Main menu

header

„Centenar“ de Teatru, Pod peste Prut

…De cinci ani, un remarcabil Proiect a zidit trainic Pod de teatru peste Prut, prin directorii Petru Hadârcă și Ion Caramitru: Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Chișinău vine, iarna, cu o ministagiune la București, în timp ce Teatrul Național „I.L. Caragiale” București merge, primăvara, cu un număr de spectacole în Basarabia. Am urmărit încântat producțiile valoroasei trupe de peste Prut prezentate în acești ani de lăudabilă colaborare, și am vibrat la mesajul clar, într-un fin și divers registru artistic, cu o tratare scenică emoționantă a problemelor prezentului, cu poezia sa, dar și cu nefastul rol al politicului, ieri și azi, toate clipe de viață întoarse, cu mult curaj și maturitate artistică, pe toate fețele. M-am bucurat în cei patru ani trecuți ai Turneului Naționalului basarabean de câteva spectacole absolut de referință, de la „Hronicul găinarilor”, „12 scaune”, „Casa de pe graniță”, toate dureros de actuale, la fascinantul spectacol adus anul trecut - „În ochii tăi fermecători”. O dramatizare complexă, în premieră absolută, realizată de valorosul regizor Alexandru Vasilachi după romanele și nuvelele lui Gib Mihăescu, interesant scriitor, uitat, absent (și el!) de pe scenele din România! Un spectacol superb, care, toamna ce a trecut, a câștigat Marele Premiu al Juriului la Festivalul Dramaturgiei Moderne de la Brașov...

Read more: „Centenar“ de Teatru, Pod peste Prut

„Orchestra Titanic“ şi visul sufletului nostru...

…Cu numai zece piese scrise, dramaturgul bulgar Hristo Boicev (născut la Sofia în 1950) a înconjurat cam de o sută de ori lumea-ntreagă, fiind montat și aplaudat pe cinci continente. Printre scrierile sale de ecou se numără „Colonelul și păsările”, „Spitalul comunal”, ambele puse în scenă și în România, ultimul text de mare valoare fiind „Orchestra Titanic”, scris în 2002 și interpretat în zeci, sute de sensuri, ca orice piesă de mare profunzime. Așa și cu ultima premieră (întâia în 2018) la Naționalul bucureștean, cu autorul în sală și cu montarea de excepție, de idee și metaforă, a lui Felix Alexa, care regizase și „Spitalul comunal”, la Metropolis, în 2012!... La vremea când a fost scrisă piesa cu patru dezmoșteniți ai Vieții sau Sorții (Luko, Meto, Doko și Liuba), care așteptau într-o gară părăsită, plini de iluzii, un tren ce nu va opri vreodată, mulți au văzut în acest text rar Iluzia unei Europe salvatoare, pe care o doreau cu atâta patos, dar și cu naivitate, Bulgaria dramaturgului, cât și România, aflate la poarta Uniunii Europene.

Read more: „Orchestra Titanic“ şi visul sufletului nostru...

Un fabulos Musical acvatic!

… De-a lungul anilor, am urmărit multe musicaluri de top pe Broadway: „Fantoma Operei”, „Cats”, „Miss Saigon” etc. De fiecare dată, fascinat, am afirmat că, în materie de musicaluri, americanii sunt imbatabili!... În prima zi a Noului An am vizionat un musical cu totul și cu totul aparte, unul acvatic, absolut fabulos, „Visul” („Le Reve”, „The Dream”)! Spectacol de… vis, parcă de pe altă planetă, de la scena de joc - una pe apă - într-un teatru rotund („Wynn”) din Las Vegas, cu un plafon ce are un mic tunel în înaltul cupolei, pe unde se vedea cerul, din care vin artiștii prinși în magica poveste și două ploi torențiale. Pentru acest uluitor spectacol, proprietarul hotelului de lux, miliardarul Steve Wynn, mare și rafinat colecționar de opere de artă, a construit special teatrul de 75 de milioane de dolari, fără dotarea cu aparatură tehnică de ultimă generație.

Read more: Un fabulos Musical acvatic!

Frumoasa dramă cu actori de... comedie!

...Am mers, în premieră, la Teatrul Elisabeta, peste drum de Cișmigiu, într-o clădire de Patrimoniu Național, cu o frumoasă sală de teatru, cu peste 300 de locuri și balcon. Invitat la ultima premieră, „Vassa Jeleznova”, text de ecou al lui Maxim Gorki (pseudonimul literar al lui Alexei Maximovici Peșkov), alături de „Azilul de noapte” și „Copiii Soarelui”, fiind o dramatizare a romanului „Mama”, nominalizat de cinci ori la Premiul Nobel pentru Literatură. Piesă ce s-a jucat prin mai multe teatre din România, inclusiv la Naționalul bucureștean, prin anii ’80, cu Florina Cercel, George Constantin, Gheorghe Cozorici și alții. Acum, la importantul teatru independent din Capitală, un spectacol absolut inedit! Este montarea acestei drame într-o cheie comică, mai exact cu aplaudați actori de comedie cum sunt Adriana Trandafir, Doru Ana și Orodel Olaru! Inovație de efect, care, din fericire, nu trădează textul, temerara încercare aparținând regizorului Șerban Puiu, recunoscut pentru aplaudatele și căutatele spectacole de divertisment create cu actorii amintiți: „Boeing, Boeing”, „Dezbracă-te, vreau să-ți vorbesc”, „Încurcătură la nivel înalt” etc.

Read more: Frumoasa dramă cu actori de... comedie!

Există „copii-minune“ în teatrul românesc!

...O Mare surpriză în ultima ediție a FNT a fost spectacolul „Incendii”, propus de Teatrul Bulandra. A fost realizat de o minunată echipă de studenți la UNATC, ei susținându-și examenul de licență cu acest spectacol răvășitor, atât de bun, încât directorul Teatrului, Alexandru Darie, l-a inclus în repertoriul Sălii Studio de la Grădina Icoanei. Un text devastator, al unui autor - Wadji Mouawad - născut între bombele din Liban, plecat la 8 ani în Canada, apoi ajuns în Franța, unde s-a desăvârșit ca dramaturg, actor, regizor, azi fiind un nume în teatrul mondial. O piesă care prezintă una dintre bolile grave ale acestui secol, Migrația (Emigrație și Imigrație), născută din blestemul numit Război, personajul principal ce împrăștie familii, nații, unde se luptă între ei frați cu frați, părinți cu părinți, într-o fugă nebună prin moarte. E drama musulmană, a alergării prin necunoscut, dezrădăcinarea, dezumanizarea, moartea, ca apatrizi neștiuți. Această migrație e un Incendiu cumplit, care arde suflete, care naște violență, incesturi, trădări și bocet de Apocalipsă. Nu se precizează locul, dar sigur are legătură cu bombardamentele din frumosul Liban, în 1975, cu masacrul taberelor de refugiați de la Sabra și Shatilka, trimite cu gândul și la Războiul din Bosnia și Serbia, la cel nesfârșit din Afganistan, Irak și câte alte zone îndoliate ale acestui prezent parcă incurabil.

Read more: Există „copii-minune“ în teatrul românesc!

George Mihăiţă, în Prime Time, la Breaking News!

...Ultima premieră a anului 2017 la „Comedie”, varianta modernizată a piesei „Ultima oră”, scrisă de Mihail Sebastian în 1945, „Breaking News” pe afiș, va figura - mă încumet să afirm - printre cele mai căutate, mai bune spectacole din... 2018! Pentru că remarcabilul regizor Mircea Cornișteanu a reușit să îmbrace în hainele prezentului (fără stridențe) textul lui Sebastian, cu interpretări celebre la viața sa (Cotescu, Finteșteanu, Dem Rădulescu etc. în spectacolul de teatru radiofonic, în 1963; Mircea Albulescu, Marin Moraru, Ștefan Iordache, Gheorghe Dinică în spectacolul de la Național, în 2003). Un final uluitor, cu actuala faună a ciocoilor noi pe scenă, aceeași ca și în 1932, când se desfășura piesa, în redacția ziarului „Deșteptarea”, în criză financiară.

Read more: George Mihăiţă, în Prime Time, la Breaking News!

Matei Vişniec străbate-n aplauze Lumea cu „Migraaaanţii“ săi…

...Cel mai jucat dramaturg român contemporan, în lume și în România, Matei Vișniec, rădăuțeanul stabilit de decenii la Paris, a avut, pe final de noiembrie trecut, a treia montare în țară, la Teatrul de Animație Țăndărică (director - Călin Mocanu), a unei piese recente, tulburătoare prin duritate și perspectiva tragică: „Migraaaanți sau Prea suntem mulți pe nenorocita asta de barcă”. În România, textul se montase la Reșița și la Odorheiul Secuiesc, iar la Teatrul Național „Satiricus I.L. Caragiale” Chișinău am vizionat un spectacol de mare profunzime filosofică și ținută estetică, în regia lui Sandu Grecu. Un text atât de actual, cu adevăruri cumplite, valoros ca scriitură, a cucerit și Europa, făcând furori în Franța, la Marele Festival de la Avignon, și în Italia. A trecut și Oceanul, să zguduie nu doar Bătrânul Continent, ci și Brazilia, unde a avut același mare succes!

Read more: Matei Vişniec străbate-n aplauze Lumea cu „Migraaaanţii“ săi…

Dan Tudor, un travesti de haz nebun, la Botoşani!

…Sunt locuri unde mai rar ajung cronicari și regizori de top, dând impresia că acolo, departe de centru, cel puțin în materie de teatru „nu se întâmplă nimic”, vorba lui Sadoveanu. Și totuși, există și orășele unde se mai întâmplă câte ceva demn de luat în seamă. Unul dintre acestea, recent, sus, în Nord de țară, Botoșaniul! Acolo, la Teatrul „Mihai Eminescu” (director - ziaristul și scriitorul Traian Apetrei), a avut loc o premieră cu mare succes de public. În primul rând, pentru că s-a ales o comedie mereu actuală, „Titanic Vals”, a unui excelent comediograf, Tudor Mușatescu (1903, Câmpulung Muscel - 1970, București), cel care, la 20 de ani, debuta în dramaturgie, la Paris, cu „Focurile de pe comori”.

Read more: Dan Tudor, un travesti de haz nebun, la Botoşani!

La Brăila, Teatrul, Rege în Palatul de Frumos

…Doi ani și jumătate s-a aflat Teatrul „Maria Filotti” în renovări de amploare, urmărite nu doar cu atenție maximă, dar și cu simț artistic deosebit de Lucian Sabados, directorul aflat la al doilea mandat, după primul de real succes, el fiind regizor, însă și muzician de elită, jazzman de succes. Acum, interiorul Teatrului-Citadelă din Brăila este absolut fermecător, vizitându-l, m-am simțit ca într-un Muzeu al Frumosului, în „Sala Panait Istrati” am avut senzația, o clipă, că mă aflu în splendoarea Galeriilor Uffizi, din Florența. În Sala Maură parcă eram într-un Muzeu din Toledo, superb este și Foaierul „Mihail Sebastian”, cu fotografia uriașă a autorului nemuritoarei piese „Steaua fără nume”, atractivă și ultima sală modernă intrată în circuitul teatral, „Avangarde”, cu 75 de locuri, pentru Artele frumoase. În această minune de Teatru din „Orașul cu salcâmi”, dar și al lui Panait Istrati și Fănuș Neagu, și repertoriul este la înălțime, iar Publicul, unul rasat, intră elegant în superbul Templu al Thaliei, cu mândrie și sufletul bătând sincer pentru spectacolele de pe scena brăileană a miracolelor.

Read more: La Brăila, Teatrul, Rege în Palatul de Frumos

Shakespeare, după gratii!

…Furtună de Festivaluri în acest Noiembrie. La Ploiești (31 octombrie - 5 noiembrie); Pitești (6-12 noiembrie, Teatre de studio); București (6-12 noiembrie, Festivalul Dramaturgiei Românești Contemporane); Arad (11-21 noiembrie, Teatru Clasic); Piatra-Neamț (10-18 noiembrie, „Pledez pentru Tineri”); Brașov (10-19 noiembrie, Dramaturgie contemporană). Ideal era ca aceste Gale să nu se fi suprapus!... Dincolo de acest evantai însă, și un Festival cu totul și cu totul aparte, unul UNIC ÎN LUME: „Festivalul pentru Deținuți - Dana Cenușă - Descătușare prin cultură” (22-23 noiembrie)! Ca parte din Festivalul Internațional de Teatru „Fest(in) pe Bulevard” al Teatrului Nottara, organizator al deosebitului Festival de după gratii în colaborare cu Administrația Națională a Penitenciarelor.

Read more: Shakespeare, după gratii!

Festivalul celor „trei generaţii“

…Cel mai tânăr teatru din țară, cel al Dramaturgilor Români, din București, chiar dacă n-a împlinit anul de existență, și-a ținut primul Festival, sfidând neîncrederii! O Gală dedicată, logic, Dramaturgiei Românești Contemporane, una, în fond, internațională. Nu voi face analiza Festivalului de debut, cu lumini și umbre, ci voi privi prin el Dramaturgia autohtonă. Pentru că spectacolele din Festival, 15 la număr, te invită, logic, la comparații și o concluzie (din fericire, pozitivă!). Am împărțit reprezentațiile cu piese românești în „Trei generații”, cum sună și titlul piesei Luciei Demetrius (scrisă în 1956)…

Read more: Festivalul celor „trei generaţii“