…La 5 iulie, selecționerul unic al Festivalului Național de Teatru (FNT), reputatul teatrolog Marina Constantinescu, a anunțat cele 53 de spectacole alese de domnia sa pentru a 27-a ediție (20-30 octombrie 2017) a FNT!... N-am fost niciodată un cârcotaș, om cu două fețe și fără niciun obraz, ci doar un gazetar incomod, care a scris franc ceea ce a gândit, gândind de două ori la ceea ce avea să facă public, în presa scrisă, radio sau tv. Ca și acum…
…Înainte de a studia bogata „listă a celor 53” de fericiți ai sorții, îmi declar deschis regretul că nu vor participa la această Gală a Teatrului Românesc (în fond, o Mare Sărbătoare) și trei teatre din Chișinău: Naționalul „Mihai Eminescu” (director Petru Hadârcă), Naționalul „Satiricus I.L. Caragiale” (director Sandu Grecu) și Teatrul „Eugen Ionesco”, unde valorosul regizor Petru Vutcărău a reușit spectacole deosebite. Cunosc, cred, suficient de bine prezentul teatral al Basarabiei încât să afirm că măcar unul dintre spectacolele produse în ultima vreme la cele trei teatre merita onoarea de a fi prezent în FNT!... Opinia mea este argumentată solid de practică, nu de metafore și de populismul facil „Frații noștri de peste Prut”… De patru ani, între Naționalul „Mihai Eminescu” din Chișinău și Naționalul „I.L. Caragiale” București există un benefic schimb de spectacole. Așa am văzut creațiile din ultimii patru ani ale trupei basarabene și am rămas tulburat de „Hronicul găinarilor”, „Casa de pe graniță” sau „Copiii foametei”!... Cum în primăvara ce abia s-a sfârșit Naționalul „Satiricus I.L. Caragiale” Chișinău a fost prezent în Capitala României, în atât de frumosul parteneriat cu Teatrul Evreiesc de Stat București, în minunatul Proiect „Teatru peste Prut”, cu șase spectacole unul și unul, regizate de remarcabilul Sandu Grecu, dintre care cel puțin trei („Migranți sau prea suntem mulți pe nenorocita asta de barcă” de Matei Vișniec, premieră absolută în Europa de Est, „Maestrul și Margareta” lui Bulgakov - în șapte limbi - sau trepidantul „Nunta” lui Cehov) aveau cotă de FNT, nu doar la Festivaluri din… Rusia! Optimist de felul meu, cred că nu-i prea târziu ca o neatenție să fie corectată, și cele trei trupe basarabene de elită să primească un „wild card” la FNT!
…Altfel, nu doar dramaturg, dar și fidel spectator ca la teatru privind cu sufletul, aștept Sărbătoarea,în care voi avea ocazia să vizionez în Capitală splendoarea (am citit!) lui Kordonsky, cu „În adâncuri” (după Gorki), montată la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, sau „Cabaretul Dada” de Matei Vișniec, regizat cu har de Anca Bradu la „Regina Maria” din Oradea, ca și „Cafeneaua Pirandello” urcat pe scena aceluiași teatru de Mihai Măniuțiu (liderul ediții 27, cu patru spectacole selecționate, celelalte trei fiind „Iarna” de Fosse la „Nottara”, „Rambuku”, tot de Jon Fose, la Naționalul „Mihai Eminescu” Timișoara și „Jurnalul lui Robinson Crusoe”, un musical după… piesa lui Gellu Naum, recent, la Odeon!). Despre FNT multe se vor mai spune însă până-n 20 octombrie…