... Am reuşit să ajung doar două zile la Festivalul Internaţional al Teatrelor de Studio - Piteşti (16-22 noiembrie). Suficient să descopăr un spectacol de excepţie, ca un semnal de alarmă, strigăt nobil întru nevoia de puritate sufletească, de încredere în forţa Poetului, milenar străjer al Cetăţii, incomod, neînţeles în prezentul bolnav. Spectacolul este un omagiu adus unui Poet din Banatul sârbesc, de la Vârşeţ, Petru Cârdu, zămislit din aluatul de geniu al lui Nichita Stănescu şi Marin Sorescu (deloc întâmplător cei trei au fost buni prieteni!), în graţiile lui Eugen Ionescu şi Emil Cioran, cum aveam să înţelegem în finalul reprezentaţiei, când bardul apărea în fotograme cu amintiţii mari creatori de Literatură. Petru Cârdu a urcat între îngeri acum nici doi ani, însă a rămas un Poet de referinţă, al României şi al Serbiei, al Europei (a fost ctitorul Premiului european de poezie, directorul artistic al Teatrului românesc din Vojvodina şi preşedintele Comunei Literare Vârşeţ).
Read more: Nemurirea Poetului...... Au fost şi anul acesta în lumea teatrului românesc nenumărate festivaluri. Multe interesante, cu idei noi, cu pasiune, emanând o minunată stare de creaţie. Din păcate, şi câteva de duzină, aşa, să fie, cu bani (tot mai puţini!) cheltuiţi fără sens. Când mă pregăteam să trag minime concluzii (aşteptând să se încheie şi ultima gală, cea a Teatrelor de studio, de la Piteşti), am primit o invitaţie care a răscolit învăţămintele unui an de festivaluri.
Read more: Cel mai frumos festival… Ultima premieră de la Teatrul de Comedie a reprezentat nu doar un frumos eveniment româno-irlandez, dar şi o temă de meditaţie: „Stăpânii rulotei” („Take me away”, în original), piesa dramaturgului irlandez Gerard Murphy (prezent şi entuziasmat în sală). Un text montat cu fervoare de Dan Tudor, aflat la a cincea experienţă româno-irlandeză, ca regizor şi actor. După ce i-a încântat, la debutul său irlandez, pe „Oamenii din Dublin”, jucând rolul unui emigrant naiv însă descurcăreţ, acum a impresionat şi la Bucureşti, cu un spectacol pe care l-a regizat cu profunzime, creând atmosfera irlandeză, dar şi jucând cu un har aparte.
Read more: „Rulota“ lui Dan Tudor... Mai mult sau mai puţin întâmplător, octombrie este luna cu nu mai puţin de patru Festivaluri în oraşe de pe malul Dunării. La Galaţi, Festivalul Naţional de Comedie (ajuns la ediţia a XXIV-a); la Brăila, Festivalul „Zile şi Nopţi de Teatru European” (fără nicio trupă străină!); la Călăraşi, întâia ediţie a Festivalului Internaţional „Teatru Circ” (ideea noului director, inventivul regizor Radu Dinulescu), iar la Giurgiu, „Festivalul Teatrelor Dunărene”. Primele trei evenimente s-au consumat, Gala de la Giurgiu, în perioada 22-27 octombrie, cu o idee în premieră (nu doar dunăreană): trei zile de teatru românesc, o zi a teatrului austriac, alta a teatrului bulgar şi una a teatrului sârb.
Read more: Luna Festivalurilor pe Dunăre