…Teatrul din centrul Bucureștiului (director - veșnic tânăra și fermecătoarea actriță Dorina Lazăr) continuă să-și fericească spectatorii cu dramaturgi de Legendă și regizori de prestigiu. De data aceasta, la ultima premieră - deschiderea stagiunii, dramaturgul este celebrul irlandez Bernard Shaw (Premiul Nobel pentru literatură în 1925 pentru piesa „Sfânta Ioana”), iar regizorul, nimeni altul decât reputatul Andrei Șerban, pentru întâia oară decis să monteze și pe scena Teatrului Odeon. Piesa, una necunoscută și nejucată în România, „Soldatul de ciocolată” (sau „Armele și Omul”), scrisă în 1924 (pe când Shaw avea 38 de ani), plasată de autor în capitolul său de patru „Piese plăcute”, ca un semn că, de-a lungul vremurilor, ca să se (re)înfrumusețeze mereu realitatea, s-au tot creat atâtea iluzii romantice pentru a uita de războaie, de trădări, de neiubire, dar a le repeta în neștire. În fond, acest text scris parcă ieri, dacă nu… mâine, ridiculizează războiul și glorificarea lui absurdă și falsele idealuri ale unei Europe în divizare, și xenofobismul, și iluzia păcii sau a dragostei fragile.
Read more: La „Odeon“, o piesă de Bernard Shaw, scrisă, parcă, mâine!...Una dintre frumoasele nebunii ale teatrologului Marinela Țepuș, directoarea Teatrului Nottara, a fost să invite să monteze în teatrul de pe Bulevard regizori români celebri care nu au mai zămislit vreodată spectacole la „Nottara”. Gând ambițios, nobil, cu rezultate de răsunet pe măsură! Până acum, patru râvniți regizori români celebri au reușit spectacole de ecou la „Nottara”.
Read more: Magic „Alcool“ la Teatrul de pe Bulevard…Bun cunoscător al dramaturgiei ruse, regizorul român Bogdan Budeș ne-a oferit un spectacol care se uită greu, tăiat din viață, cu piesa „Dureri fantomă” a lui Vasili Sigarev. Un dramaturg rus de succes, jucat și pe scenele românești: „Plastilina”, la Ploiești, în regia lui Radu Afrim, acest text excelent („Dureri fantomă”), la Cluj, Bârlad, București sub diferite titluri („Statuia libertății”, „Olenka”). Acum, la interesantul Teatru de Artă din București (director George Constantinescu), „Dureri fantomă” în traducerea Marinei Palii.
Read more: „Dureri fantomă“, un spectacol adevărat… Adesea, o mână de actori aranjează un text și îl joacă, în numele „creației colective”, din care lipsește regizorul profesionist sau dramaturgul. Ba, actori și regizori își pun în scenă proprii scriituri, multe șchioape. Din lipsă de fonduri sau din orgolii. Și tot adesea, un asemenea spectacol fără un profesionist de control, încălcând necesara diviziune a responsabilităților, nu rezistă la o evaluare artistică serioasă.
Read more: „Creaţia“ colectivă şi riscurile ei!…Festivalul Internațional de Teatru Independent de orice „UnderCloud” a oferit multe surprize la ultima ediție, a IX-a. În primul rând, a schimbat locația de la Șosea, din clădirea Muzeului Țăranului Român, în centrul Capitalei, pe strada Gabroveni. În noul sediu al ArCuB-ului, cu cinci minunate săli: Mare, Atelier, Studio, Arcelor, Bolților, pline până dincolo de miez de noapte. Cu trei Secțiuni: „Concurs” (12 spectacole românești în fața unui Juriu select: Sanda Manu, Dorina Chiriac, Iuliana Vâlsan, Victor Ioan Frunză, George Ivașcu), „Invitați din România”, „Invitați din străinătate” (trupe din Anglia, Franța, Grecia, Israel, Republica Moldova, Rusia). Un Focus DADA (este, doar, anul Centenarului Dada!), două foarte interesante Colocvii („Spiritul de avangardă de la Dada la scena contemporană”; „Teatrul independent în Asia de Sud-Est”), excelentul workshop despre Metodele experimentale ale renumitului Centru Teatral Meyerhold din Rusia.
Read more: „Griviţa 53“, cel mai aplaudat show la UnderCloud!…În plin sezon estival, pe Valea Prahovei, la Sinaia, un minunat moment de cultură, „Salonul de carte și muzică” (10-14 august), aureolat, zilnic, de acordurile sublime ale lui George Enescu, care a locuit ani buni în oraș. În aleasa Gală de Cultură, și un eveniment teatral! Unul istoric, din moment ce la Sinaia, în „Cafeneaua Regală” a Casinoului, s-a lansat la scenă întâia trupă de teatru din oraș! Autorul valoroasei idei, remarcabilul dramaturg Dinu Grigorescu, veșnic tânăr și inventiv la cei 78 de ani ai săi. Trupa se numește Zamora și este alcătuită din amatori, mari iubitori de teatru: o profesoară și traducătoare de limbă engleză, o asistentă medicală, un edil, doi economiști, doi ingineri, un jurist - redactorul-șef al revistei culturale „Sinaia Excelsior”, un student și doi elevi. Debutul s-a produs printr-un spectacol-lectură cu o cunoscută piesă a lui Dinu Grigorescu, „Bunica la Istanbul”, jucată cu succes la Teatrul de Revistă „Constantin Tănase” și la Teatrul Național Radiofonic în 1997, într-o distribuție de zile mari, cu Dorina Lazăr, Mitică Popescu, Cornel Vulpe, Valentin Teodosiu, Alexandru Bindea, Jeanine Stavarache, Rodica Popescu-Bitănescu, regretații Sorin Gheorghiu și Dumitru Chiesa. Comedia, în stilul inconfundabil al autorului, un suprarealism în care subtextul bate textul, iar calambururile se succed încântător, cu un comic sănătos. Pentru debutul Trupei Zamora, autorul - și regizorul spectacolului -, a rescris unele replici, acordându-le la Prezentul nostru bolnav, neiertat o clipă, spre deliciul unui public distins, care a marșat fericit la acidul forte al comediei. Un public ce a umplut ochi „Cafeneaua Regală” de la Casino, contribuind și el la succesul acestui Eveniment de referință pentru Sinaia, alături de excelentul text și interpretarea entuziastă. Amintind de interpreți, dinamici, pasionați, cu valențe scenice, să-i și numesc: Valeria Ioniță (în rolul Bunica), Cesar Rădulescu (Cosmin și… autorul unui volum de teatru recent publicat), Roxana Manciulea (Puffy), Christina Nicolae (Panda), Marius Bratosin (Gologan), Virgil Nicolae (Ninel), Horia Bârleanu (Cobra), Vlad Lungu (Ciulama, autorul unui volum de eseuri publicat), elevii Cristina Achim (Turban) și Andrei Boarcăș (Pușlamaua), ca și… Dinu Grigorescu (Vameșul)!
Read more: Mirajul Teatrului la Casinoul din Sinaia…Vara își trăiește din plin ultima lună, toamna teatrală se află în pole position, se fac pregătiri, se coc premiere, se pune la cale un lung evantai de Festivaluri în toată țara. Mai mult ca niciodată, parcă, „punctul pe i” îl reprezintă teatrul tânăr sau, ca să lăsăm o marjă mai largă de interpretare, pentru tineret.
Read more: Toamna teatrului tânăr