de Cătălina Tăgârţă
Înainte de a pleca în afara graniţelor ţării noastre ar trebui să vă gândiţi serios la o asigurare de sănătate pentru călătorie. Chiar dacă se spune că nu trebuie pus răul înainte, e bine să fiţi totuşi precauţi. În majoritatea cazurilor, preţul cardului este raportat la durata călătoriei şi nu depăşeşte câteva zeci de lei. Dacă destinaţia dumneavoastră este însă una dintre ţările membre ale Uniunii Europene, atunci e bine să ştiţi că fiecare român asigurat poate obţine, gratuit, cardul european de asigurări sociale de sănătate.
„Persoanele neasigurate nu beneficiază de acest document”
Pentru a obţine cardul european de asigurări sociale de sănătate, persoana asigurată în sistemul public din România trebuie să se adreseze Casei de Asigurări de Sănătate în evidenţa căreia figurează cu următoarele documente: dovada calităţii de asigurat, respectiv adeverinţă eliberată de angajator sau de Casa de Asigurări de Sănătate, cerere pentru eliberarea cardului european şi cartea de identitate a solicitantului. „E bine să ştiţi că pot beneficia de acest card doar persoanele care dovedesc plata contribuţiei de sănătate conform prevederilor legale, dar şi copiii, elevii şi studenţii până la vârsta de 26 de ani, care nu realizează venituri din muncă. Persoanele neasigurate nu beneficiază de acest document”, ne-a spus Cristina Călinoiu (foto), purtătorul de cuvânt al Casei de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti (CASMB). Tinerii cu vârste cuprinse între 18 şi 26 de ani, ca să fie scutiţi de plata contribuţiei de sănătate, trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiţii: să fie cuprinşi într-o formă de învăţământ, să aibă vârsta de până la 26 de ani şi să nu realizeze venituri din muncă. În momentul în care una dintre condiţii nu e îndeplinită, ei au obligaţia plăţii.
Se eliberează după şapte zile de la data înregistrării cererii
Potrivit reprezentanţilor Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, după înregistrarea documentelor necesare, specialiştii acestei instituţii verifică dacă solicitantul are calitatea de asigurat, iar dacă cererea este aprobată, cardul se eliberează după şapte zile lucrătoare de la data înregistrării cererii la Casa de Asigurări de Sănătate. În cazul în care circumstanţe excepţionale împiedică eliberarea acestuia, instituţia va emite un certificat provizoriu de înlocuire a lui.
Pe card vor fi specificate, la loc vizibil, următoarele informaţii: numele şi prenumele asiguratului, codul numeric personal, data naşterii, data expirării cardului, dar şi codul Organizaţiei Internaţionale pentru Standardizare al statului membru emitent al cardului, numărul de identificare şi acronimul instituţiei ce îl emite, plus numărul cardului. Perioada de valabilitate a cardului este de şase luni de la data emiterii.
Valabil numai pentru urgenţe
E important să ştiţi că acest card vă dă dreptul să beneficiaţi de servicii medicale ce devin necesare pe perioada deplasării într-un stat membru al UE sau al SEE (Spaţiu Economic European), în conformitate cu legislaţia statului respectiv. Nu vă faceţi însă iluzii că puteţi merge special în străinătate să vă trataţi în baza lui, deoarece nu acoperă situaţia în care deplasarea are ca scop beneficierea de tratament medical. „Încadrarea în noţiunea de urgenţă o face furnizorul de servicii medicale, în speţă spitalul din UE căruia i se adresează bolnavul român aflat în concediu în străinătate. Dacă acesta consideră că este o urgenţă, îi acordă servicii în baza cardului”, ne-a mai spus reprezentanta CASMB.
Prezentaţi-l medicului care vă îngrijeşte
În cazul în care vă aflaţi în călătorie în străinătate şi vi se face rău sau sunteţi implicat într-un accident prezentaţi cardul medicului care vă îngrijeşte. Dacă nu îl aveţi în posesie, încercaţi să obţineţi certificatul provizoriu de înlocuire a cardului european de asigurări sociale de sănătate. Instituţia unde sunteţi îngrijit îl poate solicita statului român prin intermediul formularului E107 sau prin intermediul unei cereri scrise adresate Casei de Asigurări de Sănătate din raza localităţii dumneavoastră de domiciliu, ce poate fi transmis prin poştă, fax sau e-mail.
Dacă nu cunoaşteţi toate datele necesare puteţi găsi mai multe informaţii pe site-ul www.ceass.ro sau la numărul de TelVerde 0800.800.950. De asemenea, rambursarea cheltuielilor ocazionate de acordarea serviciilor medicale este efectuată de casele de asigurări de sănătate prin intermediul CNAS. „Dacă după expirarea celor şase luni de valabilitate asiguraţii plănuiesc o nouă călătorie în străinătate, ei pot depune din nou documentele şi, după aceeaşi procedură, li se va emite un nou card”, ne-a mai explicat reprezentanta CASMB, Cristina Călinoiu.
În situaţia în care nu mai îndepliniţi toate condiţiile în baza cărora s-a eliberat cardul pe toată perioada de valabilitate a acestuia, inclusiv plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, şi beneficiaţi totuşi de servicii medicale, Casa de Asigurări de Sănătate emitentă a cardului va rambursa contravaloarea acestor servicii instituţiei din statul membru, iar la întoarcerea în ţară veţi suporta contravaloarea acestora.
Atenţie! Cardul nu poate fi folosit în România, ci doar în ţările membre UE şi nu este transferabil.