Main menu

header

03-01-1de Elena Şerban

Aurel Vlaicu este unul dintre puţinii români care au marcat lumea. Dorinţa sa de a crea un aparat cu care oamenii să zboare a fost mai presus decât neîncrederea celor din jur.

Născut la 6 noiembrie 1882, în satul hunedorean Binţinţi, în apropiere de Orăştie, Vlaicu a fost atras de mic de tehnică. Meşterea cât era ziua de lungă tot felul de aparate rudimentare, cu care spera să îşi ajute familia în gospodărie. Spiritul său practic nu a trecut neobservat, şi Aurel a fost îndrumat către studiu de familia sa. Aşa se face că Vlaicu a absolvit cursurile Colegiului Reformat al Liceului Calvin din Orăştie. Apoi şi-a continuat studiile la Universitatea din Budapesta şi la cea din München. În această perioadă, ideea unui aparat cu care să zboare nu îi dădea pace. A şi pus pe hârtie planul unui avion. După cursuri, s-a stabilit în Germania, unde a lucrat ca inginer la uzinele Opel, în Rüsselsheim. Nemulţumit însă că proprietarii fabricii nu îl ajută să îşi construiască avionul pe care îl proiectase în timpul studenţiei, Vlaicu s-a întors în ţară. Aici, ajutat de poetul Octavian Goga, cu care era prieten, a ajuns în faţa lui Spiru Haret, care era ministru al Instrucţiunii Publice. Graţie acestuia, inginerului Vlaicu i s-a îngăduit să înceapă construcţia primului său avion, Vlaicu I, la Arsenalul Armatei. Primul zbor al acestui avion a avut loc în iunie 1910.

Un al doilea avion a fost construit de Vlaicu în 1911. A fost vorba despre Vlaicu II, cu care, în 1912, a câştigat cinci premii la mitingul aerian de la Aspern, Austria. La acest concurs au participat 42 de piloţi, printre care şi Roland Garros. În ciuda acestei concurenţe acerbe, Vlaicu a ieşit rapid în evidenţă graţie aptitudinilor cu care a reuşit să îşi stăpânească puternicul aparat pe care îl construise. Cu acelaşi avion, inginerul Aurel Vlaicu a încercat să traverseze Carpaţii în 1913. Spera ca prin această încercare temerară să se vorbească despre aparatul construit de el. Din nefericire, la 13 septembrie, avionul Vlaicu II pe care îl pilota s-a prăbuşit în apropiere de Câmpina. Se pare că Aurel Vlaicu a suferit un atac de cord.