Main menu

header

648 29 1de Roxana Istudor şi Sorin Dumitrescu

Tehnologia este gata să dea o lovitură industriei clasice a funeraliilor, prin iminenta apariție a posibilității de creare a unor avataruri care să perpetueze „viața” unei persoane după dispariția fizică.

Avatar activ, pentru apropiați și rețelele sociale

Cum ar fi ca după moarte o persoană să poată „rămâne” printre cei vii, chiar și pe rețelele de socializare, sub formă de... avatar? Oricât de straniu ar suna posibilitatea ca un om să trăiască o „viață digitală” după moarte, există numeroși specialiști în tehnologie și firme importante care alocă timp și resurse cercetării în domeniul nemuririi virtuale. Care sunt variantele explorate? De exemplu, combinarea amprentei online - tot ce a făcut cineva în mediul virtual, de la postări la selfie-uri etc. - cu inteligența artificială, astfel încât oricine să poată avea o versiune digitală a propriei persoane. Această „variantă” ar putea continua să interacționeze cu apropiații - și nu numai - mult după dispariția fizică. „În funcție de datele care pot fi colectate, avatarul va fi capabil să furnizeze multe experiențe, de la date biografice la angajarea în conversație”, explică Marius Ursache, fondator al companiei Eterni.me, din California, care lucrează la un astfel de proiect care va fi lansat în 2018. Și poate cea mai bună dovadă a interesului pentru acest tip de abordare este faptul că peste 37.000 de persoane s-au înscris pentru acest viitor serviciu doar în această anume rețea.

Aranjarea funeraliilor și a activității online post-mortem

Tehnologia nu este utilizată doar pentru a prelungi viața cuiva în variantă digitală, ci și pentru a se ocupa de „socializarea” decedatului. De pildă, câteva sisteme de mesagerie, cum este DeadSocial.org, se ocupă de transmiterea de texte online după moarte, notează BBC. Și nu doar atât. Programele avansate sunt, de asemenea, utilizate de foarte mulți tineri pentru a-și „aranja” din timp funeraliile. „A avea un plan pentru moarte, oricât de improbabil pare gândul la vârsta tânără, este foarte important, întrucât despre acești oameni se poate spune că sunt cei mai nepregătiți pentru o astfel de eventualitate”, explică Rebekah Doran, consultant în turism din Los Angeles, care, la 28 de ani, și-a pus la punct înmormântarea apelând la o firmă specializată. Aceasta nu este un simplu furnizor de servicii funerare, ci urmează și să se ocupe de pagina de Facebook a persoanei trecute în neființă, cu stocarea datelor despre aceasta și păstrarea lor în eventualitatea în care sunt dorite de apropiați. „Pe măsură ce membrii generației digitale înaintează în vârstă, este de la sine înțeles că vor apela la variante digitale pentru planurile de la sfârșitul vieții”, argumentează Suelin Chen, unul dintre fondatorii firmei Cake, din Boston.

„Tehnologia a intrat în forță în această industrie și schimbă multe lucruri, de la găsirea unui director de eveniment funerar la planurile pentru sfârșitul vieții și după“ (Louise Winter, fost editor „Good Funeral Guide“)