasă cunoscută?! Având în vedere ploaia de concursuri de dramaturgie, jurizate de regizori, actori și critici dramatici de renume, răspunsul este afirmativ, subliniind însă că nu toate sutele de texte trimise anual spre lectură sunt foarte bune! Există și destulă maculatură, dar și piese bune, câteva chiar excelente. Și atunci?
Read more: Neînţelegerea dramaturgilor români...Unul dintre cele mai vechi Festivaluri din țară, cel de Teatru Scurt, de la Oradea, a ajuns la ediția a XX-a! S-a născut în... 1976, însă cu programare la scenă din doi în doi ani, numai de doi ani devenind anual! În 20 de ediții, în jur de 500 de spectacole găzduite în superbul oraș traversat de Crișul Repede, cu ultima gală, mai mult decât un Festival, o adevărată industrie de spectacole de teatru, de toate genurile, vârstele și preferințele. În fapt, Sărbătoarea din această toamnă (20 septembrie - 12 octombrie) n-a însemnat doar Festivalul Internațional de Teatru Scurt (21-28 septembrie), ci și Festivalurile de Teatru Fringe, de Școli de Teatru, de Teatru pentru Copii-Arcadia!
Read more: Oradea, la jubileu, cucerită de „Tartuffe“ şi „Moromeţi“Mizând pe magnetismul dintotdeauna al comediei, multe teatre și trupe de ocazie oferă, de ani buni, la prețuri exagerate, destule șușanele, comedioare de doi bani, jucate grosier, într-un limbaj plin de vulgaritate, ocolindu-se piesele cu umor adevărat și jocul profesionist. Din fericire, există și spectacole în care comedia se simte reabilitată, iar spectatorul, respectat.
Read more: Comedii vechi, noi, bucuria spectatorilorSpre lauda sa, în plină criză materială care se tot amplifică, UNITER a reușit să țină și în acest an Gala Tânărului Actor - Hop, aliat fiindu-i Vox Maris No.1 Club Grand Resort (al lui Nicușor Năstase, generosul prieten al teatrului românesc). Într-un trist Costinești, desfigurat, sub soare, de mormanele de gunoaie și dărâmături, în perioada 9-12 septembrie, a XVII-a ediție a Galei care adună tineri actori (cu facultatea absolvită în ultimii ani), în fața unor artiști (Mariana Mihuț, Victor Rebengiuc), regizori, ziariști și directori de teatre din Baia Mare, Brăila, București, Cluj, Craiova, Giurgiu, Iași, Oradea, Ploiești, Târgu-Mureș, Satu-Mare, cu toții în așteptarea noilor talente - schimbul de mâine. Au lipsit însă mulți dintre cei care i-au pregătit pe tinerii ajunși la Gală.
Read more: Hop! Regizorul Afrim desfiinţează dramaturgii!...Doi minunați directori de Teatre Naționale, din București și Chișinău (în ordine alfabetică!), Ion Caramitru și Petru Hadârcă, au ținut să ne reamintească sublimul gând-vers al lui Nichita Stănescu: „Limba română este patria mea!”. În numele acestei bogății sufletești și al dragostei de teatru adevărat, cei doi au ctitorit, la început de toamnă, un Național Chișinău-București! Naționalul „Mihai Eminescu” a venit la București cu patru spectacole, urmând ca „I.L. Caragiale” să întoarcă vizita, tot în septembrie, cu trei piese gustate de public („Dineu cu proști”, în regia lui Ion Caramitru; „Micul Infern”, de Mircea Ștefănescu, regizat de Mircea Cornișteanu, și „Sinucigașul” rusului Erdman, în montarea lui Felix Alexa).
Read more: William Shakespeare dănţuie pe 12 scaune!A rămas una dintre marile Doamne ale teatrului românesc. Studenta prețuită a lui Nottara avea să uimească din start pe scenă, zămislind, cu har divin, personaje memorabile, în piese din dramaturgia autohtonă și universală („Moartea unui artist”, „Dama cu camelii”, „O scrisoare pierdută”, „Vizita bătrânei doamne”, „Apus de soare”, „Troilus și Cresida” etc.), ba și pe marele ecran (ce rol în „Ciuleandra”!). Legendă a teatrului românesc (13 mai 1904 - 3 septembrie 1991), născută la București (și nu la Târgu-Jiu, unde a copilărit, oraș care, din 1992, i-a dat numele teatrului local), marea Elvira Godeanu a urcat între îngeri cu un mic regret. Acela de a nu fi jucat „Amanta” din comedia bulevardieră de mare succes „Încurcă lume”, scrisă de bucureșteanul Adolf Edmund George de Hertz (1887-1936), cunoscut în dramaturgia autohtonă ca A.D. Hertz și, cum scria regretatul remarcabil teatrolog Mircea Ghițulescu, drept un „maestru al comediilor frivole și al amantelor virgine”! În numele acelui rol nejucat și-a rugat nepotul, valorosul actor Armand Calotă, în top la Naționalul bucureștean, să urce, odată, pe scenă „Încurcă lume”! Visul extraordinarei Actrițe, transformat în proiectul de suflet al lui Armand Calotă și al Fundației „Elvira Godeanu”, a devenit realitate la finele lunii trecute, când, la ArCuB, a avut loc premiera „Amanta”, adaptarea piesei scrise în 1929!
Read more: Elvira Godeanu, nepotul şi „Amanta“