…De prin anul IV de facultate, la sugestia fermecătorului dascăl Dan Grigorescu, nu merg la un spectacol de teatru fără să-mi procur Caietul-Program, aprofundat după reprezentație. El este cartea de vizită a fiecărui spectacol, inițierea necesară a unor noi spectatori. Sub acest aspect, în pofida crizei financiare, teatrele noastre stau foarte bine, semn că secretariatele literare își fac datoria din plin. Am geamantane cu aceste minunate ghiduri teatrale și mi-e greu să fac ierarhizări. TNB, „Odeon”, „Nottara”, „Comedie”, „Bulandra”, „Excelsior” și alte teatre oferă veritabile minireviste despre creatorii spectacolului, pornind de la dramaturg, piesă, la regizor, actori și „armata nevăzută” din spatele fiecărei producții. Excepția o oferă Teatrul Metropolis, care, ca un paradox, la lunga sa serie de spectacole excelente semnate Victor Ioan Frunză, onorează spectatorul doar cu distribuția pe o foaie!
Read more: Caietul-Program, cartea de vizită a fiecărul Spectacol!...Un răvășitor Spectacol a deschis a V-a ediție a Galei Teatrelor Naționale Românești, la Naționalul „Mihai Eminescu” din Chișinău: „Dosarele Siberiei”, în regia uluitoare a lui Petru Hadârcă (și scenarist remarcabil alături de Mariana Onceanu, veritabil arheolog al textelor și surselor din vremea „Calvarului roșu”), într-o supermontare, policromă și polifonică, o producție de zile mari a Naționalului „Mihai Eminescu”, în pragul secolului de demnă exis- tență, din 2021! Am urmărit în Lacrimă grea o fantastică recuperare nefardată a inumanei Istorii trăite de frații de peste Prut în teroarea sinistră a Călăului Stalin, cel care îi ura pe românii din Basarabia, ca și pe baltici, condamnându-i la un Iad inimaginabil: deportări masive, în Siberia și Kazahstan, privarea de limba, cultura română, de valorile naționale, confiscarea gospodăriilor, dizolvarea familiilor, spre anihilarea rezistenței antisovietice!... În Lacrimă tremură sufletul și acum, la 21 zile de la Premieră, când încerc să aștern o minicronică la un Eveniment teatral zguduitor, văzut exact la 70 de ani de la cea mai cumplită noapte a deportărilor, 12 spre 13 iulie 1949, când 35.796 de moldoveni au fost izgoniți, din casele, satele lor, în Infernul Alb numit Siberia!
Read more: Cronica pe care am scris-o plângând!…Sigur, titlul acestui material poate duce cu gândul la vechea vorbă românească „La plăcinte, înainte, la război, înapoi”! Din fericire pentru Thalia, în vremuri de restriște, când o feroce criză financiară nu se mai termină, iar eternul buget se tot rectifică… negativ, există și minunați oameni de teatru care s-au aliat nu doar pentru Sărbătoare, ci și pentru un veritabil sublim „război” de supraviețuire. Laud acest lucru, acum, când, într-o conferință de presă, tenacele director al „Teatrului de pe Bulevard”, Marinela Țepuș, a declarat oficial: a VII-a ediție a Festivalului Teatrului Nottara, intitulat inspirat „Fest(in) pe Bulevard”, se va desfășura în perioada 11-20 octombrie 2019! O ediție în condiții de criză, de turneu, în care, pornindu-se de la reciprocități trainice între teatrul bucureștean și altele din țară, Capitală, ba și din străinătate, invitații își achită cheltuielile de transport și nu cer onorarii pentru participare. Semn cert că această ediție poate fi numită Gala Solidarității!
Read more: La Fest(in), ca şi la „război“, numai înainte!…Când, acum cinci ani, inspiratul actor și regizor Petru Hadârcă, freneticul director al Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău, a propus „Reuniunea Teatrelor Naționale Românești”, veritabilă Gală a Limbii Române, puțini ar fi crezut că Ideea va deveni repede Tradiție, un Fenomen încântător cu cele șapte Teatre Naționale din România (Iași, București, Sibiu, Târgu Mureș, Craiova, Cluj și Timișoara - ultimele două absente la ediția 2019!) și trei din Basarabia („Mihai Eminescu” și „Satiricus I.L. Caragiale” din Chișinău, „Vasile Alecsandri” Bălți), plus Teatrul Național Radiofonic București. Anul acesta, aria Galei Teatrelor Naționale s-a îmbogățit cu participarea Serbiei, prin „Scena Română” a Teatrului Național „Sterija” Vârșeț, care a prezentat piesa actuală „Adolescentul din duba cu sentimente de unică folosință”. Prezența în premieră absolută a trupei din Vârșeț nu ar fi fost posibilă fără eforturile Centrului Internațional de Cultură și Arte „George Apostu” Bacău, în special ale directorului său Gheorghe Geo Popa, susținător cu patos al Limbii Române, oriunde ar răsuna ea.
Read more: Gala Teatrului-Document şi suferinţele Istoriei invizibile...Piesa „Steaua fără nume”, scrisă de Mihail Sebastian în 1942, o bijuterie dramatică ce a devenit unul dintre cele mai iubite și mai jucate texte din dramaturgia română. Premiera absolută, la 1 martie 1944, la Teatrul Alhambra din Capitală, având în distribuție actori cu nume: Radu Beligan (în rolul lui Miroiu), Mircea Șeptilici (Grig), Vasile Brezianu (Udrea). Frumoasa „Stea” a lui Sebastian a fost ecranizată în 1966, rezultând o aplaudată coproducție româno-franceză, în regia lui Henri Colpi, cu un superb evantai de actori: Marina Vlady (Mona), Cristea Avram (Grig), Claude Rich (Miroiu), Grigore Vasiliu Birlic (Udrea) și alții aduși în Gara Râșnov, unde s-au filmat exterioarele.
Read more: „Steaua“ cu mai multe nume…Unii contestă existența piesei românești actuale, însă există suficiente Spectacole-lectură ce atestă că românul nu s-a născut doar poet, ci și dramaturg! Ani buni, pe timpul remarcabilului Mircea Ghițulescu, admirabil susținător al piesei autohtone, în fiecare lună, la Clubul Dramaturgilor avea loc câte un Spectacol-lectură. E drept, puține au urcat pe scenă!
Read more: „Crăciunul Preşedintelui“, triumful Spectacolului-lectură!…Întâiul Festival de Teatru Independent din România a debutat, acum 12 ani, pe terasa Naționalului bucureștean, în spațiul „La Motoare”, sub cerul liber. Născut din nevoia de exprimare liberă, și-a găsit și un titlu altfel, „UnderCloud”, adică „Sub Nori”. Ctitorit de un Arhitect cu idei, pasiune și tenacitate, remarcabilul om de teatru (actriță, dramaturg, regizor, manager) Chris Simion-Mercurian, acest Festival s-a făcut repede cunoscut, căpătând ecou nu doar în România, din 2014 desfășurându-se sub egida „Program Europa for Festivals”, ca un valoros atestat acordat de Comisia Europeană și Asociația Festivalurilor de pe Bătrânul Continent. Numai că, lovitură de teatru! În plină apreciere internațională, ediția din 2019, a XII-a, a stat în mare cumpănă, gata-gata să nu se desfășoare. Nori grei, financiari, s-au aruncat peste „UnderCloud”, niciun leu de la Primărie și de la Ministerul Culturii! Perseverența lui Chris Simion-Mercurian și a prietenilor Teatrului Românesc, ba și a unor oameni generoși de la „Raiffeisen Bank”, „Staropramen”, „President”, „Aqua Carpatica” etc. au readus „UnderCloud”, după patru ani, în spațiile romantice de la Muzeul Țăranului Român. O ediție în regim de criză, de sacrificiu, cu o temă logică „Curajul și asumarea într-un context cultural și artistic tot mai dificil”! Și, chiar dacă nu a mai putut fi invitată măcar o trupă de teatru din străinătate, ba nici din afara Capitalei (excepție Asociația Culturală Contrasens Timișoara), n-a fost o ediție oarecare, ci una vivantă. Cu 30 de spectacole diverse, de teatru, teatru-dans, teatru-film, videoproiecții, spectacole-lectură. Cu nume sonore prezente: Maia Morgenstern, Rodica Mandache, Oana Pellea, Maria Obretin, Ilona Brezoianu, Lia Bugnar, Marian Râlea, Marius Manole, Ionuț Vișan ș.a. Și cu 40 de voluntari frenetici!
Read more: Teatrul, deasupra norilor în Festivalul „UnderCloud“!…Un Actor genial! De teatru și de film! Și un Poet rar, „Psalmii” lui fiind o carte de referință apărută după ’90! Fost profesor, director al Naționalului „Lucian Blaga” din Cluj! Dincolo de toate titlurile, premiile, ovațiile, rămâne un Om din scripturi alese, născut, acum 82 de ani, în Tăușeni, lângă Cluj, sat în care, spune Maestrul, „Dumnezeu face parte din familia fiecăruia”.
Read more: Actorul-Poetul-Filosoful-Omul de atitudine Dorel Vişan!…Interminabila criză financiară, ce se vrea ascunsă după un alibi vetust, distrugătorul Buget, rectificat, mutilat, pomădat, macină, în continuare, Prezentul și, mai grav, Perspectiva. Explicația-explicațiilor rămâne Măria Sa Omul (sau conducătorul?!), tot mai dezinteresat, parcă, fără de suflet, când apar în discuție Sănătatea, Educația și Cultura, domenii definitorii pentru Viitorul unei Națiuni, tratate, azi, din păcate, ca biete cenușărese!
Read more: Când iubire de teatru e, şi Festival e!...Gongul bătea grav, urma să înceapă altă fascinație, era, însă, un Clopot de biserică, dăngănea a Jale într-o vară îndoliată ca niciuna în Templul Thaliei. Sună un titlu în memorie, „Din Jale se-ntrupează Electra”!
Read more: Nemuritorii din lunga vară prea îndoliată…Am descoperit a șaptea Sală a Naționalului bucureștean, „Pe acoperiș”, la etajul IV, un „Amfiteatru” sub cerul liber, unde te întâlnești cu visul și nevoia de zbor. În final de iulie, ca fericit spectator la o Premieră rară - „On the Roof”, ultima creație a maestrului de teatru-coregrafic Gigi Căciuleanu. Îl fascinase dansul de avangardă, la 14 ani, când a avut șansa să-l ia sub bagheta ei magică un geniu al genului, legendara Miriam Răducanu. Logic, era firesc ca ultimul spectacol al lui Gigi Căciuleanu, acest „Pe acoperiș”, să fie unul rar, cu un Maestru și 14 ucenici minunați (7 fete și 7 băieți), aleși dintre preselecționații la Gala Hop. În care forma de teatru coregrafic aduce un prinos Cuvântului înnobilat de bogăția sa de sensuri și semnificații, ce se transmit novator și în mișcările Dansului. Era o primă Idee ce m-a fermecat, nu dadaismul coregrafic, deloc surprinzător, din moment ce Gigi Căciuleanu a creat, la Londra, un spectacol numit „L’Om Dada”.
Read more: Dada-Dans, „Pe acoperiş“, în Amfiteatrul de sub cerul liber!