… O vreme, după ’89, s-a aşteptat să erupă ceea ce s-a numit „dramaturgia de sertar”, acele piese nepublicate, nejucate, multe interzise. Pe atunci, tirania unei cenzurii obediente puterii comuniste anula din plecare orice încercare de a spune direct adevărul despre o societate putredă. Sigur, unii scriitori, cei curajoşi, incomozi, n-au capitulat, însă au obţinut doar sugestia fină a minciunii din jur şi clasicele, în acea vreme, „şopârle” (aluzii, calambururi cu cheie) de succes la un public ţinut în beznă. Câteva piese, numai prin titluri au trezit fiori echipei de demolatori din sfera Puterii. Găsesc, acum, în memorie, „Dirijorul” de Dumitru Radu Popescu, „Cu gluga pe ochi” de Iosif Naghiu, „Mă propun director” de Viorel Cacoveanu, „Aventura unei femei cuminţi” (a semnatarului acestor rânduri), cu siguranţă mai existând şi altele. Piese pentru care autorii au avut de suferit, de la „critici partinice”, ameninţări (unele violente!) la suspendarea spectacolelor respective, trecute, ca prin minune, de primele furci caudine ale cenzurii. Din păcate, după ’89, recolta „dramaturgiei de sertar”, a acelor piese adevărate, curajoase, dure, a fost nesemnificativă... Doi dintre dramaturgii importanţi ai acelor vremuri şi-au argumentat neieşirea la rampă cu „piese de sertar” pentru că un asemenea gest ar fi putut fi interpretat ca o disidenţă de bravură. Atitudine pe care am salutat-o, căci, dacă ai vrut să critici acel sistem bolnav, trebuia să o faci, atunci, cum se putea, cu sacrificiile de rigoare...
Read more: Dispare piesa românească?