Main menu

header

Năpasta microfonului fără actor!

...Pe final de an, pe scenele bucureștene a mai apărut o „Năpastă”. Ultima piesă a marelui Caragiale, întâia ne-comedie, drama Năpasta, cu premiera absolută la 3 februarie 1890, pe întâia scenă a țării, Teatrul Național din București, cu o distribuție de legende (astăzi!) care-i cuprindea printre alții pe Nottara și Aristizza Romanescu. Piesa aceasta, lăudată de Nicolae Iorga pentru „exactitatea psihicului țărănesc”, descoperit de Nenea Iancu, întâmplător, într-o plimbare pe meleaguri argeșene, avea să apară pe prima scenă a României, și în 1959, spectacol pe care copilandrul de mine, pe atunci la 14 ani, l-a asimilat cu nemuritorul Emil Botta. Spectacol de zile mari și la Teatrul Giulești, în 1974, realizat de regizorul de excepție Alexa Visarion, cu Dorina Lazăr și Cornel Dumitraș. Acum 6 ani, la TNB, o montare a dramei caragialiene de atipicul Radu Afrim, care a mutat satul argeșean într-o casă de modă din București, încât nu m-am putut abține să scriu „Grea năpastă să montezi Năpasta!”...

Read more: Năpasta microfonului fără actor!

Când regizorul rămâne după decor!

…Axioma spune, de secole, că reușita unui spectacol de teatru depinde de un evantai de factori: un text dramatic bun, un regizor cu idee și har, o scenografie de mare inspirație, actori cu talent și pasiune. Plus Măria Sa Publicul, cauză sine qua non!... De cele mai multe ori, Axioma funcționează la parametrii ideali. Uneori, scârțâie cel puțin unul dintre elementele succesului.

Read more: Când regizorul rămâne după decor!

Festivalul evadărilor permise!

...În ploaia de Festivaluri de teatru din România, unul este cu totul și cu totul aparte. Este unic în lume!... Timp de două zile (anul acesta, în perioada 21-22 noiembrie), pe scena profesionistă de la „Nottara” (director Marinela Țepuș, neobosită și mereu plină de idei), în cadrul unei Gale celebre a teatrului românesc, „Fest(in) pe Bulevard”, se desfășoară Festivalul Multiart! Pe numele său complet „Festivalul Multiart pentru deținuți - Dana Cenușă - Descătușarea prin cultură”! Organizat de Administrația Națională a Penitenciarelor din România, în colaborare cu Teatrul Nottara și Primăria Capitalei... În acest Noiembrie, „Multiart” a ajuns la ediția a X-a și vor fi prezente în Concurs trupe de teatru din... 6 (șase) Penitenciare: Bacău, Bistrița, București - Jilava, București - Rahova, Craiova și Mioveni! Deținuți iubitori de teatru care vor fi pregătiți de regizori profesioniști și vor apărea în fața unui Juriu competent pentru laurii celui mai bun spectacol, celei mai bune regii, al celor mai buni actor și actriță în rol principal și în rol secundar! Îndrăgostiții de teatru de dincolo de gratii vor juca în piese serioase de Shakespeare, Cehov, Caragiale, semn că există o terapie prin teatru, și chiar o salvare prin arta dramatică! Iar acest Festival Multiart, pregătit timp de un an, este singura evadare din pușcării permisă, fie și pe durata unui spectacol!

Read more: Festivalul evadărilor permise!

Un cronicar dramatic aleargă printre Festivaluri

...În popor, lunii noiembrie i se mai spune „Brumar”. În lumea teatrului, cea de a XI-a lună a anului e musai să fie numită „Festival”! Căci, în prima parte a lui Noiembrie-Brumar, nu mai puțin de 5 (cinci) Festivaluri de teatru, al șaselea (Teatru clasic) urmând să înceapă azi, 15 noiembrie, la Arad! Nu voi spune că sunt multe, doar că e imposibil ca ziariștii de specialitate să le vadă pe toate cap-coadă și să le prezinte publicului din țara-ntreagă, celor care nu și-au pierdut, încă, dragostea de Thalia! Să le luăm pe rând, în ordinea începerii lor...

Read more: Un cronicar dramatic aleargă printre Festivaluri

Micuţul teatru din Cahul, ovaţionat în centrul Bucureştiului!

...Încă un Proiect de ecou al Teatrului Nottara (director - Marinela Țepuș): „100 de ani împreună. CENTENARUL MARII UNIRI”! Eveniment ce a adus pe scena de la „Nottara”, în ultimele patru luni, patru teatre din Basarabia: Centrul de Cultură și Artă „Ginta Latină” Chișinău, Teatrul Na­țional „Satiricus „I.L. Caragiale” Chișinău, Teatrul Muzical-Dramatic „Bog­dan Petri­ceicu Hasdeu” Cahul și Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Bălți. Am urmărit și am lăudat în scris spectacole ale trei dintre trupele amintite. Numai pe la Cahul nu mi-a fost drumul, în orășelul de la 175 de kilometri de Chișinău, urbe cu vreo 50.000 de locuitori. Acolo, în Capitala de Sud a Basarabiei, în 1987 s-a înființat un teatru profesionist, ce și-a pus pe frontispiciu nu­mele lui Bogdan Pe­triceicu Hasdeu; scri­itorul care, în 1857, a fost câteva luni ju­decător în Cahul și a cărui comedie „Trei crai de la Răsărit” a fost adaptată în „Mun­tele și valea” - piesa ce a inaugurat noul teatru cahluian, la 17 octombrie 1987!

Read more: Micuţul teatru din Cahul, ovaţionat în centrul Bucureştiului!

Spectacolul cărţii şi teatralitatea Poeziei!

...În orașul lui Alecsandri și Bacovia, timp de trei zile, unul dintre cele mai frumoase Evenimente culturale ale anului: Simpozionul Național de Estetică (Ediția a XXIII-a), Bacău, 17-19 octombrie. Organizată de Centrul de Cultură „George Apostu” Bacău, Gala de pe Bistrița a reprezentat, cred, cel mai serios și mai profund moment realizat în primul an dedicat Centenarului Marii Uniri. La Centrul „George Apostu” (una dintre operele creatorului de frumos Gheorghe Geo Popa, alături de Simpozionul Național de Estetică, revista de cultură „Vitraliu” și Grădina cu statui!), la Teatrul „Bacovia” și în două Universități („George Bacovia” și „Vasile Alecsandri”), în fața unui evantai rar de academicieni, profesori universitari, scriitori și artiști plastici din România și din Basarabia, s-a născut un Regal de cultură, din care nu putea lipsi teatrul, logic, din moment ce fondatorul Gheorghe Geo Popa este un fost actor de mare succes.

Read more: Spectacolul cărţii şi teatralitatea Poeziei!

Oraşul-Muzeu al culturii în care Eminescu a fost sufleur!

...Nu-i vorba despre Oravița, orașul în care, în 1817, s-a înființat întâiul Teatru din România. Acolo, marele poet a stat în cușca sufleurului doar două zile (1 și 2 septembrie 1868), la reprezentațiile Trupei Mihai Pascaly din care făcea parte. Mihai Eminescu a fost angajat, însă, în 1864, la teatrul din orașul natal, Botoșani, un fascinant Muzeu al Culturii. În Botoșani s-au născut George Enescu, Nicolae Iorga și pictorul Ștefan Luchian (în fosta comună Ștefănești, aflată la 2 kilometri). Firesc ca, în Botoșani, Teatrul să cunoască o frumoasă Istorie de nu mai puțin de 180 de ani! Despre ea s-a vorbit mult, cu sufletul plin, în 11 octombrie, toamna aceasta, când s-au sărbătorit 60 de ani de la ctitorirea Teatrului „Mihai Eminescu”, eveniment prins în Zilele Teatrului „Mihai Eminescu”, ediția a III-a. Un tulburător mo- ment, admirabil organizat de neobositul și inventivul director al teatrului, Traian Apetrei, cu trecerea în revistă a unei fascinante pleiade de actori, regizori, scenografi, de-ai locului și din toată țara, veniți la Botoșani să facă frumoasă carieră.

Read more: Oraşul-Muzeu al culturii în care Eminescu a fost sufleur!

La „Bacovia“, Istoria, ovaţionată pe scenă!

...Toamnă de aur în Teatrul moldav! La 9 octombrie, pe mal însorit de Bistriță, s-au celebrat 70 de ani de la inaugurarea Teatrului Bacovia din Bacău!...

Read more: La „Bacovia“, Istoria, ovaţionată pe scenă!

Şi de-ar veni sfârşitul lumii, Iubirea nu va muri!

...Noua stagiune a început șocant la Naționalul bucureștean, cu o capodoperă a lui Shakespeare, „Romeo și Julieta”, montată pe prima scenă a țării cu 122 de ani în urmă! Spectacol rar și cel al lui Vlad Mugur, din 1967, cu regretata Silvia Popovici în rolul Julietei și fermecătorul Ion Caramitru, junele Romeo. Acum, la început de toamnă 2018, când am intrat în Sala Mică, transformată într-un veritabil câmp de bătălie, delimitat pe fundal de o uriașă ușă, m-am ferit să nu lovesc scaunele, lucrurile răsturnate până în buza primului rând al spectatorilor. Clar, fusese o luptă violentă, ce avea să se reia și sub ochii publicului, cu o încăierare în toată regula, cu vorbe rare scăpate sub lama cuțitelor, a loviturilor cu pumnii, genunchii și capul, un caft ca în docurile Marsiliei sau Hamburgului, de ce nu, și Brăilei, cu valuri de sânge, urma să lovească și o bâtă de baseball, într-o violență nesfârșită, bărbați și femei fumau și beau la greu, se drogau, făceau sex oriunde, bărbați cu bărbați, femei cu femei, ignorând moartea ce plutea peste toți, sub acorduri muzicale violente și ele...

Read more: Şi de-ar veni sfârşitul lumii, Iubirea nu va muri!

Ineditul Festival al Teatrului cu cei mai mulţi admiratori!

...În avalanșa Festivalurilor teatrale din România, unul este absolut inedit. Chiar dacă nu-i de sine stătător, acest Festival a ajuns la ediția a IV-a, tot atâtea câte numără și remarcabila Reuniune de la Chișinău a Teatrelor Naționale din România și Basarabia. Firesc, pentru că Festivalul Teatrului Național de Radio se desfășoară, de patru ani, dimineața, ca un frate al Galei Teatrelor Naționale de pe ambele maluri ale Prutului. Anul acesta, Teatrul Național Radiofonic București a oferit un remarcabil program cu șapte spectacole, două dintre ele, impresionante, dedicate Centenarului Marii Uniri. Este vorba despre două superspectacole-document bazate pe scenariile de profundă ținută emoțională și bogăția faptelor istorice, multe necunoscute, semnate de Mariana Onceanu, în regia artistică a lui Petru Hadârcă și cu impecabilul coordonator de proiect Magda Duțu: „Lumină pentru Basarabia” și „27 Martie 1918 - Întoarcerea Acasă”! Ambele beneficiind de distribuții de elită, cu Ion Caramitru, Rodica Mandache, Mircea Constantinescu, Tache Florescu, Tania Popa și mulți alții. În primul spectacol și cu o extraordinară mărturie verité înregistrată, cea a lui Anton Crihan, deputat în Sfatul Țării! Istorie adevărată, tulburătoare până la lacrimă, trăită, povestită, acum, impecabil, în nobil An aniversar.

Read more: Ineditul Festival al Teatrului cu cei mai mulţi admiratori!

Limba Română, Caragiale şi Eminescu, Stelele Galei Teatrelor Naţionale!

...A IV-a ediție a Reuniunii Teatrelor Naționale, din România și Basarabia, desfășurată (19-30 septembrie 2018) la Chișinău, a oferit două premiere absolute. Au participat toate cele 10 Teatre Naționale de pe ambele maluri ale Prutului: 7 din România (București, Iași, Cluj, Târgu Mureș, Sibiu, Craiova și Timișoara), 3 din Republica Moldova (două din Chișinău, Teatrul Național „Mihai Eminescu” și Teatrul Național „Satiricus I.L. Caragiale”, unul din Bălți, Teatrul Național „Vasile Alecsandri). Pentru întâia dată, în Gală toate spectacolele cu piese românești! De la nemuritorul Caragiale la aplaudații Al. Kirițescu („Gaițele”, text montat de Naționalul craiovean), Mihail Sebastian (cu „Steaua fără nume” de la Naționalul din Târgu Mureș, Compania „Liviu Rebreanu”) și Teodor Mazilu (cu „Proștii sub clar de lună”, producția Naționalului „Mihai Eminescu” din Timișoara), mai tinerii dramaturgi Gabriel Sandu (debutant cu piesa „Tatăl meu, preotul”, montat la Târgu Mureș), Elise Wilk (cu „Avioane de hârtie”, la Naționalul „Radu Stanca” din Sibiu), actrița Ada Lupu, autoarea piesei „Povestea păsării fără cuib”, one-woman-show-ul de la Naționalul ieșean, și alte nume. Nu putem omite „Cealaltă țară”, o interesantă dramatizare a trei dintre romanele semnate de Herta Muller, câștigătoarea Premiului Nobel pentru Literatură, spectacol realizat în Cetatea Băniei.

Read more: Limba Română, Caragiale şi Eminescu, Stelele Galei Teatrelor Naţionale!