... În Templul Thaliei, Bacăul supravieţuieşte frumos cu un festival aparte, „One man show”, Gala internaţională a recitalurilor dramatice. Sfidând criza materială, organizatorii (Teatrul Municipal Bacovia şi organele locale) au reuşit - şi în acest final de aprilie, început de mai - să ofere şanse de lansare a tinerilor. Nici a VI-a ediţie a Galei Star „One man Show” nu a fost dedicată numai actorilor, ci şi actriţelor. În concurs au fost patru băieţi: Lari Giorgescu, Georg Peetz, Iosif Csorba, Filip Ristovski şi patru fete: Alina Berzunţeanu, Ana Maria Bălescu, Giorgiana Elena Popan, Emilia Borbely, cu un select Juriu... feminin (două actriţe de elită - Draga Olteanu-Matei, care a făcut zilnic naveta Piatra Neamţ - Bacău şi Adriana Trandafir şi o regizoare de top - Alice Barb), dar şi în recitaluri care au înnobilat zilele Sărbătorii de pe Bistriţa.
Read more: „One man show“ şi patru doamne-n Recital... A intrat în istorie şi a 19-a ediţie a Galei UNITER. Ne pregătim de jubileul din primăvara viitoare. Până atunci, lumea teatrului românesc vorbeşte despre ce-a fost. Unii strigând, alţii în şoaptă, destui cu ofuri, vechi sau noi. N-am să caut superlative (şi) pentru această a 19-a Gală, însă nici nu voi putea fi de acord cu un critic dramatic şi profesoară (?), în stare să considere sărbătoarea Uniunii Teatrale din România drept „un soi de ghetou de refugiaţi, care nici nu mai cred în propria supravieţuire”!?! Ce mai căutaţi la teatru, doamnă, dacă vă simţiţi într-un ghetou?! Credeam că teatrul înseamnă o mare şansă, un privilegiu, ca un minunat refugiu dintr-o lume tot mai urâtă şi bolnavă moral.
Read more: Strigăte, şoapte şi ofuri...... Eveniment rar la Teatrul de Revistă „Constantin Tănase”: spectacolul extraordinar „Alo, aici e Stroe”, în regia lui Biţu Fălticineanu. Spectacol de-o seară, în care s-a omagiat un secol de la naşterea uriaşului actor de revistă N. Stroe şi 80 de ani de la debutul pe scena de la „Tănase” a cuplului de aur Stroe-Vasilache. Spectacol de colecţie pe care freneticul Alexandru Arşinel - directorul la zi al Templului revistei româneşti - l-a organizat în numele istoriei, dar şi al nevoii de modele autentice. „Alo, aici e Stroe, şi roagă să-i daţi voie, să vă înveselească...” a redefinit o epocă plină de farmec pe scena revistei şi pe cea radiofonică, unde, la 1 septembrie 1932, irezistibilii Stroe şi Vasilache lansau pe unde emisiunea „Ora veselă”, ce a încântat decenii bune generaţii fără vârstă. Totul sub un veritabil jurământ de credinţă al marilor noştri actori de revistă, de la N. Stroe şi Vasilache, Tomazian, Puiu Călinescu, Horia Căciulescu şi Nicu Constantin până la contemporanii Stela Popescu şi Alexandru Arşinel, Cristina Stamate, Nae Lăzărescu - Vasile Muraru, dar şi schimbul de mâine Nae Alexandru - Cristian Simion, Ana Maria Donosa şi alţii: „Pentru a trăi mult şi bine, trebuie să murim zilnic un pic de râs”!
Read more: „Revista“ din arhiva sentimentală... De ani buni, spectatorii români de teatru au fost inundaţi de şuşanele şi texte şchioape, care căznesc actori cu nume să provoace râsul. Mai toate au eşuat în cel mult mediocritate. Lunga aşteptare a spectatorului avid de un umor adevărat a fost, în sfârşit, răsplătită de un regal de supercomedie la Naţionalul bucureştean: „Dineu cu proşti”, jucat cu casa închisă. O nebunie de spectacol, o cascadă de râs, un adevărat banchet în care sărbătoritul este teatrul de calitate, spectatorul respectat şi o minunată echipă de creatori.
Read more: „Dineul“, ce banchet de gală!... Nu-i nicio greşeală! Este vorba despre UNITEM, nu despre UNITER, a cărei Gală va avea loc la 18 aprilie. La finele lui martie însă, la Chişinău, s-a ţinut Gala UNITEM - sărbătoarea Uniunii Teatrale din Moldova - aflată la a zecea ediţie, începută cu fanfară la Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” şi terminată cu spumă de şampanie bună. A fost o Gală cu soare în Templul Thaliei, inspirată din sărbătoarea Uniunii noastre teatrale, alesul spectacol fiind oferit în fiecare primăvară de Ion Caramitru. Preşedintele UNITER a fost star şi la Gala UNITEM, unde, nu numai că a primit Premiul de Excelenţă, dar a monopolizat atenţia lumii artistice şi politice. „Prezenţa domnului Ion Caramitru la Gala noastră este o mare onoare, înnobilând evenimentul”, declara preşedintele UNITEM, remarcabilul Alexandru Grecu, artist al poporului şi directorul Teatrului Naţional „Satiricus Ion Luca Caragiale”.
Read more: Ion Caramitru, star la Gala UNITEM... „Furtuna”, unul dintre textele de rezistenţă ale marelui Will, este o piesă cu multe personaje, care necesită spaţiu de joc, nu glumă. Dar şi evenimentul teatral al începutului de 2011 (la noi), printr-un spectacol uluitor creat de „alchimiştii” Victor Ioan Frunză (director de scenă) şi Adriana Grand (decor, costume) la Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” din sectorul 4 al Capitalei.
Read more: „Furtună“ de magie într-un subsol!… „Măscăriciul” a avut premiera acum şase ani, în februarie 2005. Am văzut, atunci, bijuteria de spectacol creată de Horaţiu Mălăele (regizor şi interpret) şi Nicolae Urs (cel cu ideea adaptării piesei într-un act, „Cântecul lebedei”, de Cehov). Am vizionat spectacolul şi săptămâna trecută, la Giurgiu. După şase ani de la debutul pe scenă, cu peste 180 de repezentaţii, de la New York şi Montreal prin toată Europa (nu doar în România!), până-n India, China, Coreea, Australia şi Singapore (unde s-a jucat într-o sală de sport!), ar fi fost logic ca „Măscăriciul” să apară, acum, obosit, uzat. Arta adevărată trece însă dincolo de logica elementară, în sublimă transfigurare. Altfel, n-am fi văzut, săptămâna trecută, un spectacol ca la premieră, cu acelaşi fior, cu aceeaşi frenezie scenică...
Read more: Inepuizabilul creator Horaţiu Mălăele... Eveniment, săptămâna trecută, în lumea teatrală. La Muzeul Literaturii Române s-a lansat o carte rară: „Mari autori pe scenă. De la Shakespeare la Ionesco”. Autorul acestui volum inedit, remarcabilul om de cultură Mircea Ghiţulescu, nu a fost, din păcate, pe scenă. A pus punct manuscrisului, a mai reuşit să scrie şi o prefaţă, potenţând (ca nimeni altul!) autonomia literară a genului dramatic, şi a plecat în Nemurire. Lăsând doar unicul volum dintr-o fascinantă Istorie a dramaturgiei universale, pe care o programase în mai multe tomuri. După ce oferise două cărţi de referinţă, unice în domeniu („Istoria dramaturgiei române contemporane” şi „Cartea cu artişti”), marele om de teatru Mircea Ghiţulescu a cutezat la încă o premieră absolută de ecou. Dar Opera unui artist s-a oprit nedrept, pe scenă, cu mai puţine personaje decât plănuise autorul...
Read more: Marele autor nu era pe scenă!