Finalul stagiunii a coincis cu un eveniment în lumea teatrală: un spectacol de Gală, în patru seri rare, cu sala arhiplină, înainte de premiera care va avea loc, la Teatrul Bulandra, la 9 și 10 octombrie! Evenimentul de săptămâna trecută a fost oferit de uluitorul regizor Andrei Șerban, care a programat patru repetiții cu public, în Sala „Toma Caragiu”, de la Grădina Icoanei, cu spectacolul „Omul cel bun din Seciuan” de Bertolt Brecht - piesă de referință în dramaturgia universală, pe care Andrei Șerban a mai montat-o, în 1968, la Piatra-Neamț și la New York...
Read more: Patru seri de Gală cu Andrei ŞerbanPe final de stagiune, Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova a dat lovitura! Valorosul director de teatru (nu doar de scenă!) Mircea Cornișteanu nu s-a lăsat până nu l-a adus pe marele regizor Robert Wilson să monteze în Bănie, unde, acum doi ani, ne-a fermecat cu „Sonetele” shakespeariene. Să regizeze, nici mai mult, nici mai puțin, „Rinocerii”, fulminanta piesă a lui Eugen Ionescu, autor celebru, refuzat de două ori de Bob Wilson să-i pună în scenă un text din teatrul absurdului. Acum, la 44 de ani de la primul refuz, Craiova a oferit un eveniment teatral. Care, prin generozitatea lui Mircea Cornișteanu, a fost vizionat de mai toată floarea criticii dramatice și a lumii artistice românești.
Read more: „Rinocerii“ americani au şocat Cetatea BănieiNu este vorba despre celebra comedie a lui Marivaux, cu acei doi logodnici care nu s-au cunoscut până în ziua nunții. Mă refer la o piesă românească, „Funcționarul destinului”, de Horia Gârbea, care încheie, cu premiera de la „Nottara”, o stagiune personală de excepție, cu încă o premieră la Teatrul „Tudor Vianu” din Giurgiu („Divorț în direct”) și un spectacol-lectură („Dispariție la Senat”) la ICR, în cadrul Clubului Dramaturgilor. Alte semne că există dramaturgie autohtonă actuală, nu și destui regizori și directori de teatre, dispuși să o cunoască și să o promoveze!
Read more: Destinul, ca un joc al dragostei şi al întâmplăriiUnul dintre cele mai frumoase, tulburătoare spectacole ale stagiunii peste care stă să cadă cortina este „Frau Hess și grădinile ei”. O montare de excepție, la Teatrul Evreiesc de Stat, un spectacol cabaret de teatru-dans-muzică, simfonii de lumini și acorduri sublime, cu minunate interpretări. Un spectacol purtând marca inconfundabilă a extraordinarului regizor Alexander Hausvater, mereu în căutare de noi simboluri și metafore, în forarea lui adâncă a condiției umane, indiferent de rasă, de timp, de repetabilă povară. Regizorul, mereu neliniștit, nemulțumit de starea lumii și a teatrului, pune Istoria sub microscopul Artei, în studiul chinului uman, ca o naștere a speranței.
Read more: „Grădinile“ lui Alexander Hausvater...Am avut șansa să particip la Atelierul European de Teatru, Ruse, 16-19 iunie 2014. Eveniment care, discret, a pus în discuție condiția teatrului independent, devenit, astăzi, un fenomen. Dintre cele patru spectacole prezentate în Atelierul European (două bulgărești, două românești), trei au aparținut unor teatre particulare. Abia debutase Atelierul European de la Ruse, când am citit pe internet mărturisirea unei tinere regizoare din România, Carmen Lidia Vidu: „Teatrul independent nu se ia în serios. Găsesc că se montează glumițe de spectacole, bune de văzut la o bere și o țigară”. Ruse a oferit reverul la această amară constatare...
Read more: „Credo“ - mesaj de la Sofia pentru teatrele independente...Teatrul „Nottara” (director-Marinela Țepuș) se află într-o căutare frenetică de idei, de nobile surprize. În context, ultima premieră văzută, „Poker Face”, merită un buchet de aplauze, fiind și o invitație pentru alte teatre!
Read more: Acesta-i spectacolul, citiţi piesa!...Multe spectacole, unele bijuterii teatrale, am văzut în ultima vreme. Despre ele voi scrie pe larg în vacanța dintre stagiuni. Astăzi, un fel de „uvertură”, susținută de câțiva interpreți de poveste în roluri care nu se pot uita. Nu am făcut un top, toate sunt bucurii rare în sufletul meu...
...Dan Puric. „Suflet Românesc”, Compania „Passe-Partout-Dan Puric”. Un uluitor one man show, pantomimă scrisă-n filigran de un inegalabil Artist. Revoltă, speranță, lacrimă, zâmbet plin. Virtuozitate, forță, sensibilitate. Sensuri precise, într-un arpegiu de artă rară. Un final apoteotic, cu alergarea nebună, nebună, căutând un zbor înalt, dincolo de o lume bolnavă. Zborul ca o încredere în renașterea românilor cu suflet minunat, căci nu toți și-au vândut sentimentele, nu întregul popor s-a lăsat corupt...
...Maia Morgenstern. „O femeie singură”, piesa italianului de Premiu Nobel Dario Fo și a soției sale Franca Rame. Drama femeii nefericite, agresată de soț, care se îndrăgostește de un tânăr. Un încântător one woman show în regia suedezului-român Marcel Stănciucu. Am revăzut, undeva, în provincie, simfonia de teatru a „Luceafărului de dimineață”, după aproape trei ani de la premiera din septembrie 2011, la București. Aceeași fascinație a bucuriei de a juca, o incredibilă prospețime a spectacolului. Fiecare scenă este un recital Maia Morgenstern, într-un minunat evantai de nuanțe artistice...
...Constantin Cojocaru. Absolut fabulos în rolul lui Isaac Baum, grădinarul din „Frau Hess și grădinile ei”, piesă de Milton Frederick Marcus, montată la Teatrul Evreiesc de Stat. Am avut impresia că rolul a fost scris special pentru fermecătorul nostru Țâcă Cojocaru!... Spectacolul - ultima frumoasă nebunie regizorală a extraordinarului Alexander Hausvater, neobosit căutător de noi metafore, simboluri și semnificații într-un teatru-total. Un modern cabaret de teatru, dans, muzică, operă, dramă și comedie. Pentru cele două roluri principale (Frau Hess și Isaac Baum), Alexander Hausvater a făcut o interesantă dublă distribuție. Pe rol cu imperiala Maia Morgenstern, o mare revelație: Arabela Neazi. Naturalețe, forță scenică, sensibilitate și inteligență în joc...
Read more: Roluri care nu se pot uita!