de Simona Soare Ghișea şi Florica Pintea
Peste 4,6 milioane de români au fost vaccinați cu schema completă de imunizare și alți peste un milion au trecut, oficial, prin infecția cu virusul SARS-CoV-2. Toți aceștia, precum și cei care își fac teste COVID-19, pot intra în posesia certificatului digital UE. Documentul este gratuit și poate fi obținut în mai puțin de zece pași. Persoanele care îl descarcă vor călători mai ușor în străinătate în perioada pandemiei. Totul se rezumă la un cod QR, ce va putea fi scanat și va facilita trecerea la frontieră.
Există trei variante de documente
Pentru a obține certificatul digital COVID-19, intrați pe noul portal web https://certificat-covid.gov.ro. Autentificarea se face prin intermediul unei adrese de e-mail. La pasul al doilea, dacă e-mailul este valid, sistemul informatic trimite un link, care după accesare va direcționa utilizatorul în pagina principală a platformei. Cel de-al treilea pas constă în accesarea butonului verde „Certificat nou”. Ulterior, la pasul al patrulea trebuie să alegeți tipul actului de identitate în baza căruia ați fost înregistrat la testare sau la vaccinare. La cel de-al cincilea pas, cetățenii români și cei cu CNP emis de autoritățile române accesează butonul „CNP”, urmat de categoria de vârstă. În câmpurile dedicate, vor fi introduse următoarele date: codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, inițiala numelui, inițiala prenumelui și tipul certificatului dorit. Cetățenii străini selectează opțiunea „Pașaport/Act de identitate” și completează câmpurile care cuprind: „Țara care a emis pașaportul”, numărul „pașaportului sau al cărții de identitate”, inițialele numelui și prenumelui, iar ulterior aleg tipul de certificat. În funcție de categoria aleasă, se completează datele solicitate, la cel de-al șaselea pas. De exemplu, pentru generarea certificatului de vaccinare, se alege tipul serului administrat, județul în care persoana a fost vaccinată și se introduce numărul corespondent lunii în care a avut loc imunizarea. Pentru obținerea certificatului de recuperare după COVID-19, se selectează județul în care s-a realizat testarea și luna în care persoana a fost confirmată pozitiv. Pentru generarea certificatului de testare, se selectează județul în care a avut loc testarea și luna aferentă.
Dovada testării, valabilă maximum 72 de ore
Certificatele de vaccinare emise sunt valabile până la data de 30 iunie 2022, certificatele de testare sunt valabile 24 ore pentru testul antigen rapid și 72 de ore pentru testul RT-PCR, iar cele de vindecare, 180 de zile de la data primului rezultat pozitiv la testul pentru SARS-CoV-2, înregistrat în platforma informatică „Corona-Forms”. Apoi, se apasă butonul „Salvează”, iar aplicația înregistrează cererea de generare a certificatului digital UE privind COVID-19 (cel de-al șaptelea pas). Ulterior, la cel de-al optulea pas, în secțiunea „Listă certificate”, vor putea fi vizualizate toate certificatele emise de pe acel cont de e-mail. Certificatul digital COVID-19 este gratuit.
Call Center pentru suport și informații
Generarea certificatului poate dura de la câteva secunde, până la 60 de minute, în raport cu numărul de solicitări. În momentul generării certificatului, cel care l-a solicitat este notificat prin e-mail. În privința minorilor sub vârsta de 14 ani, este necesar acordul părinților. La intrarea în statele membre ale Uniunii Europene, verificarea certificatelor se face prin scanarea codului QR. Utilizatorul îl poate accesa și vizualiza atât din lista de certificate - prin selectarea certificatului respectiv, cât și prin descărcarea efectivă, în format PDF, a documentului, ce poate fi tipărit. Pentru suport în emiterea certificatelor sau obținerea altor informații privind utilizarea lor, a fost deschis un Call Center la numărul de telefon 021.414.44.25. Documentul poate fi obținut în format letric prin intermediul primăriei în raza căreia își are domiciliul persoana respectivă, direcției de sănătate publică sau serviciului public comunitar de evidență a persoanelor. În situațiile în care apar diferențe între informațiile completate de o persoană și cele înregistrate în bazele de date conectate cu platforma https://certificat-covid.gov.ro trebuie realizate corecții de date. Acesta este motivul pentru care solicitarea de eliberare a certificatelor de vaccinare trebuie realizată cu cel puțin cinci zile lucrătoare înainte de momentul utilizării, iar pentru cele de testare cu cel puțin 12 sau 48 de ore, în funcție de tipul de test efectuat (rapid sau PCR).
Poliția de frontieră este pregătită
Prin intermediul certificatului digital, persoanele care s-au vaccinat, s-au recuperat după această afecțiune sau dețin un rezultat negativ la testarea COVID-19 pot dovedi situația lor epidemiologică. Pentru emiterea certificatelor, sistemul informatic preia datele necesare din Registrul Electronic Național de Vaccinări pentru cei care s-au vaccinat și din Aplicația Corona-Forms pentru persoanele care au fost testate și au un rezultat negativ sau un rezultat pozitiv, dar s-au recuperat după COVID-19. Certificatele includ un cod QR care va conține o semnătură digitală. La citirea acestuia, vor putea fi verificate autenticitatea, integritatea și validitatea documentului. Semnătura digitală este pusă la dispoziție de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), astfel încât oamenii nu au nevoie de o semnătură digitală proprie. Pentru verificarea, la intrarea în țară, a codurilor QR de pe certificate, STS a distribuit către Poliția de Frontieră nu mai puțin de 271 de scannere mobile și 271 de telefoane mobile smart, care au instalată aplicația „CoronaScan”. La intrarea în orice stat membru al Uniunii Europene, certificatul poate fi prezentat atât în varianta digitală, cât și în cea tipărită.
„Este o perioadă de tranziţie până la momentul în care va fi obligatoriu“
Potrivit autorităților, va exista o perioadă de „tranziție” în care se pot folosi și actualele adeverințe de vaccinare de la Institutul Național de Sănătate Publică sau documentele privind rezultatul negativ la COVID-19. Șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, a declarat recent că „există o perioadă de tranziție în care poate să plece așa cum se pleca și până acum, adică cu certificatele pe care le au cetățenii. Este o perioadă de tranziție până la momentul în care va fi obligatoriu”. Potrivit acestuia, condiţiile pentru fiecare stat unde se doreşte să se călătorească pot fi găsite pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe (MAE). Cele trei variante de situații (vaccinare, trecere prin boală, test) vor dovedi că posesorul certificatului are un risc mai mic de a transmite boala, în condițiile în care situațiile epidemiologice și măsurile luate variază de la o țară la alta. Totodată, acest certificat reprezintă un instrument unic la nivel european, ceea ce permite economisirea de timp pentru formalități și evitarea cozilor.